Half augustus was het zover: de opening van de nieuwe Ziggo Sport studio. Een gloednieuw thuishonk voor sport, sport en nog eens sport. Met een sterrenrol voor Europees voetbal. Ziggo brengt namelijk ál het Europese voetbal naar Nederland: UEFA Champions League, UEFA Europa League én UEFA Conference League. Aan de entourage ligt het niet, weet Ziggo Sports' Head of Creative Ibi Latour. "De nieuwe studio maakt sport tastbaarder dan ooit."

Toen het nieuws binnenkwam dat Ziggo Sport de exclusieve mediarechten voor álle UEFA-wedstrijden binnengehaald had, ging er een golf van enthousiasme door Ibi's team. "Iedereen zag meteen dat dit een prachtige kans was om iets nieuws en bijzonders neer te zetten. We worden Home of European club football, of beter, Home of sports! En dat gaan we uitstralen ook."

Totaalbeleving
Als hoofd van Ziggo Sport Creative is Ibi verantwoordelijk voor de look and feel van Ziggo Sport. "Een nieuwe studio ontwerpen en bouwen is een enorm samenwerkingsproject. Samen met de regisseurs bepaal ik het uiteindelijke plaatje. Hiervoor kijken we naar de beleving voor onze kijkers en totale uitstraling van ons merk. Die ontstaat via alles wat er in beeld te zien is. Van promo's en graphics tot de uitstraling van decors en zelfs de bierviltjes op tafel. Elk detail moet kloppen."

Tastbare tech
Sport staat centraal in de nieuwe studio. "We kiezen voor een gewaagd concept, dat helemaal draait om beleving: we willen dat je als kijker maximaal het gevoel hebt dat je erbij bent. Alsof je zelf langs de lijn staat en de spelers haast kunt aanraken. En ook in de studio zelf zorgen we voor echte sfeer en spanning die bij topsport hoort. Hiervoor zetten we zoveel mogelijk tastbare technologie in."

"Waar voorheen alles met greenscreens gebeurde – heel hightech en vooruitstrevend toen Ziggo Sport als eerste in Nederland met augmented reality begon – heeft élke hoek van de studio nu een realistische uitstraling en gebruiken we alle mogelijkheden van LED-video displays. We halen het publiek naar binnen, en daarmee die echte wedstrijdsfeer. En op levensgrote beeldschermen brengen we onze commentatoren langs de lijn haarscherp de studio in. Ook de presentator krijgt hierdoor veel meer het gevoel midden in de wedstrijd te staan. Zo komt alles samen en krijg je ook in je woonkamer een levensechte ervaring."

Magisch gevoel
Dat de nieuwe Ziggo Sport studio een Home of sports is, ervaar je al in de ontvangsthal, die eerder een gezellige sportsbar is. "Overal hangen tv's en gesigneerde shirts. Als je doorloopt naar de studio bekruipt je een magisch gevoel: alsof je een stadion betreedt. Je hebt echt even nodig om het allemaal in je op te nemen. Er zijn ruime tribunes en geluksvogels mogen op de eerste verdieping staan, van waaruit je alle actie overziet."

Wedstrijden op een rij
De nieuwe studio is gebouwd om wedstijden op een verrassende en dynamische manier te verslaan. "Op een touchscreen desk kunnen de presentator en analisten digitale analyses maken van wedstrijdsituaties. En via een langwerpig scherm halen we meerdere verslaggevers tegelijk vanuit het stadion naar de studio. Als presentator loop je van de een naar de ander, en praat je met ze alsof je naast ze staat. Heel natuurlijk, want je ziet ze ook écht op ware grootte. Valt er een doelpunt in Barcelona, dan zet je een stap opzij en je bent erbij. Actie in Dortmund? 'Armin, vertel!'"

Breaking news!
Zo'n kijkervaring creëren vergt veel techniek. Van superscherpe schermen tot razendsnelle live-verbindingen. "Daarnaast voegen we veel tech toe via een grafische laag. In 'CNN-stijl' rollen straks de wedstrijduitslagen over je beeldscherm. Net als andere belangrijke sportdata, zoals waar en wanneer je favoriete wedstrijden van het UEFA Europees voetbal, tennis en MotoGP te zien zijn. Extra belangrijk omdat we zóveel content te brengen hebben."