De ene dag zitten werknemers tot 17.00 uur duimen te draaien, omdat ze "nog niet weg mogen". De andere dag moeten ze tot 20.00 uur door ploeteren vanwege een "spoedje". Herkenbaar? Dit is op te lossen door flexibel te gaan werken. Flexibel werken houdt in dat men overal kan werken, op ieder moment, op iedere locatie: daar waar het effectief, productief en gewenst is. Daardoor kunnen werknemers waarde toevoegen aan hun organisaties, ongeacht hun geografische locatie of het uur van de dag.
Economie en werkplezier
Flexibel werken is een veelgebruikte term geworden waar de afgelopen jaren veel onderzoek naar is gedaan en veel over is geschreven. De meeste onderzoeken zijn echter gericht op één onderdeel van de effecten, zoals de CO2-reductie. EY deed, in opdracht van VodafoneZiggo, juist onderzoek naar het totaalplaatje. Natuurlijk was daarbij volop aandacht voor de economische effecten van vrijer werken, waaronder de kosten en de efficiëntie van werknemers en bedrijven. Maar ook de sociale aspecten, zoals werknemersgeluk en milieu aspecten als minder files, kwam aan bod. Met de uitkomsten wil VodafoneZiggo Nederland het bedrijfsleven inspireren om hun werkwijze effectiever aan te pakken.
Profiteren van productiviteit
Het belangrijkste inzicht van het onderzoek is dat er 5 miljard te verdienen is door deze manier van werken. Van alle betrokkenen profiteren de werknemers het meest, zo blijkt. Zij waarderen vooral de flexibiliteit die het vrije werken geeft oplevert. Werkgevers profiteren vooral op het gebied van de economische effecten. Denk hierbij aan een verhoogde productiviteit. Verder blijkt dat bedrijven vooral kiezen voor flexibel werken vanwege de sociaaleconomische gevolgen. Deze wegen zwaarder dan de milieueffecten. Tot slot concluderen de onderzoekers dat niet alle beroepen en werkzaamheden zich lenen voor het concept 'slim werken', zoals ze het in het onderzoek verwoorden.
Vijf soorten werknemers
Het onderzoek verzamelt de uitkomsten van uiteenlopende onderzoeken van gerenommeerde bureaus uit binnen- en buitenland, over de positieve en negatieve effecten van het slimme werken. Op basis van de inzichten zijn vijf archetypen werknemers gedefinieerd. Afhankelijk van het soort werk, heeft het slimme werken wel of geen positief effect. Zo zijn routinematige taken het beste op kantoor uit te voeren en werkzaamheden waarbij meer creativiteit nodig is, juist niet.
Rekenmodel
Gebaseerd op de uitkomsten, ontwikkelde VodafoneZiggo een rekenmodel dat inzicht geeft in hoeveel een bedrijf kan besparen. Verschillende typen bedrijven en werknemers kunnen dit hulpmiddel gebruiken.