Verhalen
Young Digitals kijken met een andere blik

Young Digitals kijken met een andere blik

VodafoneZiggo geeft jongeren een kans in de marketing

Jongeren die lastig een baan vinden, verdienen een zetje in de goede richting. Vanuit die gedachte werkt VodafoneZiggo samen met het Haagse marketingbureau The Young Digitals. Dat leverde al enkele mooie stageplaatsen op – en gegarandeerd frisse blikken.

The Young Digitals gelooft in het talent van álle jongeren. "Zij groeien op in een wereld van digitalisering en sociale media. Die kennis zouden ze feilloos kunnen inzetten in het bedrijfsleven", zegt directeur Sjoerd Hauptmeijer. "Helaas maken veel jongeren hun opleiding niet af, of ze lopen om andere redenen vast in het vinden van een goede baan. Bijvoorbeeld door psychische, sociale of financiële problemen. Zonder hulp zal de afstand tot de arbeidsmarkt van deze jongeren steeds verder toenemen."

40 banen voor jongeren
Daarom springt het Haagse bureau sinds 2019 voor hen in de bres. The Young Digitals wil deze jongeren begeleiden naar een baan als digital marketeer. Ze kunnen rekenen op een kosteloze training van tien weken, waardevolle werkervaring en begeleiding naar een nieuwe werkgever. Inmiddels zijn ruim veertig jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt via deze weg aan een baan geholpen. Óók bij VodafoneZiggo.

Onderneming_youngdigitals

Op kantoor aan de slag
Hauptmeijer schets het leerpad van de deelnemers: "In de eerste fase krijgen de jongeren een theoretische training, waarin ze met verschillende casussen leren over de praktijk. Daarna neemt Young Digitals een aantal jongeren in dienst, die de training succesvol hebben doorlopen. Zij gaan dan onder begeleiding van ervaren marketeers op ons kantoor aan de slag voor onze opdrachtgevers. Het mes snijdt hier aan twee kanten: opdrachtgevers kunnen vertrouwen op ondersteuning van onze ervaren online marketingprofessionals, terwijl de jonge talenten leren het vak in de vingers te krijgen. In de laatste fase worden onze digitale doorzetters gedetacheerd bij opdrachtgevers waar zij zelfstandig als online marketeer meedraaien in een team."

Geen hbo door hersenletsel
Arun is 22 jaar en heeft op jonge leeftijd hersenletsel opgelopen door een auto-ongeluk. Hij vertelt: "Door mijn hersenletsel kon ik geen hbo-opleiding afronden. Ik heb veel interesse in online marketing, maar ik kwam door gebrek aan een relevante diploma en werkervaring niet aan een baan in deze branche. Uiteindelijk kwam ik achter het bestaan van The Young Digitals en dat sloot precies aan bij mijn behoefte. Ze boden ruimte om mijn hersenletsel bespreekbaar te maken en hielden daar volop rekening mee."

Commerciële ambities
Samen met twee andere 'Young Digitals' ging Arun aan het werk voor de marketingafdeling van zakelijke klanten van VodafoneZiggo. Shafiq van den Enk werkt op die afdeling en begeleidt de jongeren. "Ons team bestaat uit online marketingexperts en andere specialisten. Samen bepalen we vanuit onze commerciële ambities hoe we de klant zo goed mogelijk kunnen helpen."

Ander perspectief
"Arun, Melanie en Shane hebben geholpen met het nieuwe ontwerp voor de rapportage waarmee we onze resultaten qua verkoop en marketing tonen aan de managers", aldus Shafiq. "Het eindresultaat gaf ons betere inzichten, waardoor we nog meer 'data-gedreven' ons werk doen. Maar ze gaven ons vooral ook nieuwe inzichten. Deze drie jongeren hebben een iets andere achtergrond dan de meeste collega's, waardoor ze vaak vanuit een ander perspectief toch net even andere vragen of ideeën opwerpen. Deze frisse blikken waren echt van meerwaarde en ik geloof dat dit soort diversiteit in teams uiteindelijk ook leidt tot betere eindresultaten."

Werk uit handen nemen
Leerzaam en leuk, zo vat Arum het werk samen. "Enerzijds is het werk erg leerzaam omdat het over complexe materie gaat. We werken bijvoorbeeld veel met de tool Google Datastudio, waar ik nog onbekend mee was. Anderzijds ondersteun ik het team van Shafiq en neem ik werk uit handen. Bovendien zijn de collega's vriendelijk en behulpzaam en dat maakt het werk extra leuk. Ik haal het meeste voldoening uit het beantwoorden van de aanvullende vragen. Dit zijn vaak vragen waarbij veel precisie en kennis nodig is. Dat maakt het werk nog uitdagender."

Vaste partner
Ook Young Digitals-directeur Sjoerd kijkt tevreden toe. "Ik ben ontzettend blij dat we zo'n geslaagd project hebben gehad bij VodafoneZiggo. Arun, Melanie en Shane gaan nu aan de slag voor hun tweede project voor het team van Shafiq. Daarin draait alles om Search Engine Optimization: het schrijven van teksten die helpen om de producten van VodafoneZiggo hoger in de zoekresultaten van Google terecht te laten komen. Inmiddels draaien we als vaste partner al meerdere projecten binnen verschillende afdelingen. Zo krijgen steeds meer jongeren de kans die ze verdienen."

Lees meer over VodafoneZiggo en diversiteit: https://www.vodafoneziggo.nl/samenleving/diversiteit/