Online Masters gaat zich ook op ouders richten. Dat maakte VodafoneZiggo vandaag, op de laatste dag van de Week van de Mediawijsheid bekend. Om ouders te helpen met hun kinderen over digitale media te praten, breidt Online Masters nu uit met Online Masters @Home. Dit zijn korte video’s over specifieke en relevante onderwerpen op het gebied van media(opvoeding).

Sinds 2017 heeft VodafoneZiggo met het lesprogramma Online Masters meer dan 550.000 leerlingen uit het primair en voortgezet onderwijs bereikt via scholen. Met de introductie van Online Masters @Home zet VodafoneZiggo de eerste stappen om ook een nieuwe doelgroep aan te spreken. Aanleiding daarvoor is het kwalitatieve onderzoek Digitale Mediaopvoeding*, dat VodafoneZiggo met medewerking van Mediawijzer.net liet uitvoeren door onderzoeksbureau Ruigrok onder tientallen ouders en kinderen, waarna er ook paneldiscussies volgden. Daaruit blijkt dat ouders de noodzaak en verantwoordelijkheid voelen om met hun kinderen over digitale media te hebben. Het gesprek daadwerkelijk aangaan doen ze echt niet altijd.

Kenniskloof
Veel ouders vinden het ten eerste lastig om bij te blijven met de snel veranderende digitale wereld. “Al die digitale zaken, zoals gamen, sluiten veelal niet aan op de persoonlijke interesses van ouders. Ze weten vaak niet echt wat er speelt”, zegt Koen Schobbers, game-expert die aan het woord komt in de eerste video van Online Master @Home. “Kinderen daarentegen leren razendsnel de weg in de onlinewereld. Het gevolg is een steeds groter wordende kenniskloof. Samen in gesprek gaan is de enige oplossing.”

Ten tweede zien ouders eerder de gevaren van digitale media, in plaats van de positieve kanten. “Door de kennis- en interessekloof die bestaat, hebben ouders vaker gesprekken over hun zorgen en irritaties met hun gamende kinderen, terwijl kinderen vooral de positieve kanten zien. Hierin moet een balans gevonden worden, zegt Schobbers. “Als ouders vanuit deze invalshoek een gesprek aangaan met hun kinderen, krijgt dat veelal een negatieve lading met de focus op wat er allemaal mis kan gaan. Het kind, dat op een hele andere manier naar digitale media kijkt, vindt dat papa en mama zich niet zo aan moeten stellen. Ze zien deze gesprekken soms zelfs als ‘gezeur’.”

Online Masters @Home
Om ouders up-to-date te houden over specifieke en relevante onderwerpen op het gebied van media(opvoeding) breidt Online Masters zich nu uit met Online Masters @Home. Dit zijn korte video’s die ouders digitale skills en kennis bijbrengen. De eerste twee video’s over online gamen en TikTok staan inmiddels live. Koen Schobbers (auteur van het boek ‘Mijn gamende kind’) treedt op als één van de experts in deze filmpjes.

Online Masters @Home met Koen Schobbers

Online Masters
Het Online Masters programma, dat is ontwikkeld door VodafoneZiggo in samenwerking met partners ECP/veiliginternetten en Netwerk Mediawijsheid blijft zich uitbreiden. Zo werd eerder dit jaar ook een nieuwe Online Masters module geïntroduceerd voor het voortgezet speciaal onderwijs. Daarnaast is er ook de Online Masters Class. Dit zijn colleges, speciaal voor leerkrachten, over allerlei digitale thema’s. Online Masters @Home is de laatste toevoeging die is gedaan en is weer een nieuwe stap in de verbetering van digitale vaardigheden en het nastreven van gelijke kansen voor iedereen.

‘’Waar Online Masters zich eerst alleen richtte op leerlingen, leerkrachten en scholen, is daar nu ook Online Masters @Home bijgekomen’’, aldus Laura van Gestel, directeur Social Corporate Responsibility bij VodafoneZiggo. ‘’Online Masters @Home geeft ouders uitleg in duidelijke taal en beeld. In een snel ontwikkelende digitale wereld vinden we het als telecombedrijf belangrijk om ouders een handje te helpen als het gaat om mediaopvoeding

*) Kwalitatief onderzoek Digitale Mediaopvoeding, Ruigrok & VodafoneZiggo (2022)