VodafoneZiggo ondersteunt dit met een korte les over Bewust Gamen uit ons Online Masters programma. Deze les helpt jongeren hun gamegedrag te begrijpen en bewuste keuzes te maken, zodat gamen leuk, gezond en verantwoord blijft. Klik hier om de les te bekijken: Online Masters.
VodafoneZiggo gebruikt technologie om plezier en vooruitgang met elke verbinding te realiseren in het leven van mensen en in de samenleving. De digitalisering van de samenleving brengt naast uitdagingen ook mooie kansen met zich mee. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk digitale vaardigheden ontwikkelen die passen bij deze tijd en bij de toekomst.
In ons gratis Online Masters programma staan vier onderwerpen centraal:
- de digitale wereld
- online vaardigheden
- veiligheid online
- off-en online balans
De lessen zijn speciaal gemaakt voor de laatste groepen van de basisschool en de eerste jaren van de middelbare school. Bekende experts, zoals professoren en vloggers, introduceren de onderwerpen. Ze nemen de leerlingen via video's mee in hun digitale wereld. Recent vernieuwden we 2 lessen: ‘a(Sociaal)?’ en nepnieuws.
a(Sociaal)?
In de vernieuwde les (a)Sociaal? maken de leerlingen kennis met influencer Deen Groothuizen. Deen zet zich in tegen online haatreacties. Aan de hand van zijn ervaringen gaan leerlingen samen in gesprek. Wat doet dit met de ontvanger en hebben zij hier zelf ook mee te maken? Wanneer zijn reacties nog ‘leuk’ en wanneer gaan de comments te ver? Ook wordt ingegaan hoe je als toeschouwer kunt reageren op online haatreacties van anderen.
Nepnieuws
Nepnieuws is overal. Hoe herken je het en hoe ga je ermee om? Onze les over nepnieuws geeft kinderen de tools om zelf een detective te worden in de wereld van online informatie. Ze onderzoeken hoe ze kunnen omgaan met de constante stroom van informatie aan de hand van de speciaal ontwikkelde 5G-tool. Met deze tool leren zij om bewust om te gaan met echt of nepnieuws.
MediaMasters is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid .
Online Masters is ontwikkeld met medewerking van ECP/veiliginternetten en Netwerk Mediawijsheid.