VodafoneZiggo's centrale kantoor in Utrecht is een van de slimste gebouwen van Nederland. Het bedrijf deelt zijn ervaringen op het gebied van Smart Building tijdens de Smart Building Discovery Meetup. Dertig afgevaardigden van organisaties maken kennis met VodafoneZiggo's experts, projectpartners en natuurlijk met het gebouw zelf. Het doel: ervaringen en ideeën delen over de gebouwen van nu en de toekomst

Pionieren. Daar gaat het over vandaag. Hierdoor hangt er een bijzondere energie in de tribunezaal van het Central Office. Iedereen staat aan, en is benieuwd naar wat er komt. Karin Mars, hoofd facilitaire zaken, opent over het startpunt van het slimme gebouw waarin het gezelschap zich bevindt.

"In 2017 openden we hier ons kantoor. Een nieuw thuis voor twee gefuseerde bedrijven. En een kans om opnieuw na te denken over het moderne werken. Van routing en inrichting, tot de toepassing van technologie. Omdat Vodafone koploper is in Internet of Things (IoT), was het de perfecte kans om die technologie ook zelf in huis te halen. Het resultaat is een gebouw dat op allerlei manieren slim in elkaar steekt, en dat láng voor de coronacrisis al optimaal was ingericht om hybride te werken."

Hoe smart is ons gebouw precies?[
Het Central Office naast station Utrecht Centraal is het vlaggenschip van VodafoneZiggo en een van de slimste gebouwen van Nederland. Ruim 2.000 sensoren verzamelen data in het hele gebouw. Hiermee kan VodafoneZiggo mensenstromen sturen, het energiegebruik laag houden, ruimtes optimaal benutten en het welzijn van bezoekers bewaken. Deze technologie gaat naadloos samen met de digitale werkomgeving die het bedrijf voor zijn personeel ontwikkelde. Hybride werken is hierdoor een effectieve, fijne mix van thuis en op kantoor.

Data is pas waardevol als je het goed weet te ontsluiten. Samen met partners bGrid, Zens en IoT.nxt ontwikkelde VodafoneZiggo een systeem waarmee iedereen in het bedrijf kan werken. Zo boekt een Scrum Master via haar telefoon een werkruimte voor haar team. Een schoonmaker ziet op een iPad precies waar de volle vuilnisbakken staan. En een facilitair medewerker houdt op zijn laptop alle mensenstromen in de gaten.

Slimme thermometer in de zaal
Aan de hand van stellingen brengen de experts van VodafoneZiggo een discussie op gang, die de verschillen en overeenkomsten in de zaal blootlegt. Vanuit de recente pandemie en de huidige energiecrisis leeft er vooral een gevoel van noodzaak. Gebouwen verbruiken te veel energie, de bezettingsgraad is onvoorspelbaar, kosten rijzen de pan uit en middelen ontbreken om over duurzaamheid te rapporteren. Hybride werken staat ook hoog op ieders agenda. En iedereen staat te trappelen om te zien hoe VodafoneZiggo daar invulling aan geeft.

Leren door te doen
De adviezen van Harold Koenders, huisvestingsconsultant van Colliers, spelen een belangrijke rol bij die invulling. 'Kill the camel!', is zijn advies. Er ontstaan snel hele rustige en hele drukke dagen op kantoor, legt hij uit. Die ups en downs in bezetting vormen een curve waar je met enige fantasie de bulten van een kameel in ziet. Er is alles aan gelegen om daarvan af te komen.

Meten op ooghoogte
Ruben van Dijk is verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie van ons hoofdkantoor. Hij vertelt over het nut en de noodzaak van dit slimme gebouw. Wat hebben we geleerd, wat doen we, wat vooral nog niet? In zijn authentieke verhaal schuwt hij niet om te vertellen wat er onderweg allemaal misging. Zo waren het eerste type plafondsensoren geplaatst direct naast de blower van de luchtventilatie. Dat ging niet goed samen. Nu zijn die sensoren vervangen door apparatuur die op ooghoogte de temperatuur in de ruimte kan meten. Door ook te vertellen wat niet altijd goed gaat, wordt het verhaal extra goed ontvangen.

Smart safari door het gebouw
Na de lunch splitsen we de groep op. De ene helft maakt kennis met onze drie projectpartners bGrid, Zens en IoT.nxt, die demo's geven van hun bijdrage aan ons gebouw. De rest start met een tour. Om te beginnen zien ze hoe je een plek creëert die alle manieren van werken ondersteunt. Van 'phone booths', waarin één of twee personen geconcentreerd kunnen werken tot flexibele ruimtes voor team meetings en open ontmoetingsplekken voor sociale interactie en grote events. Die variatie zorgt dat dit gebouw goed functioneert in de situatie die na de coronacrisis is ontstaan.

De schoonheid van sensoren
Elke werkplek in het pand is uitgerust met sensoren en een cirkelvormige ledlamp. Licht deze groen op, dan is het bureau schoon. Bij blauw licht is de werkplek gebruikt en kan die worden schoongemaakt. Ook bij de toiletten registreren sensoren wanneer het tijd is om ze schoon te maken en zeep en wc-papier aan te vullen. Op handige iPads zien schoonmakers precies wat er aandacht nodig heeft. Fatima Zoubair, team coördinator van het schoonmaakbedrijf, vertelt enthousiast wat dit oplevert voor haar en haar collega's. Een verschil van dag en nacht, want dankzij de innovatie werken zij nu grotendeels tijdens kantooruren. En waar ze eerst regelmatig bureaus oppoetsten waar niemand aan had gewerkt, maken ze die nu alleen nog schoon als het ook nodig is.

Voor volle bezetting
De werkvloer van VodafoneZiggo telt tientallen vergaderkamers. Partner bGrid voorziet ze van sensoren en apparatuur, zodat je er allerlei data uithaalt. Vandaag demonstreren ze wat dit oplevert. Lichtintensiteit, geluid, stikstof, bezetting – deze sensoren verzamelen enorm veel data, waarmee een gebruiker in de ruimte zelf dingen kan aanpassen. Gecombineerd met data uit andere ruimtes zegt de informatie ook iets over de etage of zelfs het hele gebouw, zodat je op die niveaus kunt sturen. Ook handig: als iemand een ruimte reserveert maar toch niet gebruikt, merken de sensoren dit en kan hij weer worden vrijgegeven. Zo benut je de capaciteit in het gebouw dus nog beter.

Infra en expertise
Terug in het Experience Center sluiten we af met een belofte: dit gebouw blijft een proeftuin voor vernieuwing en commerciële proposities. Een mooi bruggetje naar onze gasten, en wat we voor hun ambities op het gebied van Smart Building kunnen betekenen. Na vandaag is voor iedereen duidelijk hoeveel mogelijkheden er zijn, en hoe belangrijk het is om je eigen situatie en mensen als uitgangspunt te nemen. VodafoneZiggo biedt hierbij de infrastructuur in de vorm van connectiviteit, sensoren en technologie via partners, een centraal cloud-based data platform, en een soepele interface voor laptop, tablet of smartphone. Daarnaast biedt het bedrijf zijn expertise, opgedaan door jarenlang bouwen, proberen, leren en bijsturen. Samen met alle ervaring op gebied van hybride werken, maakt dit VodafoneZiggo een partner voor organisaties die zoeken naar antwoorden.