Meestal duurt het even voordat het besef doordringt, en iedereen in een organisatie weet: het roer moet om. Maar dan kan het snel gaan, en kan er veel verbeteren. Drie Nederlandse bedrijven maakten een grote digitale transitie door met hulp van Vodafone Business, de zakelijke tak van het telecombedrijf. "Faalkosten omlaag, klanttevredenheid omhoog, en helemaal klaar voor de toekomst."

Als opgroeien niet vanzelf gaat, kunnen kinderen en ouders in Noord-Holland hulp krijgen van Parlan. De organisatie biedt ambulante zorg, daghulp, verblijf en behandeling. Parlan streeft naar optimale bereikbaarheid en veilige toegang tot patiëntgegevens vanaf elke locatie. Daarom kozen ze al in 2012 voor een cloud based structuur. "Een ware cultuuromslag", beaamt Ron Ploeg, Manager ICT & Facilitaire Diensten. "Dat hebben we destijds toch wat onderschat, met als gevolg dat onze applicaties weinig werden gebruikt. Naast het technische traject bleek ook inbedding in de organisatie belangrijk. Dus gingen we op zoek naar een partner met ervaring op het gebied van adoptietrajecten."

"Alle medewerkers moesten op hun eigen manier met de nieuwe systemen kunnen werken", licht Arjan van der Molen, senior customer project consultant bij VodafoneZiggo, toe. "Daarom brachten we eerst de wensen van de eindgebruikers in kaart. Aan de hand van persona's bepaalden we scenario's: wanneer introduceren we welke functionaliteiten en voor wie? Via tools en trainingen leerden we gebruikers werken met de nieuwe systemen. Offline workshops, instructiefilmpjes, handleidingen, intranetartikelen – noem maar op. Dit betaalde zich dubbel en dwars terug in de adoptiegraad. En het zorgt ervoor dat iedereen bij Parlan nu kan doorwerken, waar ze ook zijn. Missie volbracht."

Samenhang voor Prominent
Meubelfabrikant Prominent is een familiebedrijf met een historie van ruim twee decennia. Het ise met name bekend van de 'sta-op'-stoelen. Comfortabele fauteuils waaruit je, dankzij technisch vernuft, makkelijk opstaat. Naast mooie producten leverde twintig jaar ondernemen ons ook een wirwar aan IT-oplossingen en -leveranciers op. Samenhang ontbrak en het bedrijf was sterk afhankelijk van externe dienstverleners. Het mobiele netwerk zorgt inmiddels dat hun mensen goed bereikbaar zijn, communicatie met de reparatie- en onderhoudsdiensten soepel verloopt en orders probleemloos worden verwerkt.

Het nieuwe werken voor KlokGroep
"Hoewel stijgende huizenprijzen een andere indruk wekken, zijn de marges in de bouw smal", vertelt Joris Geutjes, verantwoordelijk voor het IT-infrabeheer van bouwbedrijf KlokGroep. Als de verkeerde materialen op het verkeerde moment op de bouwplaats arriveren, ontstaan faalkosten. En dan blijft er minder over onder aan de streep. "Beter communiceren, betere bereikbaarheid en overal kunnen werken: dat zijn de sleutels tot het nieuwe werken in de bouw. Dus maakten we onze werkplekken in 2017 flexibel en zetten we meer in op thuis- en projectmatig werken. Om de bereikbaarheid te verbeteren, kregen we Skype for Business en later Microsoft Teams. Op kantoor konden de medewerkers hierdoor flexibeler werken. Op de bouwplaats namen de faalkosten af. Ook tijdens de afgelopen thuiswerkperiode bleek ons systeem robuust."