Hergebruik de nieuwe norm
“Hergebruik van producten moet de norm worden,” stelt Wietse. “We zien dat met name jongeren gemakkelijk kiezen voor hergebruikte producten zoals bijvoorbeeld een refurbished smartwatch.” Wanneer een product defect raakt, zou reparatie altijd de eerste logische stap moeten zijn. Wietse gaat verder: “Toen mijn koffiemachine vorige zomer kapot ging, heb ik de fabriek in Amerongen gebeld. Binnen een week was het gerepareerd en stond het apparaat weer op mijn aanrecht.” Grote organisaties als VodafoneZiggo dragen een verantwoordelijkheid om te zoeken naar manieren om hergebruik van hun producten te stimuleren om afval te voorkomen. Met ons nieuwe beleid rondom circulariteit willen we hieraan bijdragen.
Met minder elektronisch afval helpen we het milieu
“Elektronisch afval (e-waste) is een steeds groter probleem voor het milieu,” vertelt Wietse. “Telecombedrijven spelen hierin een belangrijke rol. Als VodafoneZiggo hebben we miljoenen klanten. Zij hebben vele miljoenen apparaten, zoals mediaboxen en modems thuis en op de zaak, die uiteindelijk een keer vervangen moeten worden. Het probleem is dat veel van deze apparaten niet hergebruikt worden en bij het afval belanden. Met ons nieuwe beleid, de Circular Electronics Policy, willen we zorgen dat zo min mogelijk apparaten en onderdelen daarvan bij het afval belanden. Zo willen we onze e-waste aanzienlijk verminderen en een positief verschil maken voor het milieu.”
Zo veel mogelijk opnieuw gebruiken
“We willen op verschillende manieren e-waste verminderen met dit nieuwe beleid,” legt Wietse uit. “Om te beginnen door het leven van apparaten te verlengen als dat kan. Dat kunnen we op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door onze klanten aan te moedigen om goed om te gaan met de apparaten. Ook willen we zorgen voor zo veel mogelijk apparaten die we opnieuw kunnen gebruiken. Dan moet je bijvoorbeeld zorgen dat apparaten met duurzame materialen worden gemaakt. En dat we onderdelen makkelijk kunnen vervangen of repareren. Maar we kunnen niet alle apparaten volledig opnieuw gebruiken. Dan willen we wel dat we er in ieder geval materialen uit kunnen halen om die een nieuw leven te geven.”
E-waste verminderen doen we samen
Wietse vervolgt: “We kunnen het verminderen van e-waste niet zomaar zelf voor elkaar krijgen. Daarom maken we dit beleid onderdeel van onze bredere CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) implementatieproces. Dat is wetgeving die ons oplegt om transparant te rapporteren op ons beleid omtrent duurzaamheid. Maar e-waste verminderen doen we niet alleen. We roepen ook onze werknemers, partners en leveranciers op om hieraan bij te dragen.”
Dit beleid draagt bij aan onze doelen voor duurzaamheid
Wietse vertelt: “We zijn al goed op weg om onze doelen voor Progress for Everyone te behalen. Sinds 2018 is onze CO2-uitstoot met 44 procent afgenomen. En in 2023 was al 40 procent van onze bedrijfswagens elektrisch. Onze afdeling B2B werkt sinds dit jaar ook met Life Cycle Assessments. Dat is een hulpmiddel waarmee we het hele leven van een product in kaart brengen: van grondstof tot afval. Op die manier kunnen we bepalen waar kansen liggen voor meer duurzaamheid tijdens het leven van een product. De Circular Electronics Policy sluit daar mooi op aan. Want hiermee zetten we stappen om de duurzaamheid in de laatste fase van producten te bevorderen. En dat helpt weer om ons doel te bereiken om een frontrunner te worden in duurzaamheid binnen de telecomsector.”