De grotere steden in Nederland (de 'G40') presenteren, in aanloop naar de verkiezingen in 2022, een campagne om alle gemeenten in Nederland bewust te maken over de rol van digitalisering in steden en dorpen via innovatieve technologieën en toepassingen. Fleur van Beem, de nieuwe directeur Digitale Transitie van VodafoneZiggo, praat hierin over de oprukkende digitalisering.

De G40 tuigde met een aantal partners het platform op, onder de naam 'Slimme Stad, zo doen we dat'. Daarop staan ideeën en inspiratiebronnen voor de aanpak van de 'stad van de toekomst'. Naast Fleur Van Beem komen onder anderen ook Ingrid Thijssen (voorzitter VNO NCW), Staf Depla (burgemeester Breda) en Shahid Talib (Directeur Smart City bij Heijmans) aan het woord.

"De steden staan wereldwijd voor grote uitdagingen", zegt Fleur van Beem. "Wij geloven dat slimme technologieën en innovatieve toepassingen een enorme bijdrage leveren aan de leefbaarheid en democratie in de regio's, steden en dorpen van Nederland. Wij mogen trots zijn dat we in Nederland de beste digitale infrastructuur hebben van Europa. Uiteindelijk draait het erom wat je ermee doet. Om een broedplaats te creëren om met innovatieve toepassingen de wereld een stukje beter te maken, zullen we samen de schouders eronder moeten zetten. De wereld veranderd, dan moeten we zij aan zij staan."

'Slimme Stad, zo doen we dat' is een initiatief van G40 Themagroep Smart Cities, Ministerie Infrastructuur en Waterstaat, Heijmans, VodafoneZiggo en de Future City Foundation.

Lees meer over het initiatief 'Slimme Stad, zo doen we dat'