Verhalen
Wifi voor mensen in nood

Wifi voor mensen in nood

Babet biedt hulp met Instant Network

"Het is veel improviseren, maar vooral genieten van de impact die je maakt". Babet Agten van VodafoneZiggo deelt haar belevenissen rondom internationale noodsituaties, waar zij samen met collega's netwerken optuigt en mensen helpt.

In rampgebieden een noodnetwerk aanleggen, zodat getroffenen contact kunnen leggen met familie en vrienden, Zo luidt het doel van Instant Network, het team internationale collega's die (vanuit Vodafone Group en VodafoneZiggo) wereldwijd te hulp schiet bij o.a. crises, oorlog en noodweer.

Babet Agten werkt voor de HR-afdeling van VodafoneZiggo en is één van de collega's van het Instant Network-team. Zij helpt mee ter plekke en houdt zich ook bezig met de communicatie over de missies.

Evacuatie uit Kiev
In mei 2022 was ze betrokken bij de evacuatie van Vodafone-collega's en hun families uit Kiev, Oekraïne. Die kwamen naar Nederland, zodat ze tijdelijk in een leegstaand hotel konden verblijven en werken. Bij deze huisvesting en techniek kwamen de nodige logistieke uitdagingen kijken. "Toch kregen we het voor elkaar, door goed samen te werken en creatief te combineren. Zo boden we de getroffen collega's een warm welkom."

Vrouw van 84
Het zijn vooral de persoonlijke ontmoetingen die Babet bijblijven, tijdens zo'n project. "Zo trof ik een vrouw van 84 jaar. Ze zat in haar keurige kleding op een stoel te wachten tot ze naar haar kamer mocht. Ze had een stressvolle busreis van ruim 22 uur achter de rug. Dus ik bedacht dat zij waarschijnlijk wel een kop koffie kon gebruiken. Met handen en voeten probeerde ik dit aan haar te vragen, maar tot mijn verbazing kreeg ik in perfect Engels antwoord."

Koffie haalt ze zelf
De vrouw vertelde dat zij een aantal jaar geleden in Nederland was, als tolk voor een Anti-Terrorisme Forum. "Dromend had zij toen door het Rembrandmuseum gehuppeld. Ze verwonderde zich over de prachtige kunst, over ons land en over alle mooie dingen die ze hier kon bekijken", aldus Babet. "Teneergeslagen vertelde zij dat zij nooit had verwacht hier nog een keer zou komen onder deze omstandigheden. En het enige dat ze nu dan ook wilde, was een lekker kopje koffie en een sigaretje op het houten bankje voor het hotel. Een koffie die ze uiteindelijk trouwens zélf zou zetten, want ze vond het al zó geweldig dat wij haar opvingen in Nederland, dat ze absoluut niet wilde dat ik ook nog koffie voor haar zou gaan halen."

Snoeren aan elkaar knopen
Op een normale werkdag houdt Babet zich bezig met het opleiden en ontwikkelen van collega’s van VodafoneZiggo. "Het werk voor Instant Network kondigt zich altijd onverwacht aan. Dan stap je ineens uit je dagelijkse baan. Je vertrekt naar een locatie waar je nog nooit bent geweest, je moet ter plekke veel improviseren en nieuwe werkwijzen verzinnen. Ik ben zelf totaal geen techneut, maar ik heb tijdens de missies al meerdere malen op een ladder gestaan, bezig met het aan elkaar knopen van kabels. Je helpt elkaar en je kan blindelings rekenen op elkaars expertise."

Weeshuis in Polen
Onlangs reisde Babet met het team af naar Polen, waar ze hielp bij het aanleggen en aansluiten van Wi-Fi bij een weeshuis voor Oekraïense kinderen. "Dan zit je aan het einde van de werkdag met je collega's naast elkaar, argwanend door een Poolse soep met ondefinieerbare stukken te roeren. Maar je kijkt vooral vol geluk naar 100 enthousiaste kinderen om je heen, die bij de eerste streepjes wifi ál hun apparaten bij elkaar sprokkelen voor het nieuwe wifi-wachtwoord."

Lachende moeders en kinderen
"In mijn HR-baan lijk ik soms zó ver weg te staan van de impact die wij, met onze technologie maar vooral met onze kennis en vaardigheden, kunnen maken", zegt Babet. "Bij de Instant Network-projecten sta ik er met mijn neus bovenop. Ik zie kinderen hun laptop openen om hun online les te starten, in zie moeders met kinderen langzaam lachen en ontspannen wanneer ze hun intrek nemen in hun nieuwe, tijdelijke onderkomen. Hun dankbaarheid maakt mij nederig. Wat we doen, doet ertoe."

Duwtje in de rug
Ze is blij met de kansen die ze krijgt om dit werk te doen. "Ik waardeer enorm dat mijn werkgever mij mogelijkheden biedt om bij te dragen aan zaken waar ik in geloof en achter sta. VodafoneZiggo geeft mij dat 'duwtje in de rug' wanneer ik het nodig heb en zorgt voor opvang wanneer ik terugkom. Dat is onbetaalbaar. Goed werkgeverschap is één ding, maar dit gaat echt een paar stappen verder."

De Vodafone Foundation stelt met het 'Instant Network'-programma apparatuur en mensen beschikbaar die in rampgebieden een tijdelijk mobiel netwerk kunnen opbouwen. Deze groep vrijwilligers bestaat uit internationale Vodafone-medewerkers, onder wie ook Nederlandse VodafoneZiggo-collega's. De afgelopen jaren kwam Instant Network in actie bij meerdere natuurrampen, zoals in Mozambique en de Filipijnen en de humanitaire ramp rondom de Oekraïense grenzen.