De financiële resultaten van VodafoneZiggo in het eerste kwartaal van 2022 zijn solide en volgens verwachting. Dat maakte het telecombedrijf vandaag bekend. De omzet is met 1,006 miljard euro stabiel in vergelijking tot het eerste kwartaal in 2021. Het operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) is gestegen met 2,1% tot 479 miljoen euro. Daarmee ligt VodafoneZiggo volledig op schema om haar financiële doelen voor 2022 te realiseren.

VodafoneZiggo blijft vol inzetten op de beleving voor klanten. Zo is het aantal mensen met SmartWifi-pods in het eerste kwartaal gestegen met 125.000 tot 1,3 miljoen. Ook het percentage klanten dat kan kiezen voor een 1 Gbps-internetverbinding is met 6% toegenomen tot bijna 80%.

Klantbeleving
VodafoneZiggo kondigde medio april flinke snelheidsverhogingen aan voor veel (zakelijke) abonnementen. Gemiddeld stijgt de downloadsnelheid met 30% en de uploadsnelheid met 50%. In sommige gevallen verdubbelt de snelheid zelfs.

Ook lanceerde het bedrijf de Next Mini. Deze kleine, gebruiksvriendelijke mediabox biedt ultrascherp 4K-beeld, stembediening en toegang tot bekende streamingdiensten als Netflix, Videoland en Viaplay. De Next Mini is bovendien erg zuinig in energiegebruik. Ook is hij voor het grootste deel gemaakt van hergebruikt plastic.

DOCSIS 4.0
In de tweede helft van het jaar start VodafoneZiggo met het testen van DOCSIS 4.0. DOCSIS 4.0-technologie maakt de volgende generatie breedband mogelijk via hybrid fiber coax (HFC)-netwerken, levert multi-gigabit snelheden, terwijl hoge betrouwbaarheid, hoge beveiliging en lage latency worden ondersteund. Implementatie is relatief simpel: er hoeven geen straten te worden opengebroken. De test met DOCSIS 4.0 volgt op een eerdere test vorig jaar met 10 Gbps-downloadsnelheden op basis van de huidige DOCSIS 3.1-technologie.

Voorbereid op de toekomst
Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo: "Met onze platformen en netwerken willen we voor onze klanten de beste ervaring mogelijk maken. Daarom blijven we investeren in innovatieve technologie om op ieder moment veilig in alle klantbehoeften te voorzien, nu en in de toekomst. Met DOCSIS 4.0 bereiden we ons nu al voor op spannende, toekomstige toepassingen die meer van ons netwerk vragen, zowel qua snelheid als klantervaring. Denk bijvoorbeeld aan holographics, virtual reality en artificial intelligence. In werk, gezondheidszorg en gaming."

Overige ontwikkelingen

  • In de huidige dynamische markt liep het aantal klanten op de consumentenmarkt in het eerste kwartaal opnieuw licht terug. Dat betreft televisie-, internet- en vaste telefonieklanten.
  • Het aantal mobiele telefonieklanten onder consumenten stijgt in het eerste kwartaal met 15.000. Daarmee is VodafoneZiggo dit kwartaal de grens van 5 miljoen post-paid SIM-kaarten gepasseerd.
  • Het aantal ‘converged’ SIM-klanten steeg in het eerste kwartaal van 2021 met 21.000. Het aantal 'converged' huishoudens bleef gelijk.
  • Binnen het zakelijke segment zag VodafoneZiggo afgelopen kwartaal een omzetgroei van 4%. Het aantal internetklanten groeide met bijna 7.000 en het aantal mobiele klanten met 22.000.
  • Klanten van Ziggo maken gebruik van het best geteste vaste netwerk van Nederland. Dit bleek eind januari uit onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau umlaut dat de kwaliteit van Nederlandse vaste netwerken beoordeelt. De onderzoeksresultaten van februari, maart en april bevestigen de leidende rol van Ziggo.
  • In het vierde kwartaal lanceerde VodafoneZiggo het klantprogramma Priority in samenwerking met Ajax, Ziggo Dome, MOJO Concerts en The Park Playground. Klanten krijgen voorrang bij het kopen van tickets voor concerten, festivals, voetbalwedstrijden en andere evenementen. Sinds de lancering hebben al meer dan 1,2 miljoen mensen het platform bezocht en zijn er al tienduizenden kaarten verkocht.
  • Ziggo Sport verwierf in het eerste kwartaal veel nieuwe, exclusieve sportrechten, onder andere op het gebied van Nederlands en internationaal rugby, en padel (alle toernooien van de World Padel Tour), de nieuwe, razend populaire en sterk groeiende racketsport. De sportzender biedt zes kanalen. Daar kunnen klanten 24/7 kijken naar live topsport. Er zijn vijf themakanalen voor voetbal, racing, tennis, golf en sportdocumentaires. Op het zesde kanaal biedt Ziggo Sport een uitgebreid aanbod van competities in handbal, basketbal, hockey, padel, rugby, atletiek, volleybal, wintersporten, beachvolleybal, wielrennen, snooker, badminton en squash.
  • Ook de laatste Ziggo-klanten zijn sinds begin april volledig omgeschakeld naar digitale radio. Door de omschakeling van analoge naar digitale radio heeft Ziggo ruimte vrijgemaakt op het netwerk om nog meer televisie- en internetdiensten aan te bieden, zoals de verhoging van de beeldkwaliteit en het toevoegen van apps. Meer info >
  • Medio maart verscheen de nieuwe docu-serie Welkom Online van het Ouderenfonds, VodafoneZiggo en ASML. De serie volgt vijf ouderen die met behulp van de gratis cursus Welkom Online beter leren omgaan met het internet. Doel van Welkom Online is om de leefwereld van ouderen te vergroten. Meer info >
  • In maart hielp een team van Vodafone-vrijwilligers in de grensgebieden rond Oekraïne bij het opzetten van nood-netwerken. Ook medewerkers van VodafoneZiggo waren ter plekke om vluchtelingen uit Oekraïne te voorzien van gratis wifi. Daarnaast stelde het bedrijf prepaid simkaarten ter beschikking aan vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland. Ook kunnen klanten gratis (mobiel) bellen en sms'en van Nederland naar Oekraïne en vice versa. Voor klanten in Oekraïne bieden we ook gratis data aan. Meer info >
  • Het datagebruik op VodafoneZiggo’s netwerken brak opnieuw records in 2021. Opvallend is dat het elektriciteitsgebruik afgelopen jaar daalde met 9%. Dit bleek medio april uit het Impact Report 2021 van het telecombedrijf. VodafoneZiggo zet hiermee opnieuw grote stappen om haar milieu-impact te verkleinen. Ook focust het bedrijf op innovatieve oplossingen die de samenleving vooruithelpen. Meer info >
VodafoneZiggo Q1 2022 NL