Burgers, bedrijven, banken, scholen, overheid, infrastructuur – het is moeilijk te bedenken wie of wat er níét in de problemen komt als het internet plat zou gaan. Er is dan ook alles aan gelegen om dit te voorkomen. Maar onze digitale systemen worden steeds meer op de proef gesteld. Door hackers, oplichters en de georganiseerde misdaad, maar ook door buitenlandse staten zoals Rusland en China. Tel daar de toenemende digitale rekenkracht en de recente opkomst van AI bij op, en je weet dat de opdracht om het internet en onszelf te beschermen groot is. Welkom in de dagelijkse werkelijkheid van Jurre Horsels.
We leven in andere tijden
"Vroeger keken we voor veiligheid naar onze overheid", opent Jurre. "Met een centrale rol en controle over alle vitale systemen, lag de taak om Nederland veilig te houden hoofdzakelijk bij de staat. Het internet is zo'n vitaal systeem, dat elke dag zelfs een beetje belangrijker wordt in onze steeds verder digitaliserende maatschappij. Maar er is de afgelopen jaren veel veranderd. Internetproviders zoals VodafoneZiggo kwamen op, terwijl de overheid een stap terugnam. Hierdoor werd diffuser wie er waarvoor verantwoordelijk is."
Commerciële en maatschappelijke rol
Providers zijn in eerste instantie commerciële organisaties, die hun klanten zo goed mogelijk willen bedienen. Tegelijk hebben we een zorgplicht naar de maatschappij als geheel. Die rol goed vervullen vergt voortdurende inspanning en investering. In feite zijn we steeds aan het anticiperen – enerzijds op mogelijke risico's die op ons afkomen, en anderzijds op alle wet- en regelgeving die erop gericht is om vooral in Europees verband voor veiligheid te zorgen. Beide ontwikkelingen moet je voortdurend scherp in de gaten houden en steeds tijdig zien te absorberen in je organisatie. Zeker het regelgevingsdeel kan dusdanig complex zijn, dat het commerciële activiteiten in de wielen rijdt."
Systemen, mensen en kennis
Toch is het misschien maar goed, denkt Jurre, dat de overheid destijds die stap terugnam. "Om aan een zo veilig mogelijk internet te bouwen kun je 'in je eentje' in feite niets, ook de staat niet. Met vele betrokkenen maken we de digitale wereld mogelijk, en iedereen heeft daarin een rol te spelen. Denk aan ontwikkelaars van hard- en software. Aan regelgevers en toezichthouders. En aan providers zoals wij."
"VodafoneZiggo doet alles wat het kan om de veiligheid van diensten te garanderen – en in een breder verband om veiligheid in alle gelederen van de organisatie op één te hebben en houden. Hiervoor investeren we in systemen, mensen en kennis. Maar om zo effectief mogelijk te zijn, werken we vooral veel samen. Binnen de sector, met de overheid, met leveranciers en ook met onze moedermaatschappijen Vodafone Group en Liberty Global."
Controle versus toegang
Als laatste is de eindgebruiker aan zet, om het internet veilig te houden. Met zaken als goede wachtwoorden, maar ook door bewust en waakzaam internetgebruik. Mensen vragen Jurre vaak waaróm die inspanning nodig is. "Dit komt omdat wij niet alles kunnen dichttimmeren. En dat willen we ook niet." Om uit te leggen waarom, haalt hij het vliegveld aan. "Daar denk je soms: alweer een paspoortcontrole? Maar tussen het ene en het andere poortje kan er toch weer iets zijn veranderd, weten de douaniers. Stel je nu eens een luchthaven voor waarbij je bij elke stáp die je zet weer een uitvoerige controle krijgt. Zo'n internet willen we niet bouwen. Ook op dit vlak gaat het dus om de balans: enerzijds het internet zo veilig mogelijk maken, met anderzijds een optimale toegankelijkheid." Jurre besluit met een knipoog: "Hierbij is het aan jou als gebruiker, dat je ook zelf goed op je bagage let."