Ziggo Sport kocht die UEFA-rechten aan in november 2022. Bens team was er nauw bij betrokken. "UEFA heeft een uitgebreide tenderprocedure, en je weet nooit wat er gebeurt nadat je een bod doet. Dat zorgt voor een paar spannende dagen, alsof je de uitslag van je eindexamen afwacht! Tegelijk denk je al vooruit. Als dit lukt, hebben we héél veel werk te verzetten."
Pretpakket
De UEFA Champions League, de UEFA Europa League én de UEFA Conference League. Dat is het hele UEFA-pakket dat Ziggo Sport exclusief mag uitzenden. "Binnen voetbal zijn deze competities het hoogste wat er is, met de Champions League finale als absolute kraker. De rechten hiervan waren in Nederland altijd verdeeld, meestal zelfs over vier partijen. Nu hebben we dus alles bij elkaar onder één dak. Een enorme boost voor het merk Ziggo Sport."
Schuiven met scenario's
In totaal is het UEFA-pakket goed voor maar liefst 550 wedstijden per jaar. "Die worden gespeeld op dinsdag, woensdag en donderdag. De competities bestaan uit een groepsfase, gevolgd door een knock-outfase en dan de finales. Vooral in de eerste maanden van het voetbalseizoen hebben we dus enorm veel content." Een draaiboek voor het hele jaar valt niet te maken, legt Ben uit. "Door variaties in speeltijden, lotingen en plaatsingen zijn er wel twintig scenario's mogelijk voor een UEFA-avondje. Hierdoor kunnen we – spreekwoordelijk – niet veel lange ballen spelen, maar komt er ook een hoop dribbelwerk bij kijken."
Plannen onder druk
Uitzendschema’s maken betekent sowieso voortdurend puzzelen en zo ver mogelijk vooruitwerken, weet Ben. "Al maanden van tevoren plannen we zo veel mogelijk in, met voorrang voor live-wedstrijden. Daarna komen de andere wedstrijden aan de beurt, maar ook talkshows, magazines, highlights en andere content. Als dat staat is het tijd voor promo’s, commercials, leaders en billboards. Je weet wel: 'Deze wedstrijd wordt mede mogelijk gemaakt door…'."
Zo'n drie weken voor de uitzending moet het hele schema staan. Maar de echte tijdsdruk komt pas in de dagen voor de uitzending. "Als er dan wijzigingen zijn, moeten we het uitzendschema razendsnel aanpassen en alle producers en communicatie-collega's inlichten. Maar goed – wanneer er een wedstrijd bijkomt, moet er iets anders voor verdwijnen. In dat licht is ons werk net als een sudoku: als je ergens één getalletje aanpast, heeft dat effect op de hele puzzel."
Alle registers open
"De basis van Ziggo Sport bestond uit zes televisiezenders. Nu breiden we flink uit. Met het online aanbod via onze site en de Ziggo GO-app gaan we naar een totaal van maar liefst achttien kanalen en streams." Soms kun je daar daadwerkelijk achttien wedstrijden tegelijk op zien. Dat is indrukwekkend, maar misschien ook duizelingwekkend. "Met zoveel content is het extra belangrijk dat alles een duidelijke plek heeft en we onze kijkers goed wegwijs maken. Daarvoor gebruiken we onze online kanalen, van de website en de app tot social media. Ook onze nieuwe Ziggo Sport studio wordt een wegwijzer die je door alle content loodst. Via een grafische laag laten we straks allerlei wedstrijdinformatie over je beeldscherm rollen."
Gratis voetbal
Het alleenrecht op UEFA gaat gepaard met verantwoordelijkheid, aldus Ben. Want wettelijk moet minstens driekwart van Nederland de wedstrijden van Nederlandse clubs kosteloos kunnen bekijken. "Met Ziggo Sport (kanaal 14) bereiken we al ongeveer de helft van de Nederlandse huishoudens. Voor alle andere voetballiefhebbers maken we de Ziggo GO-app toegankelijk. Eén keer registreren voor Ziggo Sport Free, en elke voetballiefhebber kan van deze wedstrijden genieten op smart tv, tablet en smartphone. Gratis en voor niets."