In het Experience Centre doen haast alle nieuwe VodafoneZiggo-collega's hun eerste indrukken op. Ook het personeel dat rechtstreeks met klanten in aanraking komt, staat een belevenis te wachten. Trainer Björn Hamburg verwelkomt twee keer per maand een nieuwe lichting Retail-medewerkers. De kick-off van zijn bomvolle introductieprogramma begint hier.

Zo'n 1.500 mensen hebben dit introductieprogramma al doorlopen, vertelt Björn trots. "Winkelpersoneel, callcenter medewerkers – iedereen die klantcontact heeft en direct onder contract van VZ valt heeft zijn of haar vuurdoop hier. Daarnaast nodigen we ook de teamleiders van externe partijen uit, zoals callcenters die voor meerdere opdrachtgevers werken. Dit helpt om ook daar het engagement flink te verhogen."

Bjorn

Oppompen voor een superstart
Björn is owner van het introductieprogramma, die hij van kop tot staart heeft samengesteld, en altijd begint met de woorden: "Fasten your seatbelts!" Het is een programma dat snel heel speels en energiek wordt, vertelt hij. "Doel is dan ook om mensen op te pompen voor een knallende start. Om ze te doordringen van de visie van VodafoneZiggo. En om te zorgen dat ze zich echt thuis voelen bij ons. Het introductieprogramma duurt vier dagen, en de kick-off is hier in het Experience Centre."

Doordringen van de visie van VodafoneZiggo
'Plezier en vooruitgang bij elke verbinding.' Dat is het motto van VodafoneZiggo. "Om daar als werknemer iets mee te kunnen, moet je begrijpen wat dat voor jou persoonlijk betekent. Én voor de klant. De eerste halte in het Experience Centre is daarom altijd de film waarin medewerkers vertellen wat het motto voor hen betekent. Dan presenteer ik mezelf door middel van een foto van mij met mijn dochters. Ik ben namelijk donor-plus-vader, met twee kinderen bij twee moeders. Vriendinnen van me. Dus ik ben papa, maar ben niet elke dag in hun leven. Hoewel – elke avond openen we FaceTime, en nemen we de dag door. Zonder technologie had dat nooit gekund. Dat is plezier en vooruitgang met elke verbinding voor mij."

Na zijn persoonlijke verhaal vraagt Björn mensen om te vertellen wat plezier en voorgang voor hén betekent. Dat levert soms prachtige ontboezemingen op. "Laatst nog, zei een deelneemster dat ze geadopteerd is en sinds kort weet wie haar moeder is. Online hebben ze nu dagelijks contact. Een ander is misschien een fanatieke gamer die daardoor vrienden heeft over de hele wereld. Iedereen heeft zo zijn verhaal. En als je dat verbindt met onze technologie, ga je die visie echt begrijpen. En als jij het snapt, dan kun je het overbrengen naar iemand anders."

Wat betekent ons motto voor de samenleving? "Daarvoor lopen we een donkere afgesloten ronde ruimte in. Een spectaculaire show toont hier hoe technologie de hele stad en maatschappij verbindt. Een belevenis die altijd weer indruk maakt, en die het plaatje van de volledige visie en missie van VodafoneZiggo compleet maakt – van werknemer, tot klant, tot maatschappij."

Speels, snel en spannend
Beleving, daar blijft Björn de rest van de dag op inzetten. Hij vervolgt zijn programma in de Future Mapping Room. "De wanden in deze grote ruimte zijn magnetisch, en gebruik ik om een spel te spelen. Over wat ons motto betekent voor onze merken en producten. Hoe zie je het terug in Vodafone? En in Ziggo? En wat zijn de voordelen als je klant bent van beide?

Is er ook een pauze in deze drukke dag? "Natuurlijk, en we gaan lekker lunchen in het restaurant van VodafoneZiggo. Ook een plek om je ogen uit te kijken. Daarnaast is dit een goed moment om alle andere features van het Experience Centre te beleven. Het hologram, de Internet of Things-experience, de Mini-ZiggoDome – ze kunnen alles beleven en bekijken.

In een beknopte workshop gaan we dieper in op de producten en diensten van Vodafone, Vodafone Business, Ziggo en Ziggo Zakelijk. Wat hebben ze allemaal te bieden? Hoe verhouden ze zich tot elkaar? En hoe verbind je ze, zodat we meer 'converged klanten' krijgen, oftewel klanten die zowel Ziggo als Vodafone gebruiken?

Het laatste lesje
"Als afronding bespreken we de waarde van merken, weer in een spelvorm. 'Wat betekent dat voor jou, een merk?' In een open discussie komen allerlei facetten naar voren, maar uiteindelijk komt de kern altijd bovendrijven. Je raadt het al: beleving. Eén slechte ervaring als klant, en je hele imago is om zeep. Dit laat zien dat je in jouw contact met klanten een allesbepalende rol speelt. Dat jij voor die klant VodafoneZiggo bént, op het moment dat je aan het werk bent. Deze misschien wel allerbelangrijkste les, vormt het fundament voor de verdere onboarding – en voor je carrière bij VodafoneZiggo."

Lees meer