VodafoneZiggo zet zich in om de digitale wereld toegankelijker te maken voor iedereen. Niet praten óver, maar mét de doelgroep is daarbij het belangrijkste uitgangspunt. Op Global Accessibility Awareness Day (GAAD) denken tientallen collega’s met ervaring op dit gebied mee over de toegankelijkheid van producten, websites en diensten.
Ongeveer één op de vijf Nederlanders heeft een beperking, zoals visuele of motorische beperkingen of laaggeletterdheid. Dit maakt het moeilijk om digitale informatie, producten en diensten te gebruiken. VodafoneZiggo onderzoekt voortdurend samen met klanten, collega’s, experts en ervaringsdeskundigen hoe de toegankelijkheid kan verbeteren.
Niemand achterlaten
VodafoneZiggo ambieert dat iedereen meedoet in de snel ontwikkelende digitale samenleving. Programma’s om jongeren en ouderen te helpen met het ontwikkelen van digitale vaardigheden zijn al langere tijd een belangrijke focus. Ook zorgt VodafoneZiggo voor de beschikbaarheid van connectiviteit voor kwetsbare groepen in samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven en partners. Daarnaast is de toegankelijkheid van fysieke en digitale producten, websites en diensten voor mensen met een beperking een belangrijke focus. Vragen zoals “Zijn er genoeg prettige werkplekken voor collega’s die snel overprikkeld raken?” en “Zijn onze websites, apps, mediaboxen en afstandsbedieningen voor iedereen goed te gebruiken?” worden hierbij beantwoord. ‘Een aanpassing van onze zijde maakt voor hen een wereld van verschil’, aldus Maartje Vrolijk, CSR-manager, die zich met een team van collega’s vanuit de hele organisatie bezighoudt met toegankelijkheid.
Toegankelijkheid in DNA
‘Toegankelijkheid moet een onderdeel zijn van al onze activiteiten, van ons DNA. Van ontwerp tot levering aan de klant,’ benadrukt Vrolijk. Hiervoor is samenwerking binnen en buiten de organisatie belangrijk. We werken samen met klanten, collega’s, expertpartijen en ervaringsdeskundigen op het gebied van toegankelijkheid. Zo hebben we een community voor klanten met een beperking en een medewerkersnetwerk met ervaringsdeskundigen. Zij helpen ons onze producten, diensten en (digitale) werkomgeving toegankelijker te maken. De slechtziende Falco van Dinteren, medewerker bij VodafoneZiggo, beaamt dit: ‘Sinds 2023 hebben we een mooie tool om collega’s via anonieme chatsessies dichterbij elkaar te brengen over bepaalde onderwerpen rondom diversiteit en inclusie. Bij de test van de tool bleek dat ik deze niet kon gebruiken met mijn schermlezer. In samenwerking met de ontwikkelaar is deze tool nu toegankelijk en gebruik ik deze ook. Dat is een prachtig staaltje inclusie.’ Daarnaast heeft een aantal collega's zelf een ‘toegankelijkheidsgilde’ opgezet: een samenwerking van designers, developers, editors en ervaringsdeskundigen. Dit gilde begon als een klein team en is inmiddels uitgegroeid tot tientallen collega's met diverse specialismen. Ze identificeren digitale toegankelijkheidsproblemen en leren van elkaar.
Toegankelijkheid: een betere ervaring voor iedereen
Dankzij deze samenwerkingen heeft VodafoneZiggo al veel verbeteringen doorgevoerd. ‘We pasten onze merkrichtlijnen aan voor beter kleurcontrast, alternatieve teksten en navigatie-opties voor screenreaders, zodat mensen met een visuele beperking de website beter kunnen gebruiken. Ook streven we naar eenvoudige en begrijpelijke taal, een B1 taalniveau. Een niveau dat de meeste mensen goed begrijpen,’ aldus Vrolijk. ‘Het mooie aan toegankelijkheid is dat het ook een betere ervaring oplevert voor mensen zonder beperking. Zo vind ik het zelf fijn dat onze afstandsbediening spraakbesturing heeft. En met de eSIM hoeft niemand meer gefrustreerd te raken bij het installeren van de simkaart in de telefoon met een pinnetje.’
Blijven delen
‘We leren elke dag. Wat werkt en wat nog niet werkt. We zijn op de goede weg en trots op wat er al bereikt is. Tegelijkertijd hebben we nog veel te doen en zijn we nooit klaar,’ aldus Vrolijk. Met de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG 2.2) en de European Accessibility Act maken we uiteindelijk een grote toegankelijkheidsstap. De open gesprekken met interne ervaringsdeskundigen, zoals op Global Accessibility Awareness Day, maken echt het verschil. Samen bespreken we of problemen goed worden begrepen of echt worden opgelost. Zo kwam er een concreet idee voor prikkelarme werkplekken op kantoor. En werd een in hoogte verstelbare kruk in de winkels genoemd, niet alleen voor collega's, maar ook voor klanten. Mooi om te vermelden dat deze suggestie al in nieuwe winkelconcepten verwerkt is. Alleen zo, met elkaar, creëren we zowel intern als extern een toegankelijk VodafoneZiggo voor iedereen.