Ziggo startte in maart 2018 met gefaseerd per regio om te schakelen van analoge kabel tv naar digitale kabel tv. Na de regio’s Capelle aan den IJssel, Flevoland, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Gelderland is het nu de beurt aan de regio Utrecht* (driehoek Mijdrecht, Culemborg en Schoonhoven) om deze overstap te maken. De analoge afschakeling vindt plaats in de nacht van maandag 3 juni op dinsdag 4 juni 2019. Ziggo startte in maart 2018 met het tv-aanbod volledig te digitaliseren. Via digitale kabel tv levert Ziggo overal tv in digitale kwaliteit aan al haar klanten, alleen niet iedereen maakt daar nog gebruik van. Verreweg het grootste deel van de klanten kijkt al wel volledig digitaal tv. In elke regio informeert Ziggo de klanten ruim van tevoren over wanneer de omschakeling in hun buurt plaatsvindt.
Ziggo-klanten kunnen zelf controleren of ze al digitaal kijken. Dat kan door de televisie op kanaal 14 te zetten. Ziet de klant daar de zender Ziggo Sport, dan kijkt deze al digitaal. Is er op dat kanaal een andere zender te zien, dan kijkt de klant nog analoog. In dat geval kan de klant via ziggo.nl/schakelmee meer informatie vinden over hoe mee te schakelen. Op gebied van radio verandert er voorlopig niets.
Regio-overzicht
* Regio Utrecht. Zie bijlage onderin.
"Er is door de jaren heen veel veranderd op tv-gebied. Het beeld ging van zwart-wit naar kleur, de antenne verdween van de daken. Nu kijken we behalve op het televisiescherm ook tv op mobiel en tablet. We gaan dóór met vernieuwen om klaar te zijn voor de toekomst. Het aantal mensen dat nog analoog tv kijkt is de laatste jaren flink afgenomen. Het analoge tv-signaal gaat daarom stoppen, dan leveren we al onze klanten digitale kabel tv, via diezelfde kabel", zegt Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo.
Extra
Na de omzetting van analoog naar digitaal krijgen Ziggo-klanten er ook extra zenders bij, waaronder alle regionale zenders en Ziggo Sport, met onder andere live Formule 1, Champions League, de Engelse en Spaanse voetbalcompetities en nog veel meer sport. De overstap naar digitale kabel tv heeft geen invloed op de abonnementskosten, deze blijven gelijk aan het abonnement dat de klant al heeft.
Ondersteuning bij omschakeling
Klanten ontvangen een brief of e-mail waarin verdere informatie staat. Om klanten te helpen met de omschakeling zet Ziggo, naast medewerkers op de call centers en bestaande servicepunten, ook extra monteurs in die aan huis een helpende hand kunnen bieden.
Regio-overzicht Utrecht