De krappe arbeidsmarkt stelt recruiters voor een uitdaging. Om talenten aan te trekken, moeten ze zich opnieuw uitvinden. Hoe pakken ze dat aan? En waarom is VodafoneZiggo vandaag de dag een interessante werkgever? Marco Leijenhorst, manager Recruitment & Employer Branding, over zijn vernieuwende kijk op recruitment.

Bij VodafoneZiggo zetten we onze tanden in uitdagingen. En dat doen we met plezier. Onze pay-off (van ons werkgeversmerk) is niet voor niets 'Enjoy the Challenge'. We zoeken daarom mensen die uitdagingen aangrijpen, impact willen maken en kansen spotten. Maar ook mensen die bereid zijn om te helpen met het realiseren van ónze ambities. Dat is geen makkelijke job, maar wel een hele leuke. Ook voor ons recruiters liggen er altijd uitdagingen in het verschiet. Zoals in contact blijven met onze doelgroepen, en laten zien dat we een relevante werkgever zijn.

Een kwestie van appen
Met meer banen dan mensen, dwingt de krappe arbeidsmarkt ons om nieuwe wegen te bewandelen. Of beter: om die zelf aan te leggen. Een mooi voorbeeld daarvan is de glasheldere career-site die we hebben neergezet. Die maakt solliciteren ongekend makkelijk en vooral laagdrempelig. Met veel video's en teksten informeren we kandidaten uitgebreid over wat we te bieden hebben. En als de ideale vacature is gevonden, kunnen kandidaten supersnel solliciteren – gewoon via WhatsApp. Dit werkt fantastisch en resoneert goed bij het publiek. Zo'n twintig procent solliciteert al door te appen. En om de 'candidate experience' voortdurend te kunnen verbeteren, vragen we elke sollicitant om feedback.

Potentie is key
Naast hoe we zoeken, is ook waar we naar zoeken veranderd. We mikken niet langer op kandidaten met vinkjes bij alle benodigde skills en ervaring. Hoewel die natuurlijk altijd welkom zijn. Maar we kijken nu vooral of de juiste potentie aanwezig is. Minder focus op cv's dus, en meer op motivatie, ambitie en leergierigheid. Vooral de laatste is belangrijk, want we willen dat je blijft ontwikkelen als je hier komt werken. Zakelijk én persoonlijk.

Leren zonder limiet
Ons platform Unlimited Learning biedt hiervoor alle gelegenheid. Zoals je op Spotify altijd de muziek kunt vinden die je wil luisteren, biedt het platform een vrijwel ongelimiteerd aanbod aan opleidingen en trainingen. Samen bekijken we welke ontwikkeling optimaal is voor een kandidaat en stippelen we stap voor stap een carrière uit. Kijken naar potentie, mogelijkheden in kaart brengen en ontwikkelen van talenten – die combinatie zorgt voor een omslag in ons vak. Een prachtige combinatie van Recruitment en Talent Development.

The only way is up
Je ongelimiteerd kunnen ontwikkelen is een enorm pluspunt voor veel sollicitanten, zien we. Voor sommige mensen is alleen dat al overtuigend genoeg om te solliciteren. Maar VodafoneZiggo heeft natuurlijk nog veel meer te bieden. Zoals een goed salaris en mooie extra benefits. Je kan bijvoorbeeld heel flexibel werken en ontvangt een NS-Business Card waar je zeven dagen per week mee kan reizen. Zowel privé als naar onze mooie kantoren, die allemaal op loopafstand van treinstations liggen. Werk je bij VodafoneZiggo, dan beland je in een open en positieve werkomgeving, met collega's die je steunen en verder helpen. Wie dat als geen ander weten, zijn de medewerkers van onze Culture Crew. Zij zorgen voor verbinding en definiëren de bedrijfscultuur als volgt:

Team up – één plus één is drie; samen ben je sterker

Step up – accepteer de status quo niet, maar streef die voorbij

Open up – durf te zeggen wat je denkt en wat je voelt

Up, up, up. Een stijgende lijn, dus. Eentje die we graag voortzetten met onze toekomstige werknemers. Dat is een uitdaging, maar zoals je ondertussen al doorhebt: daar genieten we juist van.

Marco Leijenhorst, manager Recruitment & Employer Branding VodafoneZiggo

Meer weten over werken bij VodafoneZiggo?