Hoe maak je de producten en diensten van VodafoneZiggo nóg toegankelijker? Tweedejaarsstudenten van de opleiding Marketing & Communicatie van MBO Utrecht bogen zich de afgelopen zestien weken over deze vraag. Het resultaat? Een heuse Dragons Den, met inspirerende pitches en een winnend idee.

"Wat is het druk voor een vrijdag", klinkt er verbaasd bij Riya’s, de koffiebar van VodafoneZiggo's Central Office. Het ene na het ander groepje mbo’ers stroomt binnen. Druk pratend en goed gekleed. "De Ajax-truien en spijkerbroeken zijn verruild voor pantalons en colberts", concludeert Ton van der Heyden, Bizznizz-coach en marketingdocent op MBO Utrecht. Ton is vandaag één van de juryleden. "Dertig studenten die het vak Bizznizz volgen, werkten zestien weken aan een marketingopdracht voor VodafoneZiggo. Dit is het zevende jaar dat we dit doen. Vandaag houden ze hun eindpresentatie, tijdens een heuse Dragons Den met zevenkoppige jury."

Het Labradoodle-effect
De vraag waar deze marketeers in de dop zich over bogen, is hoe VodafoneZiggo's producten en diensten nog toegankelijker kunnen worden. Een onderwerp waar je volgens Mark de Buck niet genoeg aandacht voor kunt hebben. "Ik ben al vijftien jaar Product Manager bij VodafoneZiggo. De laatste jaren focus ik me op het groener en toegankelijker maken van alles wat wij aanbieden. Mijn ervaring: wil je producten écht beter maken, kijk dan naar de behoeften van mensen met een extra uitdaging. Denk aan iemand die slechtziend is, in een rolstoel zit of snel overprikkeld raakt. Ontwerp je iets wat voor hen goed werkt, dan maak je het beter voor iedereen. En dat sluit ook mooi aan bij één van de strategische pijlers van VodafoneZiggo: ‘Vooruitgang voor iedereen’." De timing van deze sessie is perfect. Eén jaar voor dat eind juni 2025 de Europese Toegankelijkheidswet, de regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid, in werking treedt.

Sinds Mark zich bezighoudt met toegankelijkheid, heeft hij last van het zelfbedachte 'Labradoodle-effect'. "Je kent het wel: je bent de trotse eigenaar van een Labradoodle en ziet deze honden ineens óveral. Zo werkt het ook als je je verdiept in toegankelijkheid. Ik bekijk de wereld nu door een andere lens en denk vaker: wacht echt eens even, het is voor mij vanzelfsprekend dat ik dit kan, maar voor andere mensen niet. Daar moeten we iets mee."

Minder is echt meer
In tien minuten pitcht elk team een idee voor de jury. De ideeën zijn divers. Van een draaiknop op je afstandsbediening om de ondertiteling makkelijk te vergroten tot een oprijplaat om met een rolstoel makkelijker de winkel binnen te komen. En van een platform met handige instructievideo’s tot Ziggo Home, een realtime vraagbaak voor in huis die werkt via voice control.

Over de ideeën van de marketeers in spe is de jury enthousiast. Ton, Mark en vijf andere juryleden met een functie binnen VodafoneZiggo trekken na de eerste twee pitches al de conclusie dat het niveau dit jaar hoog ligt. Dat blijkt ook uit de feedback: 'Wanneer kunnen jullie bij ons aan de slag?' en 'Waarom hebben we dit zelf niet bedacht?'. Toch springt het idee van Efe, Floor, Julien en Daan eruit. Onder de naam 'Less is more' hebben ze een prikkelarme interface bedacht voor de televisie. Door met zorgmedewerkers te spreken ontdekten ze dat mensen met een verstandelijke beperking snel overprikkeld zijn. "Ze hebben al moeite met het organiseren van hun leven, laat staan met de interface op hun televisie", vertelt Daan.

Rustgevend televisiekijken 
In een gelikte presentatie laten de studenten zien hoe deze interface eruitziet. "Televisiekijken moet een rustgevende activiteit zijn, maar mensen met een verstandelijke beperking raken gefrustreerd door te veel prikkels zoals kleuren en eindeloos veel opties. Ons idee is daarom een zwarte interface met maar drie knoppen: 'Functioneel', 'Settings' en 'Rust'. Via de laatste knop kom je bij allemaal rustgevende beelden", licht Daan toe. De jury is het er unaniem over eens dat dit idee voor veel mensen een uitkomst is. Mark: "Ik denk dat bijna iedereen hier blij van wordt."

Het team van 'Less is more' wint een symbolische prijs. Een reep Tony’s Chocolonely! Waarom? Het is een mooi voorbeeld van hoe je maatschappelijk kunt ondernemen én een goed product kunt maken. Daarnaast gaat Mark de presentaties aan zijn collega's laten zien. "Het is een extra duwtje om veranderingen in gang te zetten of om veranderingen die we al in gang hebben gezet verder te ontwikkelen. En wie weet denken de studenten door deze ervaring wel: ik wil straks bij VodafoneZiggo solliciteren. Ze zijn in ieder geval heel erg welkom om dat te doen."