Je knipt de laatste lichten uit, het is bedtijd. Maar voor zo'n tien medewerkers van VodafoneZiggo begint dan juist de werkdag. Drie weken geleden ontving je al geen analoog tv-signaal meer via de digitale kabel. Deze nacht gaan ze van je kabel een supersnelle geleider voor het digitale signaal maken. Daarvoor zitten ze klaar op het hoofdkantoor in Utrecht, maar ook op locatie, bij de vele centrales in de regio die het digitale signaal richting jouw kabel sturen.
Dit nachtelijke werk was onderdeel van een megaoperatie van VodafoneZiggo om de frequenties van de kabel te herschikken. Sinds het analoge signaal is verdwenen, is die kabel namelijk een soort gatenkaas geworden. Het analoge signaal nam per zender dezelfde ruimte in als circa 12 digitale zenders. Door het digitale signaal op de kabel te ordenen, waar voorheen het analoge signaal zat, komt er dus een grote plek vrij voor extra bandbreedte. Dat resulteert in een nog sneller, stabieler en slimmer netwerk.
Schakelen en leren
Drie weken voor zo'n nachtelijke operatie is het analoge signaal in de bewuste regio al uitgeschakeld. En dát hebben sommige Ziggo-klanten wel gemerkt. De laatste groep die nog niet digitaal tv keek, moest hun zenders opnieuw instellen op hun televisie. Dat betreft overigens maar 5% van de kijkers.
"Toch wilden we iedereen goed meenemen in de omschakeling", stelt Martijn Wissema, netwerk-projectmanager bij VodafoneZiggo. "Daarom hadden we deze actie per regio verdeeld. De regio Capelle aan de IJssel was als eerste aan de beurt. Dat is een relatief kleine regio met enkele tienduizenden inwoners. Zo konden we zien hoe de kabel én het publiek reageerden op de verandering en daar lering uit trekken. Door telkens gefaseerd een groep gebruikers om te schakelen, konden we ook sneller ingrijpen als er toch ergens een signaal mocht ontbreken."
Informeren en assisteren
Hulp was bij de meeste huishoudens niet nodig. Martijn: "Ruim voordat een regio omschakelde, ontvingen Ziggo-klanten naast een email ook een brief. Ook via lokale nieuwsmedia konden ze meekrijgen wat er ging gebeuren. En op onze site was te vinden hoe je de televisie omschakelde naar ontvangst van het digitale signaal. Met groepen waarvan de kans groter is dat ze analoog kijken, hielden we extra rekening. Zo hebben we ouderenbonden van tevoren op de hoogte gebracht. Zij konden ouderen met vragen naar ons doorverwijzen. Onze callcenters en monteurs stonden vervolgens klaar voor klanten die er zelf niet uitkwamen. Ook ons winkelpersoneel heeft alle kennis en kunde om mensen bij te staan."
Gevangenissen en ziekenhuizen
Bij de geboden hulp belandden monteurs zelfs in de gevangenis of het ziekenhuis. "Alleen even op bezoek hoor", verzekert Martijn. "Op dat soort plekken staan vaak veel oudere televisies die handmatig omgeschakeld moeten worden of een extra kastje nodig hebben. Maar een grotere uitdaging is dat de tv's daar ingebouwd zijn. In ziekenhuizen zitten ze vaak aan het plafond. In gevangenissen zijn ze zelfs ingemetseld met glas ervoor. Bij klanten waar we thuis komen helpen zijn de tv's gelukkig beter toegankelijk. Daar zit de uitdaging hem vooral in de kwaliteit van de kabels in huis. Oude bekabeling kan voor storingen zorgen, in de kabel zelf maar ook door invloed van externe signalen. We lossen dat op door zenders, per regio en waar nodig, op andere frequenties in te stellen. Zo bieden we per klant maatwerk."
Aanpakken en snel internetten
En hoe zit het dan met dat snelle internet? "Daar leggen we nu de basis voor", antwoordt Martijn. "Voor extra snel internet via de kabel is een betrouwbaar netwerk nodig. Omdat we door de omschakeling al onze kabels, versterkers en modems langsgaan, komen we ook zwakke punten tegen. Die pakken we aan, vóórdat zo'n punt voor een storing zorgt." Zo kan het dat VodafoneZiggo al 40% meer internetcapaciteit heeft bereikt op een betrouwbaarder kabelnetwerk. Dit is nu voor alle Ziggo-klanten het geval.
Lees ook: Analoog tv-kijken maakt plaats voor pijlsnel internet