Grondstoffen recyclen, producten langer gebruiken of een tweede leven geven. Die activiteiten staan hoog op de agenda van VodafoneZiggo, om zo het milieu te sparen. Een overzicht van de belangrijkste stappen die het bedrijf neemt tegen milieuvervuiling.

VodafoneZiggo wil bijdragen aan de overgang naar een kringloopeconomie, waar zoveel mogelijk materialen worden hergebruikt. Harald Flach, manager Supply Chain Control legt uit: "We willen allereerst zo min mogelijk plastic gebruiken. Daarnaast willen we de grondstoffen die we wél inzetten, zoveel mogelijk recyclen." In vergelijking met 2020, wil VodafoneZiggo in 2025 zijn milieubelasting tot de helft teruggedrongen hebben.

Gratis terugsturen
Het recyclen van producten gaat al behoorlijk goed, meent Flach. VodafoneZiggo motiveert klanten om verouderde of niet-werkende apparaten in te leveren. Ziggo-klanten krijgen een doos, waarin ze de apparatuur kosteloos kunnen terugsturen. "Gemiddeld worden 80% van deze apparaten geretourneerd. Bij mediaboxen die we niet kunnen hergebruiken, stimuleren we klanten om die zelf in te leveren bij de milieustraat. Dat scheelt weer vele ritjes van PostNL."

Ook Vodafone-klanten kunnen hun oudere apparatuur altijd weer inleveren. "We bieden hen zelfs een financiële stimulans om hun oude smartphones aan ons terug te verkopen", zegt Harald Rulo, manager Aftersales bij VodafoneZiggo. "Deze Inruildeals gaan we de komende periode meer aandacht geven via onze marketingkanalen. De boodschap daarbij is om elke telefoon van onze klant 'een tweede leven' te geven. Daarmee willen we een bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Ook dringen we op die manier het verbruik terug van schaarse grondstoffen, die nodig zijn voor het produceren van nieuwe telefoons."
www.vodafone.nl/inruildeals

1,3 miljoen mediaboxen
"In 2020 kregen we 1,3 miljoen mediaboxen, modems, routers en wifi-boosters terug", zegt Harald Flach. "De mediaboxen geven we een opknapbeurt en gebruiken we opnieuw, mits ze te herstellen zijn. We wissen de oude gegevens, vervangen onderdelen, zetten er nieuwe software op en onderwerpen ze aan een uitgebreide test. Als alles correct werkt, dan kan de box weer door naar een nieuwe klant."

Onnodig plastic
Dit proces van 'refurbishing', hoe succesvol ook, bleek op een ánder vlak juist voor heel wat verbetering vatbaar. "We onderzoeken momenteel alle mogelijkheden om plasticgebruik terug te dringen in onze werkprocessen", aldus Flach. "We ontdekten dat we het partnerbedrijf dat deze handeling voor ons uitvoert, veel onnodig plastic gebruikte. Dat liep op tot tienduizend kilo plastic per jaar. Denk aan een plasticje om de adapter, de afstandsbediening of de mediabox.

Macht der gewoonte
Het hoofddoel van de 'refurbishers' was om de boxen in exacte staat terug te brengen zoals we ze nieuw aanschaffen. Maar ze gebruikten óók precies dezelfde verpakkingsmethode als onze leverancier van de nieuwe mediaboxen. "Zo hielden we een proces in stand dat uit gewoonte was ontstaan, maar waar niet milieubewust over werd nagedacht. Dat is nu veranderd. We hebben bij de 'refurb'-partij het meeste plastic weten te vervangen door de spullen effectiever te verpakken. Bij de leverancier is dat lastiger, omdat hun transport via boten verloopt. Daar loop je nu eenmaal meer risico op schade wanneer apparaten vochtig worden. Plastic dient dan ter bescherming."

Verbaasde klanten
Het bleek trouwens niet alleen voor het bedrijf even wennen om géén plastic te gebruiken. "We kregen klachten van klanten", legt Flach uit. "Veel mensen dachten: 'Als er geen plastic omheen zit, zal er wel iets mis mee zijn'. Dan zie je hoezeer plastic zit ingebakken in ons denkpatroon. Om deze reactie van de klant te voorkomen, voegen we sindsdien een kaartje toe, waarop we uitleggen waarom we karton gebruiken in plaats van plastic. Inmiddels krijgen we daar positieve reacties op van klanten."

Exit retourzak
"Ook hebben we afscheid genomen van de plastic retourzak die we aan Ziggo-klanten opstuurden die hun abonnement opzegden of een andere mediabox kozen. "In zo'n geval moet de klant zijn mediabox aan ons terugsturen. Om dat makkelijk te maken, sturen we dan een kartonnen doos op. Tot voor kort zat daar dus een plastic zak in, die moest dienen als extra bescherming bij het verzenden van het apparaat. We hebben nog eens extra onderzoek gedaan naar de effecten van het verzenden van boxen zónder deze zak, om te kijken of dat echt meer beschadigingen opleverde. Dat bleek niet zo te zijn. Door het weglaten van deze zak besparen we meteen duizenden zakken, oftewel anderhalf duizend kilo aan plastic.

Luchtkussentjes
Voor de komende jaren heeft Flach al een idee waar de 'duurzame winst' te behalen valt. Luchtkussentjes. Je kent ze wel. Die plastic zakjes waar wat lucht in zit, bedoeld om apparaten op hun plek houden in de doos gedurende het transport. Die zijn weliswaar gemaakt van gerecycled plastic, maar níet afbreekbaar, dus het levert alsnog troep (en plasticsoep) op als mensen het niet netjes recyclen.

Minder loze ruimte in dozen
"Deze kussentjes zetten we in als er loze ruimte is in een doos, waarin we onze Ziggo-spullen versturen. Laten we daarom de komende jaren eens onderzoeken hoeveel kleiner we de dozen precies kunnen maken. Ook met kartonnen opzetrandjes in een doos kun je vaak voorkomen dat het product gaat schuiven of stuiteren tijdens het vervoer. Daar willen we de komende tijd mee experimenteren."

Two sizes fit all
Vodafone heeft de strijd tegen de luchtkussentjes inmiddels gewonnen. Harald Rulo: "Sinds april 2021 zijn onze verpakkingen voor nieuwe toestellen van Vodafone en HollandsNieuwe plasticvrij. We hebben het design van de doosjes inderdaad veranderd. Zo kwamen we uit op twee standaardverpakkingen: 'two sizes fit all'. Er zitten handige kartonnen randjes in de doos die je kan omvouwen, zodat ze álle formaten telefoons op hun plek houden. Zo is er geen geschuif meer in de doosjes, en zijn plastic kussentjes dus overbodig."

30 procent minder ruimte nodig in postwagens
De besparingen zijn enorm, berekent Rulo: "Jaarlijks scheelt dat 1,5 miljoen plastic zakjes. Een mooi bijvangst is dat de verpakkingen hierdoor ook een heel stuk kleiner zijn geworden. We besparen circa 30 procent aan ruimte, oftewel 400 rolcontainers aan pakjes per jaar. Dat wil zeggen dat er meer pakketjes in de postwagen passen, en er dus minder vaak vrachtwagens de weg op hoeven. En ook voor klanten is het 'unboxen' van hun telefoon een stuk prettiger zo: minder gedoe."

Strakker verpakken
Ook in de winkels legt Vodafone het plasticgebruik aan banden. Rulo: "Zo hebben we met onze leveranciers afgesproken dat zij geen 'single-use plastic' meer te gebruiken in het transport. Dat betekent voortaan geen luchtkussentjes en geen extra plastic meer ter bescherming tegen krassen tijdens het transport. Waar mogelijk worden dozen voortaan zo strak ingepakt dat er geen opvulling of bescherming nodig is. Mocht dit toch nodig zijn, dan gebruiken we gerecycled karton of papier. Zelfs de tape om de doos dicht te plakken is voortaan van papier in plaats van plastic.

Hoesjes-pakketten gehalveerd
Tot slot maakt Vodafone de verpakkingen van telefoonhoesjes zo klein mogelijk. "Dat zal bijna de helft van het gewicht schelen. Een gigantische besparing qua kartongebruik dus, maar we hebben ook wederom minder plek nodig in de busjes van PostNL. In de loop van 2022 zijn al deze verpakkingen van 100% gerecycled en recyclebaar karton."

Logica en effectiviteit
"Zoals je ziet, leveren kleine aanpassingen gigantische milieu besparingen op", zegt Harald Flach. "Soms ligt de oplossing voor zo'n besparing erg voor de hand, maar kijken we niet kritisch genoeg. Dat heeft te maken met gewoonte, bijvoorbeeld omdat we bepaalde processen al jaren zo doorlopen." Zijn naamgenoot Harald Rulo vult aan: "Vraag je dus bij alles af: is het wel logisch wat we doen? En kunnen we het niet anders organiseren, zodat we effectiever kunnen omgaan met de middelen en materialen die we hebben? En als je wat gevonden hebt, laat dan niet los en kijk hoe je het kan organiseren er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt."

Lees meer over de People Planet Progress-strategie van VodafoneZiggo.