VodafoneZiggo is tevreden over de solide resultaten in het derde kwartaal. Dit maakte het telecombedrijf vandaag bekend. De omzet steeg met 1,0% en het operationele bedrijfsresultaat steeg met 1,3%. Het bedrijf ligt op schema om de financiële doelstellingen voor 2022 te behalen.

De omzetgroei van VodafoneZiggo is onder andere het gevolg van een toegenomen ARPU (gemiddelde omzet per klant). De toename van het operationele bedrijfsresultaat komt voort uit een sterke kostendiscipline.

De groei van zowel het aantal mobiele klanten als het aantal zakelijke klanten zette door in het afgelopen kwartaal. Tegelijk daalde het aantal internet-klanten minimaal. Het aantal ‘converged’ klanten dat zowel TV/internet als mobiele telefonie van VodafoneZiggo afneemt, is ook dit kwartaal weer gegroeid.

Kerncijfers derde kwartaal

  • De mobiele omzet groeide met 7,9% ten opzichte van het derde kwartaal een jaar eerder. Het totale aantal (post-paid) simkaarten steeg met 67.000, waarvan 30.000 in het zakelijke segment.
  • Voor het zevende kwartaal op een rij steeg de omzet in het zakelijke segment, dit kwartaal met 6,3%.
  • Het totale aantal internetklanten is relatief stabiel en bedraagt 3,3 miljoen. Dat is 9.300 minder dan vorig kwartaal. Het aantal zakelijk internetklanten steeg voor het 23e kwartaal op rij, dit kwartaal met 6.100. Op de consumentenmarkt boekte VodafoneZiggo een daling van 15.400 internetklanten door toegenomen concurrentie.
  • Het aantal zogeheten ‘converged’ klanten dat producten en diensten van Vodafone en Ziggo combineert, stijgt opnieuw in het derde kwartaal. Zo groeide het aantal Ziggo-klanten dat ook een mobiel abonnement afneemt met 11.100 tot een totaal van 1,5 miljoen. Het aantal mobiele klanten van Vodafone of Hollandsnieuwe met een vaste Ziggo-aansluiting steeg met 24.300 tot een totaal van 2,5 miljoen.

Bijzondere tijden
Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo: “We leven in bijzondere economische tijden met hoge inflatie, stijgende energiekosten en een krappe arbeidsmarkt. Ondanks dat wisten we de totale kosten onder controle te houden. Al met al kijken we tevreden terug naar het afgelopen kwartaal en zien we het belangrijke laatste kwartaal van 2022 met vertrouwen tegemoet.“

1 Gigabit in heel Nederland
In het derde kwartaal maakte VodafoneZiggo voor 500.000 huishoudens downloadsnelheden mogelijk van 1 Gigabit/seconde via het vaste netwerk. Recent werden ook Roermond en Gorinchem aangesloten. Daarmee is 93% procent van het netwerk nu al geschikt voor Gigabit-snelheden. In december dit jaar verwacht het telecombedrijf dat dat 100% is.

Next Mini
In april lanceerde VodafoneZiggo een nieuwe, innovatieve mediabox: de Next Mini. Deze duurzame en energiezuinige mediabox is populair onder klanten en sinds het derde kwartaal beschikbaar voor alle abonnementen. De introductie verloopt voorspoedig: nog voor het einde van dit jaar verwacht VodafoneZiggo de grens van 400.000 klanten met een Next Mini te passeren.

SmartWifi
Naast investering in de Next Mini blijft VodafoneZiggo ook investeren in het leveren van snelle en stabiele internetverbindingen in het hele huis of op kantoor. Al ruim twee jaar levert het bedrijf daarvoor SmartWifi pods. Inmiddels gebruiken 1,5 miljoen klanten deze pods die het wifi-signaal thuis optimaliseren. Dit zijn er 100.000 meer dan vorig kwartaal. Om klanten alles uit hun wifi te laten halen, is er 24/7 de speciale Wifi Crew en SmartWifi-app.

Recente operationele highlights

  • VodafoneZiggo introduceerde begin oktober een gratis lesmodule voor leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). Deze nieuwe module is erop gericht de digitale vaardigheden van jongeren tussen 12 en 18 jaar in het speciaal onderwijs te verbeteren en maakt onderdeel uit van het bredere lesprogramma Online Masters voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Lees meer >
  • Eind september heeft VodafoneZiggo een gouden medaille gekregen in de meest recente beoordeling van EcoVadis. Hiermee behoort VodafoneZiggo nu tot de top 5% van de wereldwijd best presterende bedrijven op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Lees meer >
  • Een deel reserveren op het openbare mobiele netwerk. Dat kunnen bedrijven en organisaties vanaf medio september. VodafoneZiggo introduceerde namelijk als eerste Nederlandse telecombedrijf Network Slicing. Zo is er altijd voldoende capaciteit voor bedrijfskritische toepassingen, ook als het druk is op het mobiele netwerk. Lees meer >
  • Ziggo-monteurs stappen voor onderhoud in de stad voortaan de laatste kilometers op de elektrische StapStep. Het bedrijf maakte eind augustus bekend met een pilot te starten in vijf grote steden. Hiermee is VodafoneZiggo de eerste Nederlandse telecomorganisatie die kiest voor de elektrische step als duurzaam vervoer. Lees meer >
VodafoneZiggo Q3 2022