Neem een populair festival in gedachten. Een krioelende menigte die dwars door elkaar loopt richting verschillende podia, eettentjes en toiletten. Of kijk naar luchthavens waar dagelijks duizenden mensen van hal naar gate rennen om een vlucht te halen. Dankzij Internet of Things zijn deze massa's in kaart te brengen en zijn belangrijke vragen snel te beantwoorden.

Welk optreden trekt de meeste bezoekers? Waar is extra beveiliging nodig? Het Tilburgse bedrijf Remoticom zorgt ervoor dat deze informatie in beeld komt. Erg relevante vragen en antwoorden voor bijvoorbeeld festivalorganisaties. Dankzij Internet of Things is hier inzicht in te geven. "Tijdens Paaspop lieten we samen met Vodafone zien hoe we onze technologieën inzetten om menigtes in beeld te brengen", zegt Joost van der Velden, CEO van Remoticom.

Overzichtelijk dashboard
Hoe dat werkt? De smartphones van bezoekers worden getraceerd met behulp van bluetooth- en wifi-signalen. Het gaat hier enkel om het signaal dat de telefoons afgeven. Van wie die telefoons precies zijn, is niet bekend. Daarmee is de privacy gewaarborgd. Dankzij de telefoonsignalen kan Remoticom nauwkeurig in beeld brengen waar de bezoekers zich op het terrein bevinden. Waardevolle informatie voor zowel de festivalorganisatie, de beveiligers maar ook de aanwezige horecaondernemers. Er is precies te zien welke act de meeste bezoekers trekt. Dit wordt weergegeven in een overzichtelijk dashboard. Dat helpt de beveiligers weer met crowd control. 

Meerwaarde voor invalide reiziger
Ook luchthavens hebben te maken met een dagelijkse stroom van duizenden mensen. Sommige daarvan zijn gehandicapt en moeten per rolstoel over de luchthaven worden vervoerd. Voor Facilicom, één van de facilitair dienstverleners op Schiphol, is het belangrijk dat jaarlijks 450.000 passagiers zo snel mogelijk een rolstoel in gebruik krijgen. Anno 2018 is dat vaak een kwestie van 'zoeken en toevallig vinden', zo stelt Ron Knaap, directeur Monitoring & Response van Facilicom. "Niet efficiënt en erg vervelend als je een vlucht moet halen." 

Voor Facilicom is dit reden genoeg om deel te nemen aan de Vodafone The Next Web IoT Challenge. Hierbij schrijven grote bedrijven challenges uit, waarmee start-ups worden uitgedaagd om oplossingen te bedenken middels IoT. Vodafone en TNW brengen deze partijen bij elkaar. "Het gaat om de mens, niet om de techniek", zegt Knaap. "We gaan voor een seamless passenger flow. Via tracking worden invalide passagiers direct gekoppeld aan beschikbaar personeel en de dichtstbijzijnde, vrije rolstoel."

crowd_control_2

Geen lange wachtrij
Ook Nederlands bekendste pretpark, De Efteling, heeft een challenge uitgeschreven. Zij willen te allen tijde het bezoekersvolume in elke attractie monitoren. Dat geeft inzicht in hun capaciteit. Uiteindelijk moet daarmee de gastbeleving omhoog gaan. "Niets is vervelender dan met je gezin in een lange wachtrij te staan", aldus Jonas Rietbergen, innovatiestrateeg van De Efteling. De Vodafone TNW IoT Challenge vond via monitoring en tracking ook voor hen een oplossing.

Een veilige stad
Voor het Tilburgse bedrijf Remoticom gaat veiligheid verder dan alleen data verzamelen voor events. "Als we de bewegingsstromen in een stad kunnen meten, kunnen we ook maatregelen nemen voordat zich incidenten voordoen. Dat draagt bij aan een veilig en comfortabel gevoel", aldus Van der Velden. "We bieden al technologische oplossingen voor de slimme stad. Met sensortechnologie kunnen we temperatuur, vochtigheid, beweging, energie, vibratie en geluid meten. Daarbij richten we ons vooral op systemen die – met behulp van IoT – steden duurzamer, veiliger en aangenamer maken. De meeste mensen hebben daar niet meteen een beeld bij."

Een voorbeeld is de lange files tijdens de ochtendspits, vooral in de binnenstad. Door te meten waar en op welk tijdstip er opstoppingen ontstaan, kunnen er omleidingsroutes ingezet worden voor een betere doorstroming. "Zo kun je filevorming voorkomen en inwoners een betere ervaring bieden." Dit is wat Remoticom en IoT voor een stad kunnen betekenen.

Lange wachtrijen, té volle concertzalen en vervelende files. Internet of Things kan, samen met Vodafone, oplossingen bieden voor deze situaties. IoT gaat eigenlijk niet over dingen, maar over mensen en wat deze technologie voor hun kan betekenen. 

Kijk voor meer informatie op vodafone.nl/iot