Verhalen
"Wat heb je nodig" versus "Wat mankeer je?"

"Wat heb je nodig" versus "Wat mankeer je?"

Hoe VodafoneZiggo beperkingen als kansen ziet

VodafoneZiggo denkt graag in mogelijkheden, niet in beperkingen. Daarom is er veel aandacht voor diversiteit en inclusie op de werkvloer. Zo ondersteunt het bedrijf de inzet van mensen die lastiger aan een baan komen.

"Ze vroegen mij niet wat ik mankeerde, maar wat ik nodig had", zegt VodafoneZiggo-collega Michèle de Vries. Hij zit in een rolstoel, maar dat is volgens hem nooit een punt geweest: niet in het proces rondom zijn sollicitatie en niet sinds hij bij VodafoneZiggo werkt. "De rolstoel is voor mijzelf geen probleem, maar het bedrijf heeft er ook nooit een issue van gemaakt."

Concrete doelen
Voor mensen met 'afstand tot de arbeidsmarkt' is het niet altijd makkelijk om aan een volwaardige baan te komen. "VodafoneZiggo wil hier met concrete doelstellingen verandering in brengen", zegt Pim Brouwers van de afdeling Diversiteit & Inclusie. Het aannemen van deze mensen ziet het bedrijf dan ook niet alleen als een wettelijke verplichting, vanuit de Participatiewet onder de noemer 'Social Return on Investment' (SROI). "We vinden het juist belangrijk om iedereen mogelijkheden te bieden."

Waardevolle bijdrage
"Daarom creëren we elk jaar volwaardige banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt", vervolgt Pim. "Banen waarbij zij deel uitmaken van reguliere teams en zo een waardevolle bijdrage leveren aan onze organisatie. Ook hebben we een eigen Participatie- en Loopbaancoach in dienst die, als dat nodig is, zowel de medewerker als diens leidinggevende of collega’s extra ondersteuning kan bieden in de omgang van de beperking in de arbeidssituatie. "

In onderstaande video komen enkele betrokken collega's aan het woord.

Lees meer over diversiteit en inclusie bij VodafoneZiggo.