Monteurs van Ziggo zijn probleemoplossers, die dagelijks veel klanten blij maken. Maar wist je dat ze ook levens redden? 125 van onze monteurs zijn getrainde hulpverleners die mensen in nood kunnen reanimeren. Met een AED (oftewel een defibrillator) in hun bus kunnen ze razendsnel in actie komen.

Een Ziggo-monteur die iemand met een hartstilstand reanimeert. "Het gebeurt vaker dan je denkt", vertelt Gertjan Hamstra. Hij geeft leiding aan het AED-team. "Jaarlijks schieten we zo’n 150 keer te hulp, na een oproep via HartslagNu. Deze organisatie is gekoppeld aan 112-meldkamer en heeft een netwerk van getrainde burgerhulpverleners in heel Nederland. Het doel: mensen met een hartstilstand reanimeren binnen het allesbepalende tijdsbestek van 6 minuten."

Hoe gaaf zou het zijn?
Vijf jaar geleden is het nu, dat Gertjan tijdens een brainstorm voor monteurs werd uitgedaagd om out of the box te denken. Hij is vrijwilliger bij de reddingsbrigade en legde de link met zijn monteurswerk. Hoe gaaf zou het zijn om een AED-unit in de bus te hebben?, opperde hij. "Want als een gewone burgerhulpverlener een oproep krijgt, moet 'ie eerst op zoek naar een AED en dan naar de locatie, ergens in een straal van anderhalve kilometer. Wij zitten al op de weg en met een AED in de bus kunnen we meteen hulp bieden. Met al onze monteurs hebben we ook nog eens een geweldig bereik in het hele land."

Practice en pizza
Gertjans mooie idee werd omarmd bij VodafoneZiggo. Allereerst door de organisatie, die meteen groen licht gaf voor de apparatuur en trainingen", vertelt Gertjan trots. En daarna door de monteurs. Er meldden zich 75 collega's, die zich enthousiast schoolden tot burgerhulpverlener. Een stevige training, die je om de twee jaar verplicht moet herhalen. "Wij organiseren die training jaarlijks, samen met een gezellige pizza-avond. Om iedereen bij de les te houden, maar ook voor de teamspirit en zodat er voldoende ruimte is om je hart te luchten. Want je moet niet onderschatten wat dit vrijwilligerswerk met je doet."

Er gaat van alles door je heen
Wat het doet, daarover kan Gregory Ruisi meepraten. Hij zit vanaf het begin in het team, en reanimeerde al meerdere slachtoffers. Hij herinnert zich een vrouw die was bezweken in de badkamer. "Ik was als eerste hulpverlener ter plaatse. Haar man was al aan het reanimeren. Er gaat van alles door je heen op zo'n moment, en tegelijk moet je maximaal focussen. Ik stimuleerde hem om door te gaan, knipte bovenkleding weg en plakte snel de AED op haar borst. Toen het ambulancepersoneel aankwam, konden ze het zo overnemen. Hun appratuur sluit aan op die van ons, zodat ze op de plakkers door kunnen werken, en onze AED kunnen uitlezen."

De vrouw heeft het gehaald, kreeg Gregory later te horen. "Dat wil je natuurlijk wel weten, maar echt tot je doordringen doet het niet. Je sluit het af, en dat moet ook. Soms spreekt iemand je opeens aan, in de supermarkt ofzo. 'Hee, jij hebt mijn vader gereanimeerd.' Het gekke is, je bent zó in het moment en bezig met je taak, dat je de gezichten van mensen helemaal niet opslaat. En het beeld van een 'held' – dat woord komt ook weleens voorbij – daar herken ik mezelf niet in."

Omgaan met adrenaline
Kees van Gestel kijkt ook nuchter naar dit vrijwilligerswerk. Maar hij is wel apetrots dat hij het kan doen. "Zo'n bijdrage leveren aan de maatschappij, dat is echt fantastisch en met niets te vergelijken. Toch is het niet voor iedereen", zegt hij erbij. "Je moet je hoofd koel kunnen houden en stressbestendig zijn. Vanaf het moment dat je een oproep krijgt, komt de adrenaline los. Die giert vervolgens nog wel even door je lijf, of je nu werkelijk in actie bent gekomen of niet."

Het is belangrijk om daar oog voor te hebben, benadrukt Gertjan. "Ons opvangteam staat klaar voor alle monteurs die een oproep hebben gehad. We luisteren naar hun verhalen en verzekeren ons ervan dat het goed gaat met ze. Zien we dat het beter is om even rust te nemen of meer gesprekken te voeren, dan zorgen we dat dit gebeurt."

Enthousiasme en interesse
Het aantal hulpverleners van het team is inmiddels uitgegroeid tot pakweg 125. "Een uitbreiding waarvoor we opnieuw in een vingerknip akkoord kregen", vertelt Gertjan. "Het is prachtig om te zien dat het enthousiasme en de support van alle kanten zo groot zijn. Trouwens ook van buiten VodafoneZiggo. We hebben zo’n 400 eigen monteurs op de weg, maar daarnaast nog eens ongeveer 500 monteurs van externe bedrijven. Ook die tonen nu serieuze interesse. Wie weet wordt ons mobiele reanimatieteam dus nog een stuk groter."

AED teamfoto 2