Verhalen
Young Generation Board: de kloofdichters van VodafoneZiggo

Young Generation Board: de kloofdichters van VodafoneZiggo

‘Correcte’ antwoorden in de ban

De directie van VodafoneZiggo barst van ervaring en expertise. Maar de jonge generatie heeft de toekomst. Om die generatiekloof te overbruggen is begin 2022 de Young Generation Board (YGB) opgericht. Een groep jonge, ambitieuze collega's die niet bang zijn hun visie te delen met de directie. Wie daar volledig achterstaat is Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo.

"Uit onderzoek blijkt dat generaties onderling echt van elkaar verschillen. En dat dit nog verder zal toenemen", stelt Jeroen. "Dat is precies waarom de YGB is opgezet: verschillende perspectieven laten samenkomen om een completer en veelzijdiger beeld te krijgen." En perspectieven, die brengt het team zeker. Zo zetten zij onderwerpen op de agenda die belangrijk zijn voor jongvolwassenen, en daarmee ook voor VodafoneZiggo. Denk hierbij aan onderwerpen als hoe we ons maatschappelijk verantwoord beleid inzetten richting jongeren en hoe we hen betrekken bij de toekomst van VodafoneZiggo.

Uit alle hoeken van het bedrijf
Waar tover je dan zulke initiatiefrijke jongeren vandaan? Simpel, aldus de CEO. "Die hebben we allang in huis. Ze waren alleen verspreid over alle hoeken van het bedrijf." Het maakt dus niet uit welke functie je bekleedt om bij de YGB te horen. Van winkelmedewerker tot data-analist: iedereen is welkom. Wel moet je gemotiveerd zijn om verandering te brengen, niet op je mondje gevallen zijn en bovenal: niet ouder zijn dan 34. "De 35-plussers zijn al vertegenwoordigd in het SLT en we zijn juist op zoek naar nieuwe inzichten", legt Hoencamp uit. "Het is belangrijk om open te staan voor andere perspectieven. Dat voegt een flinke dosis diversiteit en innovatie toe."

Niet vies van advies
Vanaf het begin kreeg de YGB al het advies om ‘out-of-the-box' te denken, en vooral geen ‘correcte’ antwoorden te geven. Dat advies heeft de YGB ter harte genomen. Zo stelde de YGB bij het eerste advies al vragen over dingen die heel normaal leken, maar eigenlijk niet zo handig. Waarom communiceert VodafoneZiggo bij veel maatschappelijke initiatieven niet vanuit één van de klantmerken? Deze kennen de klanten immers van de diensten en producten die ze gebruiken. En waarom werken we niet meer samen met onze moederbedrijven, om zo onze impact op de wereld te vergroten? Lekker brutaal, maar ook verhelderend. Zulke vragen zetten je meteen aan het denken. "Juist omdat onze maatschappelijke missie zo hoog in het vaandel staat, moedig ik de YGB aan om regie te voeren, doortastend te zijn en buiten de gebaande paden te treden. Alleen dan kunnen we van elkaar leren en een verbeterde bedrijfscultuur neerzetten."

Iedereen een kans
Om te voorkomen dat de ontwikkeling van de YGB stagneert, wordt het team elk jaar opnieuw samengesteld. Het lidmaatschap is dus tijdelijk, wat ieder ander ook de kans geeft om visies met de directie te delen. Dat past ook bij de kernwaarden van VodafoneZiggo: 'Open Up, Step Up, Team Up.' Jeroen legt uit: "Met een Open Up van ons SLT en een Step Up van onze jonge collega's, zijn we nu gekomen tot een fantastische, waardevolle Team Up." En van die samenwerking gaan we de komende jaren nog veel meer horen én zien.