Met een bestelbus door het hart van de stad manoeuvreren is voor monteurs een hele tour. Krappe straatjes, afgezette wegen, eenrichtingsverkeer, weinig parkeerplekken. Een fiets biedt uitkomst, en dus startte VodafoneZiggo een proef met de SunRider.
Milieuzones in de steden
Met deze elektrische driewieler neemt het bedrijf alvast voorschot op de toekomst. Vanaf 1 januari 2025 krijgen namelijk ruim dertig Nederlandse steden een 'zero-emissie'-zone, zo is afgesproken in het Klimaatakkoord. Dat betekent dat je op die plekken niet langer welkom bent met een bestelbus of auto die CO2 uitstoot.
Uitstoot drastisch verlagen
VodafoneZiggo heeft de ambitie om zoveel mogelijk klantbezoeken 100% milieuvriendelijk te maken. "We willen reisafstanden zo kort mogelijk maken en uitstoot per kilometer drastisch verlagen", zegt Marloes Timmerman van VodafoneZiggo. "We willen nu alvast doorpakken om vóór 2025 in alle ingestelde milieuzones te voldoen aan de nieuwe eisen. De SunRider gaat al een stap verder, niet alleen gaan we de stad in vrij van emissie, de batterij wordt ook nog eens autonoom opgeladen met schone energie."
95% minder CO2
De SunRider is het voertuig waarmee de monteurs tijdens de proefperiode op pad gaan. Hij stoot 95% minder CO2 uit dan de huidige bestelbussen. Zo'n fiets brengt je bovendien zonder parkeerkosten, vergunningen en oponthoud snel en gemakkelijk bij de klanten in de binnenstad. Door de kortere reistijd, is het tevens mogelijk om meer klanten op een dag te helpen.
Laadbak en zonne-energie
In de grote laadbak kunnen de monteurs hun spullen handig en waterdicht opbergen. En al trappend werken ze meteen aan hun gezondheid. Maar deze fiets heeft nog een voordeel: hij wekt zonne-energie op. Beide zijden en het dak van de 'cargo-box' bevatten geïntegreerde zonnepanelen, die de opgevangen zonnestralen omzetten in energie.
Onderweg 'big data' oppikken
Tot slot houdt de apparatuur in de fiets allerlei gegevens bij, zodat VodafoneZiggo zo effectief mogelijk kan werken. Zo wordt gecheckt wat de meest efficiënte route is, hoeveel kilometer de fiets erop heeft zitten, hoe snel de monteur fietst, hoeveel calorieën hij verbruikt. Maar bijvoorbeeld ook hoeveel zonlicht er die dag is – en hoeveel energie er dus wordt opgewekt.
Analyseren en door-ontwikkelen
Door deze big data samen te voegen, kan het bedrijf de routes en het gebruik van de fiets en de panelen analyseren en door-ontwikkelen. "We mikken op een perfecte balans tussen snelheid, klantvriendelijkheid, energieopbrengst, energieverbruik en vitaliteitgezondheid. Met deze aanpak koersen we naar 2025, in de juiste versnelling."
Zelf opladen
Het Nederlandse bedrijf Need The Globe (opgericht in 2018 door Chris Cramer en Chris van Houdt), bracht in april 2021 met de SunRider de eerste cargo e-bike ter wereld op de markt, die gebruik maakt van zonne-energie. Dit innovatieve concept koppelt duurzaamheid aan productiviteit. Omdat de fiets zichzelf oplaadt, hoeft hij geen elektriciteit af te tappen van het overbelaste elektriciteitsnet.
Meer weten over de rol van VodafoneZiggo in de samenleving?
Een bakfiets met zonnepanelen, daar rijden enkele Ziggo-monteurs de komende maanden op rond in Utrecht. De 'SunRider' zorgt dat zij snel, zonder uitstoot en opgeladen met schone energie, naar de klanten in het stadscentrum kunnen.