Op de tribune in het Experience Center in het hoofdkantoor van VodafoneZiggo in Utrecht, zitten 25 leerlingen. Twee van de zes coaches delen smartphones uit. Ze vragen de leerlingen zich aan te melden met een zelf te kiezen naam en eventueel een foto of avatar. Op het grote scherm verschijnen langzaamaan 25 iconen met namen. Opvallend: vrijwel niemand voegt een foto toe. Een detail dat later in de workshop Safe & Social terugkomt.
Workshop: digitale vaardigheden in de toekomst
Op de vraag wat ze later willen worden, blijft het even stil. “Kapper”, zegt een jongen uiteindelijk. Maar wat doe je dan als in de toekomst een robot onze haren gaat knippen? Twee coaches, Jeroen en Florian, begeleiden de workshop Future Jobs. Ze laten de scholieren nadenken over de benodigde vaardigheden nu en in de toekomst, voor diverse beroepen. Buschauffeur en chirurg bijvoorbeeld. Florian werkt bij VodafoneZiggo als data scientist. Hij kan als geen ander uitleggen hoe het zit met big data en zelfrijdende auto’s of bussen. Met hun smartphone geven de leerlingen per beroep een top-3 van vaardigheden aan, voor nu en de toekomst. De buschauffeur moet nu nog kunnen sturen, maar in de toekomst moet hij volgens hen vooral kunnen programmeren, zodat de bus kan blijven rijden.
Workshop: de digitale wereld programmeren
“Wie heeft er al eens eerder geprogrammeerd?” Dat vraagt coach Jan, die samen met collega Cindy de workshop Programmeren voor zijn rekening neemt. Weinig van de leerlingen, zo blijkt. Met hulp van Jan en Cindy gaan ze aan de slag met Scratch. Ze ontdekken dat ze stap voor stap kunnen bepalen wat ze hun gekozen poppetje laten doen. Cindy: “Ik vind het leuk kinderen te leren dat ze invloed hebben, dat ze hun digitale wereld helemaal zelf vorm kunnen geven.”
Workshop Safe & Social
In de workshop Safe & Social vindt een levendig gesprek plaats over hoe lang ‘lang online’ zijn is en of er tijdens het avondeten thuis wel of geen telefoon op tafel mag. De klas is vrijwel unaniem over regels mbt smartphone-gebruik op school: maar lastig vol te houden. Met het privacybesef van de leerlingen uit Nieuwegein blijkt het goed gesteld te zijn. Vandaar dat niemand een herkenbare foto van zichzelf heeft toegevoegd. En een foto van een klasgenoot die van zijn fiets is gevallen en daarbij zijn arm breekt, zullen ze niet delen. Toch merkt hun mentor en leraar Engels dat zijn leerlingen op digitaal gebied achterlopen. “Op school wordt op dit moment niet veel aandacht besteed aan dit soort thema's. Men gaat er ook vaak vanuit dat jongeren toch wel met computers overweg kunnen. Ze kunnen heel goed appen maar bij een programma als Word wordt het alweer wat moeilijker.”
Digitaal vaardig en bewust
De Digital Life Experience draait om drie thema’s: vaardig, veilig en bewust. Dat laatste thema is met name de focus van het programma, vertelt directielid Marieke Dekker. “Met het thema bewust willen we leerlingen laten nadenken over de rol die online-wereld in ons dagelijks leven inneemt. Daarnaast is de belangrijkste vraag bij ons: Hoe kunnen wij met ze allen ervoor zorgen dat iedereen mee kan komen en niemand achter blijft?” Ze vertelt dat VodafoneZiggo ook voor andere doelgroepen initiatieven ontwikkeld, zoals ouderen en families. “Als we ook hun bewustzijn en digitale vaardigheden kunnen vergroten en we er zo voor zorgen dat iedereen kan deelnemen aan de digitale maatschappij, maken we hun leven gemakkelijker.”
Nog even reageren op enkele stellingen, de smartphones inleveren en dan is het tijd voor de groepsfoto. Met die foto, zo benadrukt een coach nog maar eens, doet VodafoneZiggo verder niets. Met één druk op de knop wist ze ook alle persoonlijke data die met de smartphones is verzameld en wordt de informatie geanonimiseerd. De leerlingen gaan met nieuwe digitale skills naar huis.
Over de Digital Life Experience
Jaarlijks verwelkomt VZ op verschillende vestigingen 2000 basisschoolleerlingen om ze kennis te laten maken met technische en digitale vaardigheden tijdens de maandelijkse Experience Days. JINC zorgt voor groot deel van de scholen die op bezoek komen. JINC heeft de ambitie dat leerlingen uit wijken met sociaaleconomische achterstand meer inzicht krijgen in de arbeidsmarkt én in hun eigen talenten.