Duizenden werknemers, miljoenen klanten, miljarden omzet. Hoe je het ook wendt of keert: de omvang van VodafoneZiggo heeft impact. En een belangrijke sleutel voor duurzaamheid en een kleinere 'footprint'? Dat is inkoop. Hoofd Inkoop Niek Hoogerheide legt uit waarom.

"Bij het samengaan van Vodafone en Ziggo in 2017 kozen we voor een hoofdkantoor recht tegenover het CS in Utrecht. En alle medewerkers kregen een ov-businesscard", begint Niek. "Het resultaat: veel minder CO2 uitstoot, veiliger vervoer, en doordat je in de trein kunt werken ook nog een betere benutting van de reistijd. Ja, dat had – en heeft – impact. Omdat we zo groot zijn, maakt iedere keuze een verschil. Daarom kijken we nauwkeurig naar de effecten van elke aanschaf. Onze inkoopafdeling zorgt ervoor dat VodafoneZiggo bewust boodschappen doet."

Alles is inkoop
Van de energie die ons netwerk draaiende houdt, tot de kleurrijke interieurs in de panden en de verpakkingen van Mediaboxen – als je goed kijkt is Inkoop bij zo'n beetje alles betrokken. "Maar onze inkoopafdeling is niet almachtig. We begeleiden en adviseren de business bij inkooptrajecten en te maken keuzes. Willen zij het energieverbruik van onze datacentra terugbrengen, dan maken we dat samen mogelijk." Duurzaamheid vormt een steeds belangrijker onderdeel van deze adviesrol. "We creëren bewustwording in de hele organisatie. Naast kwaliteit, prijs en levertijd is duurzaamheid een vaste waarde binnen ons inkoopbeleid. Klinkt logisch, maar niemand vindt het makkelijk om een oplossing te laten liggen die op het eerste gezicht het goedkoopst is. Hier moet je dus aandacht aan blijven besteden."

Stimuleren van partners
"De kracht van grote getallen zorgt ook dat we het verschil kunnen maken bij onze leveranciers en de toeleveringsketens waar zij deel van uitmaken", vertelt Niek. "Omdat onze inkoopvolumes hoog zijn, hebben we aardig wat in de melk te brokkelen. Door gericht eisen te stellen aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen, geven wij hun sturing. Het is een kwestie van stimuleren; deze partners zijn specialist in hun eigen werkveld. De beste oplossingen vinden ze vervolgens zelf. Om dit proces nog beter te laten verlopen en te versnellen, werken we tegenwoordig met Ecovadis. Daarover straks meer."

Niek_IMG_6776.JPG


Groene wapenfeiten
Wat doet VodafoneZiggo allemaal op het gebied van duurzaamheid? Niek noemt enkele wapenfeiten. "VodafoneZiggo draait voor honderd procent op groene stroom. En jaarlijks gaan we 2% efficiënter met deze energie om. Kantoormedewerkers pakken de trein en monteurs rijden steeds meer elektrisch, of springen op de fiets. VodafoneZiggo maakt gebruik van zogenaamde Green bonds; leningen met duurzaamheidsdoelen die een versnellend effect hebben. Ook herinvesteert het twintig procent van de omzet terug in het bedrijf en haar netwerk, wederom zo veel mogelijk duurzaam. En VodafoneZiggo is lid van de Joint Audit Cooperation (JAC). Een collectief van telecomproviders die samen afspraken maken over veilige en eerlijke werkomstandigheden, en verantwoordelijk, sociaal en duurzaam management. Hierbij houden we bijvoorbeeld bij het ontwerp van modems en mediaboxen al rekening met hergebruik."

Onafhankelijk oog op inkoop
En dan is er nog het eerdergenoemde Ecovadis. Een belangrijke partner die helpt om zo duurzaam mogelijk in te kopen. Niek legt uit waarom. "Stel, we willen een onderdeel inkopen voor ons netwerk, en vinden een aanbieder uit Azië. Op het eerste oog heeft deze zijn zaken goed op orde, als het over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat. Maar om het zeker te weten, is veel uitzoekwerk nodig. Voor VodafoneZiggo is dit vaak onbegonnen werk. Ecovadis is een onafhankelijke organisatie die leveranciers monitort op het gebied van milieu, arbeid en mensenrechten, ethiek en duurzame inkoop. Dankzij hun diepgaande en actuele gegevens maken wij betere, en beter geïnformeerde keuzes. Dit helpt ons om verbetering bij leveranciers verder te stimuleren. Ook leveranciers hebben baat bij deze werkwijze. De stimulans helpt hen vooruit en het keurmerk van Ecovadis kunnen ze ook voor andere klanten gebruiken."

Geld met een goed doel
Ál het geld wat met Inkoop gemoeid is goed besteden. Dat is een uitdaging op zich, die Niek en zijn collega's maar al te graag op zich nemen. "Het geeft een kick om te zien wat voor verschil onze keuzes kunnen maken. De samenwerking met Ecovadis voegt daar veel aan toe. Het stelt ons in staat om scherpere keuzes te maken en eisen te stellen aan leveranciers. Dit leidt tot nieuwe inzichten en oplossingen en mogelijk ook tot afscheid van leveranciers die onvoldoende kunnen of willen bijdragen. Zo komt elke euro die VodafoneZiggo uitgeeft in dienst te staan van verbetering en een duurzamere wereld."

Lees meer over VodafoneZiggo en de samenleving