Samen nieuwe producten en diensten ontwikkelen met een wow-factor? Je hebt meer kans van slagen met een sterke bedrijfscultuur, volgens Daniel Blocq. Hij vertelt hoe cultuur binnen VodafoneZiggo helpt om ambities waar te maken.

Positief, collegiaal, ambitieus en de voortdurende wil om dingen voor elkaar te krijgen: voor Daniel Blocq typeert dit de cultuur bij VodafoneZiggo. Als Culture & Engagement Manager is hij verantwoordelijk voor cultuur en betrokkenheid: "Gedrag van mensen binnen organisaties is enorm boeiend. Hoe zorg je dat medewerkers betrokken blijven en hun werk zo optimaal mogelijk doen? Wat hebben ze daarbij nodig? Ik ben er dagelijks mee bezig."

Culture Crew in actie
Die gezamenlijke bedrijfscultuur ontstond niet zomaar. De Culture Crew speelde hier een belangrijke rol in. "In 2017 stonden we voor de flinke klus om twee verschillende bedrijfsculturen van Vodafone en Ziggo samen te brengen. Als antwoord daarop is de Culture Crew opgericht: een groep medewerkers die zich vol enthousiasme inspant voor een bedrijfscultuur waarin iedereen zich thuis voelt, collega’s zichzelf kunnen zijn en we dingen voor elkaar krijgen. De members organiseerden een grote rondvraag, en daaruit zijn onze gezamenlijke kernwaarden ontstaan: Open Up, Team Up en Step Up."

Niet alleen hard werken
Inmiddels zijn we zeven jaar verder en is VodafoneZiggo goed op weg, ziet Daniel. "De kernwaarden léven: mensen praten erover en we zien de waarden terugkomen in presentaties en workshops. Vraag je collega’s naar wat ze mooi vinden aan hun werk, dan noemen ze vaak de gezamenlijke cultuur. Voor een groot deel is dit ontstaan door de enorme inzet en drive van de Culture Crew."

Past die jas nog?
Als organisatie verandert VodafoneZiggo voortdurend. Past de cultuur na zeven jaar nog bij de ambities? Een actuele vraag nu er een gloednieuwe bedrijfsstrategie ligt. "Onderdeel van deze strategie is dat we klanten en medewerkers een buitengewone beleving bieden. Dat je een winkel inloopt met een probleem aan je telefoon en supertevreden naar buiten gaat, want je probleem is weg én je hebt een tip gekregen voor een handige app. Ook intern zoeken we die buitengewone beleving. Bijvoorbeeld als jouw collega je inlogprobleem snel oplost, zonder je eerst naar drie andere collega's te sturen."

De vernieuwde koers betekent opnieuw de cultuur onder de loep nemen. "In meedenksessies vroegen we medewerkers: welk gedrag is nodig om deze ambities werkelijkheid te maken? Wat verwacht je van jezelf en anderen? Vanuit onze kernwaarden Open Up, Team Up en Step Up kijken we hoe we hierin een stap verder kunnen gaan. Medewerkers noemden unaniem doelen als: je meer inleven in een ander, over de grenzen van je team kijken en proactief oplossingen bedenken, liefst vóórdat er een probleem is."

Aanstekelijk enthousiasme
Hier komt de Culture Crew weer in beeld. "Zij zitten in de haarvaten van VodafoneZiggo en weten wat er speelt. Voor het nieuwe cultuurprogramma gaat de Culture Crew in gesprek met medewerkers, organiseert sessies en haalt op wat het sentiment is. Zo zijn ze een klankbord voor medewerkers, leidinggevenden en HR. Ze bewegen dwars door de organisatie en houden het belang van het grote geheel voor ogen."

Gewoon doen
Is ander gedrag aan te leren? "Natuurlijk kan de één zich beter inleven dan de ander, of is de één sneller in oplossingsgericht denken. Maar je kunt je daarin ontwikkelen. Door simpelweg te starten met gedrag waaruit die empathie blijkt, bijvoorbeeld. Misschien onwennig, maar als je ervoor open staat en beter wilt worden, dan werkt het. Het helpt ook als je begrijpt waarom iets belangrijk is, te bedenken welk gedrag daarbij hoort en dat vervolgens gewoon te doen."

En medewerkers krijgen hulp: "We laten onderwerpen terugkomen in surveys onder medewerkers. Dan krijg je bijvoorbeeld de stelling: Ik stel actief vragen. Je antwoorden zijn input voor verbeterafspraken binnen je team. En we bieden materiaal aan waarmee we collega’s stimuleren om doelen voor zichzelf te stellen in lijn met de cultuur die we voor ogen hebben. Ook koppelen we learning tracks aan het nieuwe gedrag, zodat je hiermee kunt oefenen. Op die manier hebben we voortdurend aandacht voor de bedrijfscultuur. Dat versterkt het gevoel dat we als VodafoneZiggo één team zijn en het sámen doen."