Verhalen
"Jezelf zijn is de basis van een sterke samenleving"

"Jezelf zijn is de basis van een sterke samenleving"

VodafoneZiggo over diversiteit, inclusie en trots

Wees trots op wie je bent. Het klinkt als een simpel advies, maar voor veel mensen is het spannend of ingewikkeld om die trots te voelen of te delen. Bijvoorbeeld omdat ze op weerstand of onbegrip stuiten in hun omgeving. Des te belangrijker vindt VodafoneZiggo het om een beleid van diversiteit en inclusie te voeren en uit te dragen.

"Iedereen is welkom bij ons", zegt Marieke Zuidema, directeur People Development & Leadership bij VodafoneZiggo. "Ongeacht afkomst, geslacht, levensvisie, beperking, seksuele voorkeur. Sinds jaar en dag maken we ons hard voor een betere gender-verdeling in onze branche. We streven ernaar om het personeelsbestand van VodafoneZiggo een afspiegeling te maken van de samenleving: divers, multicultureel en trots. We steunen de LGTBQ+-gemeenschap volop, zowel binnen als buiten onze bedrijfsmuren. We creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid op een volwaardige baan. Tot slot passen we onze HR-systemen aan op ontwikkelingen in de maatschappij. Deze totaalaanpak biedt respect, trots en groei."

Vooroordelen en verschillen
"We dragen ons gedachtegoed op allerlei manieren uit", vertelt Pim Brouwers van het team Diversiteit en Inclusie. "Zo organiseren we in samenwerking met de organisatie Corporate Queer verschillende workshops. Daarin gaan we met collega's in gesprek gaan over vooroordelen, verschillen en bewustwording. Daarin leggen we bijvoorbeeld al die letters van LGTBQ+ stuk voor stuk uit. Ook zoomen we in op de onbewuste voorkeuren of vooringenomenheid die veel mensen hebben. We schudden diversiteit los van de clichés en voeren er goede gesprekken over."

Netwerken aan de bestuurstafel
VodafoneZiggo biedt meerdere interne netwerken waarin collega's samenkomen om diversiteit te ondersteunen. Zo heeft een grote en hechte groep collega's zich verenigd in het Queers Connected netwerk. Ook bestaat er onder andere een jongeren- en een vrouwennetwerk. Pim: "Al deze groepen hebben eens per jaar een afspraak met iemand uit de directie, om te praten over hun ervaringen, mijlpalen en eventuele zorgen."

CEO uit de kast
VodafoneZiggo steunt al jaren de Pride-beweging. Zo is het bedrijf de hoofdpartner van de Pride-botenparade door de grachten van Utrecht én een actieve partner van de Pride Business Club Amsterdam. CEO Jeroen Hoencamp deed zijn duit in het zakje door in 2020 op onverwachte wijze 'uit de kast' te komen in een video op sociale media. Marieke: "Corporate Queer daagde hem uit om dit thema op de kaart te zetten. En die kans greep hij met beide handen aan. De video is duizenden keren bekeken en kon rekenen op veel positieve reacties."

Kansen voor kwetsbaren
Om iedereen een eerlijke kans te geven, voert het bedrijf meerdere projecten die gericht zijn op het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. "We bieden stages, hulptrajecten en banen", zegt Marieke. "Via gespecialiseerde partnerbedrijven vinden we de geschikte mensen om deze werkplekken in te vullen. Zo komt een onzekere of kwetsbare sollicitant die veel bedrijven links laten liggen, bij ons wel aan de bak. Zo hebben we een aantal collega's binnengehaald die uitstekend werk leveren, ondanks een gebrek aan ervaring of een fysieke of mentale beperking. Ze leren het vak, ze ontdekken hun kracht en ze groeien in hun trots."

Lees ook het verhaal over collega Tim

Vinkje x

Soms schuilt begrip in een klein hoekje. Bijvoorbeeld in een vinkje van een HR- of klantsysteem. Pim: "Voor een groeiende groep in Nederland is het invullen van het hokje 'geslacht' een confronterend moment. Of het is niet zo simpel terug te brengen tot een keuze tussen de letter 'm' of 'v'. Deze mensen, die bijvoorbeeld 'trans' of 'non-binair' zijn, geven we in onze HR-systemen de mogelijkheid om 'neutraal' ('x') in te vullen. Ook kunnen zij binnenkort zelf deze informatie op elk gewenste moment wijzigen." Marieke: "Op termijn zullen we deze uitbreidingen ook in onze klantsystemen doorvoeren. We laten graag zien dat iedereen welkom is. Als iedereen zichzelf kan zijn, dan is dat de basis voor een sterke samenleving."

Lees meer over onze People Planet Progress-strategie

Pride 2019 queens duo