Hybride werken is een verzamelterm voor alles wat het welzijn van werknemers beïnvloedt op de werkvloer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ergonomische verantwoorde werkplekken en digitale hulpmiddelen om efficiënter werken mogelijk te maken. Daarnaast vallen flexibel werken, coaching, open communicatie, een sterk teamgevoel en een goede privé- werkbalans hier ook onder.

Hybride werken; werkgevers vinden het een vloek én een zegen
Werkgevers zijn positiever over hybride werken dan werknemers als het gaat om de effectiviteit van digitale communicatiemiddelen (79% vs. 64%), afname van reistijd door hybride werken (83% vs. 58%) en verkleining van milieu-impact door thuiswerken (74% vs. 63%). Maar wanneer het gaat over productiviteit en bereikbaarheid zijn werkgevers negatiever over hybride werken dan werknemers. 59% van werkgevers is het ermee eens dat werknemers productiever zijn op kantoor (vs. 43% van de werknemers), 45% is het ermee eens dat hybride werken productiviteit verlaagt (vs. 11% van de werknemers). Van de werkgevers vindt 53% dat medewerkers minder goed bereikbaar zijn thuis (vs. 18% van de werknemers).

Deze perceptieverschillen komen voort uit verschillende prioriteiten: werknemers focussen op persoonlijk welzijn (57% vs. 45% van de werkgevers) en privé-werk balans (44% vs. 35% van de werkgevers). Werkgevers hechten juist meer waarde aan hoe hybride werken een verbeterde concurrentiepositie op de arbeidsmarkt kan creëren (13% van de werkgevers vs. 6% van de werknemers).

Vertrouwen tussen werkgever en werknemer verbeteren

Werkgevers en werknemers hebben een andere perceptie van vertrouwen rondom hybride werken. Werknemers zien het juist vaker als een teken van vertrouwen als ze zelf mogen kiezen waar ze werken (84% vs. 77% van de werkgevers). En volgens werkgevers is regelmatig samen op kantoor werken niet nodig voor onderling vertrouwen terwijl werknemers het hier vaker mee oneens zijn (51% vs. 34% van de werknemers).

Om werkgevers en werknemers dichter bij elkaar te brengen en het vertrouwen te verhogen, is het belangrijk om elkaar beter te begrijpen. Dit onderzoek laat zien dat welzijn voor werknemers concreet wordt door privé werkbalans (60% vs. 48% van de werkgevers), band met collega’s en bedrijfscultuur (44% vs. 24% van de werkgevers), en inhoudelijke interesse (30% vs. 19% van de werkgevers). Werkgevers plaatsen welzijn daarentegen vaker in de bredere bedrijfscontext en vinden opleidingsmogelijkheden (20% vs. 14% van de werknemers), mental health support (21% vs. 14% van de werknemers) en maatschappelijke impact (10% vs. 4% van de werknemers) vaker belangrijk.

John van Vianen, directeur Zakelijke Markt bij VodafoneZiggo, benadrukt: "Het welzijn van werkgevers en werknemers in het MKB is van groots belang. Dat vinden wij niet alleen, ook werkgevers en werknemers zetten HR op 1 en 2 als belangrijkste bedrijfsambities. Dat technologie en digitale middelen worden gezien als een manier om hier positief aan bij te dragen is een mooie ontwikkeling. Bij VodafoneZiggo proberen ook wij dit soort middelen in te zetten om het vertrouwen in en vrijheid voor werknemers te vergroten om zo de werkomgeving voor iedereen beter te maken. Zo helpen wij het MKB succesvol te zijn door samen technologie toe te passen die hybride werken verbeteren."

Methodiek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Vodafone Business onder een totale groep van 1246 werkgevers en werknemers uit het Nederlandse MKB.