De digitalisering van de samenleving brengt enorme kansen met zich mee. Om deze te grijpen hebben jongeren digitale vaardigheden nodig. Inmiddels hebben Vodafone en Ziggo al ruim 200.000 leerlingen op weg geholpen. Nu de krachten van deze twee bedrijven zijn gebundeld is het tijd voor iets nieuws: het interactieve lesprogramma ‘Online Masters’.

VodafoneZiggo ontwikkelde het lespakket in samenwerking met Veilig Internetten en Mediawijzer.net. Het doel: jongeren stimuleren om digitale vaardigheden te ontwikkelen. Online Masters is het hele jaar te volgen en er staan vier onderwerpen staan centraal: de digitale wereld, online vaardigheden, veiligheid online en balans (offline / online). De lessenreeks is speciaal ontwikkeld voor de bovenbouw van primair onderwijs en onderbouw van het voortgezet onderwijs. De onderwerpen worden ingeleid door bekende masters uit het vak, van professoren tot en met vloggers, die leerlingen via video’s meenemen in hun digitale wereld.

Plezier en vooruitgang 
Veel mensen denken dat de jeugd zich prima redt op de digitale snelweg. Toch blijkt uit onderzoek dat jongeren regelmatig de mist in gaan. Om kansen in de digitale samenleving te vergroten, zijn begeleiding en opleidingen nodig. “De wereld wordt steeds digitaler en de ontwikkelingen gaan razendsnel”, aldus CEO Jeroen Hoencamp. “Voor veel mensen is dat moeilijk bij te benen en dat heeft effect op onze maatschappij. Niet alleen op het onderwijs, maar ook op de overheid en het bedrijfsleven. Daarom is het essentieel dat we kinderen en jongeren voorzien van de juiste digitale bagage. VodafoneZiggo gebruikt technologie om plezier en vooruitgang te realiseren in het leven van mensen en in de samenleving. Jongeren spelen daarin een belangrijke rol. Ik ben blij dat we ze op weg kunnen helpen en daarbij samenwerken met partners als Mediawijzer.net en Veilig Internetten.

Online masters 3

VodafoneZiggo hoopt jaarlijks 100.000 leerlingen op weg te helpen.

Digitale vaardigheden in het onderwijs 
De meeste scholen zijn druk bezig om de zogenaamde vaardigheden van de 21e eeuw in hun onderwijs te laten landen. Geen eenvoudige taak. Want hoe kun je kinderen kennis laten maken met al deze nieuwe technologieën, zodat ze de kansen die er liggen weten te benutten? Tot nu toe bepaalden scholen zelf in welke mate ze de ontwikkeling van digitale vaardigheden in het onderwijsprogramma integreerden. Onlangs is de Tweede Kamer echter akkoord gegaan met een versnelde opname van digitale geletterdheid in het curriculum. Jeroen: “Dat was natuurlijk fantastisch nieuws! VodafoneZiggo zet zich hier al langer voor in, want toekomstgericht onderwijs betekent dat je leerlingen ook digitale vaardigheden bijbrengt. Daar heeft de maatschappij belang bij en VodafoneZiggo natuurlijk ook. In de toekomst hebben wij immers ook goede mensen nodig die onze technologie begrijpen, kunnen gebruiken en verbeteren. De verwachting is dat het nog een paar jaar zal duren, voordat zo’n vak vast onderdeel is van het curriculum. Tot die tijd laten we zoveel mogelijk jongeren alvast kennismaken met technologie en ondersteunen we ze bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.” 

Lancering 
Het Online Masters-lespakket wordt gelanceerd tijdens de nationale week van de Mediawijsheid ( 17 tot 24 november 2017). Die week staan honderden medewerkers van VodafoneZiggo voor de klas om een introductie les te geven. Jeroen: “Vanaf dat moment kan iedereen het lespakket gratis gebruiken. We hopen daarmee jaarlijks 100.000 leerlingen te bereiken. In het verleden hebben we al veel gedaan om het talent van de toekomst op weg te helpen en natuurlijk gaan we nog veel meer doen. Zo organiseert VodafoneZiggo in 2018 ook ‘Meet the Masters’, een live event met de experts uit het lesprogramma. Daarnaast steken we extra energie in jongeren met minder kansen, onder andere via een fonds voor de aanschaf van digitale middelen en ondersteuning van leraren. Allemaal met hetzelfde doel: de digitale kansen voor het talent van de toekomst vergroten.”