Bedrijven vertellen graag over hun maatschappelijke bijdrage. Oók VodafoneZiggo! Dat doen we omdat we er concreet aan werken – kijk maar naar de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit onafhankelijk keurmerk legt onze sociale voortgang vast in harde cijfers. Hoe het werkt, hoor je van HR Specialist Diversity & Inclusion Michèle de Vries.

In 2019 haalde VodafoneZiggo Michèle aan boord om meer producten en diensten af te nemen bij leveranciers die bijdragen aan maatschappelijke doelen – zogenaamde 'sociale inkoop'. En om zelf meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. "Meteen maar even over die term: eigenlijk hebben deze mensen natuurlijk geen afstand tot bedrijven, maar hebben bedrijven juist een afstand tot deze ménsen. Alleen daarin zit al een stuk bewustwording. Tussen de 65 en 85% van deze doelgroep zit nog thuis. Precies dit soort dingen willen we bij VodafoneZiggo veranderen. En om dat heel concreet te maken, hebben we ons in 2019 aansloten op het programma van de PSO."

Wat is PSO en waar staat VodafoneZiggo?
De prestatieladder Socialer Ondernemen is een keurmerk van TNO dat de mate waarin bedrijven sociaal investeren in kaart brengt en stimuleert. Denk aan het inschakelen van dienstverleners die werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of denk aan inkoop van producten bij duurzame of fairtrade leveranciers, om bij te dragen aan eerlijke werkomstandigheden en milieuvriendelijke productie. Als steeds meer bedrijven zich aansluiten bij het PSO-keurmerk en bij elkaar gaan inkopen, kan de groei nog meer toenemen.

Michèle: "De ladder bestaat uit verschillende treden, die aantonen hoeveel procent van je omzet en personeel sociaal zijn. Van 1,16% op de basistrede, tot 3,4% op trede 3." VodafoneZiggo staat nu op die basistrede. Klinkt niet zo indrukwekkend, maar dat is het wel degelijk, verzekert Michèle. "We zijn het enige telecombedrijf dat het al zover heeft geschopt. Het is onder andere lastig omdat we behoorlijk veel inkopen in het buitenland hebben. Die vallen allemaal buiten de scope, want PSO is alleen nog actief in Nederland. Van het Nederlandse deel van ons personeelsbestand moet dus een hoger percentage bestaan uit – nog zo'n term – mensen met een uitdaging."

Het echte sociale werk
Keurmerken zijn er in allerlei soorten en maten. Voor sommigen hoef je alleen wat geld op tafel te leggen, maar de PSO is the real deal. Een onafhankelijk keurmerk, waarbij je acties, bestedingen en vorderingen om de twee jaar door een officiële auditeur worden beoordeeld. Meedoen aan de PSO is goed om te laten zien wat je doet op het gebied van sociaal ondernemen. Aan de buitenwereld in het algemeen, maar ook aan de overheid. Bij grote overheidscontracten speelt de Social Return On Investment (SROI) namelijk een rol van betekenis. Michèle legt uit:

"Stel, je wint een tender van de overheid. Dan heb je wel te maken met een SROI-verplichting. Dit betekent dat je tussen de 5 en 10 procent van de contractwaarde binnen 5 jaar moet uitgeven aan sociale doelen. Hiervoor kun je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, je kunt geld besteden bij andere PSO-gecertificeerde bedrijven of je kunt investeren in maatschappelijke projecten. VodafoneZiggo doet het alle drie. Direct en indirect mensen aannemen is daarbij het belangrijkste. Maar we staan bijvoorbeeld ook bij mytylscholen (speciaal onderwijs voor kinderen met een lichamelijke beperking of langdurige ziekte) voor de klas, om te vertellen over de kansen in het technisch domein. Als PSO-deelnemer krijg je een betere beoordeling van de overheid, en hoe hoger je scoort, hoe lager de SROI-eisen worden."

Trede voor trede
De stap naar de volgende trede op de PSO-ladder kan nog wel een paar jaar duren, denkt Michèle. "Hoeveel werk je moet verzetten om onder aan de streep een extra procent bij te mogen schrijven, is niet te onderschatten. Maar de eerste stap op de ladder heeft het bedrijf al echt getransformeerd. Binnen steeds meer afdelingen zie je mensen uit de brede doelgroep. Op het kantoor, in de magazijnen, en bij de wijkkasten in de straat. Wat ik heel belangrijk vind: ze hebben duurzame banen, met een cao en toekomstperspectief. En ze voeren nuttig werk uit voor VodafoneZiggo en onze klanten."

"Hun aanwezigheid werkt bovendien door op de hele organisatie", vervolgt Michèle. "Diverse en inclusieve teams werken namelijk beter samen, zien we. En hoe diverser en inclusiever we als geheel worden, hoe mooier de binnenkant van VodafoneZiggo wordt." Ook als individuele collega verandert dit je perspectief, is de overtuiging van Michèle. "Je kunt op elk moment in je leven een ziekte of aandoening oplopen. De wetenschap dat VodafoneZiggo ook dan kansen voor je biedt, geeft vertrouwen op een heel nieuw niveau."