Het Unlimited Learning platform biedt tienduizenden cursussen, opleidingen en trainingen voor medewerkers. Dit aanbod is nog steeds met stip een reden om bij VodafoneZiggo te werken, vertelt Angela Palermo, Learning & Development Consultant. "Iedereen is er dol op. Sinds de start van het platform in 2020 heeft ruim 65 procent van alle collega's minimaal één training gevolgd. En sommigen wel tien."
Medewerkers kunnen kiezen voor werkgerelateerde cursussen en trainingen, of persoonlijke interesses volgen en een cursus doen rondom een favoriete hobby of andere interesse. Medewerkers leren het liefst samen én live op locatie. "Trainingen die je samen met je team volgt, blijven populair. Denk aan een training feedback geven en ontvangen, effectief samenwerken, of storytelling met data. En we leren het liefst klassikaal. Voor veel collega’s is dat een fijne afwisseling met online leren en werken."
Ga het maar ontdekken
Vanaf de start kon iedereen zich onbeperkt inschrijven voor álle cursussen: er was letterlijk geen limiet. Dat werkte als een tierelier, medewerkers schreven zich massaal in. "Drempels wegnemen en leren zo makkelijk mogelijk maken, dat wilden we. Ga het maar ontdekken, was ons uitgangspunt." Dat gebeurde massaal. "In 2021 waren er ruim 8.500 aanvragen voor trainingen. Een enorm aantal, als je bedenkt dat we ongeveer 7.000 werknemers hebben. Sommige collega's waren zo enthousiast dat ze zich inschreven voor meerdere trainingen tegelijk."
Dus na twee jaar alle sluizen open, werd het tijd voor een kleine dam. "Het is gaaf dat mensen enthousiast zijn, maar de vraag is hoe effectief het is om zoveel cursussen tegelijk te volgen. Het is belangrijk dat je bewust kiest wat je wilt leren en genoeg tijd hebt om nieuwe skills en kennis toe te passen." Dus is het concept 'unlimited' iets bijgesteld. "Incompany trainingen volg je nog steeds onbeperkt. Uit cursussen die op een andere locatie plaatsvinden, kun je er nu drie per jaar kiezen. Nog steeds veel, maar het dwingt je om stil te staan bij je leervraag. Veel collega's waarderen dat."
Geen stress
Archipel, de partij met wie VodafoneZiggo het platform heeft opgezet, zorgt voor een actueel aanbod. Hiervoor werkt de organisatie samen met verschillende aanbieders. "Het aanbod verandert steeds op basis van trends en ontwikkelingen in de markt en de maatschappij. Zo neemt het aantal trainingen en cursussen over kunstmatige intelligentie een vlucht. Ook komt er meer variatie in leervormen. Steeds meer aanbieders werken bijvoorbeeld met virtual reality."
Zo’n leerplatform met bijna oneindig veel keuzes kan ook leiden tot keuzestress. "Sommige medewerkers weten niet waar ze moeten beginnen. Natuurlijk kan een leeradviseur bijspringen, maar we willen dat het platform je ook op weg helpt. Zo gaan we competenties die bij een functie horen, koppelen aan het trainingsaanbod. Bezoek je straks het platform, dan krijg je gerichte suggesties op basis van kwaliteiten en competenties die je nodig hebt in je werk."
Meer in huis
En er zijn meer veranderingen. Zo worden steeds meer trainingen georganiseerd op eigen locaties van VodafoneZiggo. "We zien dat medewerkers graag trainingen op hun eigen werklocatie volgen. Als we dit zelf organiseren, hebben we meer grip op de inhoud en weten we zeker dat iedereen via dezelfde principes werkt. Nog een plus: je leert collega's kennen vanuit de hele organisatie. Goed voor je netwerk en het bevordert samenwerking."
Bijklussen en doorgroeien
Het allermooiste aan deze manier van leren volgens Angela? "Dat mensen hun passies kunnen volgen, binnen én buiten hun werk bij VodafoneZiggo. Zo klust een collega nu bij als interieurontwerper, nadat ze hiervoor via het platform een cursus had gedaan. En een medewerker uit een van onze winkels is doorgegroeid naar een hr-functie, nadat ze verschillende trainingen op hr-gebied had gevolgd. Het is mooi om te zien dat Unlimited Learning zo bijdraagt aan een leven lang leren."