Als je vader of moeder bij VodafoneZiggo werkt, ben je natuurlijk héél nieuwsgierig naar dat grote bedrijf. En hetzelfde geldt voor partners, vrienden en familieleden. Iedereen een rondleiding geven, dat gaat een beetje ver. Maar tijdens de ‘Bring your family week’ kregen heel wat mensen een kijkje in onze keuken. "Een beetje als Sjakie in de chocoladefabriek."

Patty en Cindy bedachten de ‘Bring your family week’ tijdens een brainstorm. Patty runt het Experience Centre in het Central Office van VodafoneZiggo. "Ik zag dat daar in de zomermaanden best wat ruimte was om nog iets te organiseren." Cindy zag ook ruimte, namelijk om meer met kinderen van collega's te doen. "Materiaal voor schoolkinderen hadden we volop. Een mooi startpunt voor onze eigen kids."

Ze trokken de stoute schoenen aan en in no time lag er een plan, gaat Cindy verder. "Voor kinderen, maar ook voor vrienden en familie. In vier dagen wilden we vier verschillende groepen ontvangen, elk met een eigen programma." Dat plan werd snel werkelijkheid. Op 14 augustus ging de allereerste ‘Bring your family week’ van start. Met hulp van ruim vijftig collega's uit het héle land." Hier volgt een overzicht.

Dag 1: Introducés, ouder dan 25 jaar
We trapten af met vrienden en familie. Trotse (groot)ouders, nieuwsgierige buren, geïnteresseerde vrienden en ambitieuze neefjes – allemaal stonden ze te trappelen om deze dag te beleven. Terecht, want er wachtte hen een traktatie. Samen met hun VodafoneZiggo-collega's genoten ze eerst van een lekkere lunch in het restaurant. Daarna stond er een tour door het gebouw op het programma, een presentatie over VodafoneZiggo en een uitdagende quiz.

Hoogtepunt van de middag was een vijftal workshops, geleid door experts van VodafoneZiggo. Over Smart Building, de slimme architectuur waarvan ons Central Office een voorbeeld is. Over Vodafone Foundation's team dat mobiele netwerken opzet in rampgebieden. Over de kansen en gevaren van ChatGPT en AI. Over veilig gebruik maken van het internet. En over de mensen met een beperking die bij VodafoneZiggo hun talenten inzetten.

Dag 2: kinderen van 7 tot 13 jaar
We onthaalden zestig kinderen en hun ouders in het Experience Centre, de perfecte plek om VodafoneZiggo te leren kennen. Daarna volgende een tour door het hele gebouw. Cindy: "'Hier werk je dus', hoorde je veel kinderen zeggen. En 'nu ben ik jaloers!' De game-area was populair, en lekker even keihard gillen in een stiltecabine. Inderdaad, daar hoor je dus (bijna) niets van."

De écht toffe dingen moesten toen nog beginnen: het Goudzoekersspel, waarin je teams vormt en leert wat er allemaal in je smartphone zit. Slimme technologie, maar ook waardevolle metalen! Een mobieltje moet je dus nooit zomaar weggooien. Daarna mocht iedereen een game programmeren, wat ze daarna zelf konden spelen. Een toegankelijke manier om jongeren toegang te bieden tot tech. Wie weet levert dat nog toekomstige talenten op!

Dag 3: kinderen van 2 tot 6 jaar
Kleine kinderen vragen héél vaak waar papa en mama naartoe gaan, als ze hen zwaaiend richting werk zien vertrekken. Niet gek dus, dat ze op deze gezellige ochtend in het Experience Centre hun ogen uitkeken. Ze konden tekenen, spelen en naar de theatervoorstelling van Pim en Pom: twee schattige poezen die de kinderen volop lieten zingen, dansen en springen.

Twee collega's, helemaal uit Leeuwarden, stonden klaar om alle kinderen prachtig te schminken. En over hart voor de zaak gesproken, Cindy zelf had al maanden getraind om figuren van ballonnen te maken. Met resultaat: omringd door kinderen toverde ze van alles tevoorschijn. Van palmbomen, bloemen en hondjes, tot Pokemons, lieveheersbeestjes en – de favoriet – aapjes.

Dag 4: jongeren van 14 tot 25 jaar
Van prille pubers tot ambitieuze afstudeerders – vandaag openden we onze deuren voor jongeren uit de nesten van onze collega's. En wat heeft VodafoneZiggo nou in huis om hen te boeien? Het antwoord kwam van Didi Oudhof, Manager Sponsoring & Partnerships bij VodafoneZiggo, en Rutger Buijs, Accountmanager van Ajax. Samen toonden ze hoe belangrijk Ziggo's sponsorship met Ajax is, voor beide partijen. Én hoe dit zich ontwikkelt. Zo begon Ziggo omwille van naamsbekendheid, maar draait alles nu om toegevoegde waarde voor klanten. Ajax gebruikt sponsorships ook voor internationale bekendheid, vertelt Rutger. "Hoe zorgen we dat een Spaanse fan van Barcelona óók fan wordt van Ajax?"

De jongeren kregen een goodybag met Ajax-bal en sjaaltje, en deden daarna een quiz. Sjaaltje op, sjaaltje af! De winnaar – nota bene een NAC-fan, won een prachtig shirt van Ajax met de naam van aanvoerder Bergwijn achterop. Daarna volgde een rondleiding door het hele gebouw. "Zo open en ruim, dat kan toch niet – waar werken de mensen écht?" Aan alles was te zien dat de tour enorm boeide. Zeker onder de afstudeerders, die misschien wel uitkeken naar een mooi bedrijf om hun carrière te starten. "Ik had hier nog véél langer rond kunnen kijken", hoorden we vaak.

Geslaagd experiment
"De ‘Bring your family week’ was een experiment", vertelt Patty. "Een idee waar we snel de schouders onder hebben gezet. Met het resultaat zijn we heel tevreden. Het was geweldig om te zien hoe trots alle ouders waren. Genietend, dat ze hun kind zagen genieten. Net als alle andere genodigden. De vele positieve reacties waren dan ook de kers op de taart. Veel kinderen vroegen nú al wanneer het weer is!"

VZ_Kidsweek_68