Hoe is het om de baas van VodafoneZiggo te zijn? Houda en Younes kunnen het je vertellen. Tijdens 'Baas van Morgen' namen deze basisschoolleerlingen voor één dag het werk over van Robin Kroes, Executive Director Consumentenmarkt. Kortom: aan de bak!

Lekker lang leuteren bij het koffiezetapparaat, of de halve dag vergaderen? Zó’n werkdag wordt het zeker niet voor de nieuwe bazen. Ze moeten hun hersens laten kraken over een belangrijke vraag: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer jongeren (18-25 jaar) klant worden bij Vodafone? Net zoals de 'echte' baas Robin staan ze er niet alleen voor. Ervaren marketingexperts geven input en helpen om ideeën in een pakkende PowerPoint te gieten. Alles wat ze nodig hebben om straks trots hun plannen te presenteren.

Razendsnelle ontwikkelingen
Hoe Vodafone meer jongeren kan bereiken, dat is een vraag waarmee Robin en zijn collega's veel bezig zijn. "We kijken elke dag bij welke doelgroepen we het goed doen en waar het beter kan. Bij jongeren is er zeker winst te behalen. De visie van Houda en Younes kunnen we dan ook heel goed gebruiken. Zij staan heel dicht bij de doelgroep en hebben verrassende ideeën. Eéntje ving ik net al op: ze hebben een influencer op het oog om reclame voor ons te maken. Interessant, want van deze jongen had ik nog nooit gehoord."

DSC06136

Twee vliegen in één klap
Baas van Morgen is een initiatief van JINC. Deze organisatie komt op voor jongeren uit wijken met een sociaaleconomische achterstand, en bereidt hen voor op de arbeidsmarkt. "Ze hebben vaak minder rolmodellen, en zien meer werkeloosheid en armoede om zich heen", vertelt Daniël Roos, directeur van JINC. "Extra belangrijk dus, om ze te laten voelen dat ze dezelfde kansen hebben." Als kinderen een dag op de stoel van de baas zitten, levert dat twee vliegen in één klap op, weet Daniël. "Verfrissende ideeën voor het bedrijf én onvergetelijke ervaringen voor de kinderen. Het geeft ze de kans om hun perspectief te verbreden."

Een zaadje planten
Aan de negende editie van Baas van Morgen doen 600 leerlingen mee uit groep 7 en 8 van de basisschool en de eerste twee klassen van het VMBO. Ze nemen de plek in van 500 CEO's, directeuren en politici. Dat betekent: aanschuiven bij vergaderingen, spreken met medewerkers en hun visie geven op een vraagstuk. "Deze dag van JINC is een waanzinnig mooie kans om de deuren van VodafoneZiggo te openen voor jongeren", zegt Robin Kroes. "We willen laten zien dat zo'n groot bedrijf niet raar of eng is en dat hier voor iedereen plek is. Zo hopen we een zaadje te planten voor later."

Bekijk de dag van Houna en Younes van moment tot moment in dit dagboekverslag: