VodafoneZiggo boekt het tweede kwartaal wederom goede operationele en financiële resultaten, met een omzetgroei van 3%. Daarmee geeft het bedrijf aan op koers te liggen om de financiële doelstellingen voor 2021 te realiseren.
Steeds meer klanten kiezen voor de combinatie van mobiele en vaste diensten; van Vodafone én Ziggo. In het tweede kwartaal zijn 50.000 nieuwe geconvergeerde simkaarten en 14.000 nieuwe geconvergeerde huishoudens toegevoegd. De groei van het aantal nieuwe mobiele en zakelijke klanten houdt stevig aan en het internetklantenbestand is stabiel. Daarnaast is er een herstel te zien in de roaming-inkomsten.
“De voortdurende investeringen in onze netwerken en diensten werpen hun vruchten af”, aldus CFO Ritchy Drost. “Met ons GigaNet bieden we landelijke 5G-dekking aan en kunnen alle klanten volgend jaar al gebruikmaken van 1 gigabit downloadsnelheden op het vaste netwerk. Onze klanten zijn geüpgraded naar hogere internetsnelheden en met SmartWiFi worden internetverbindingen verder versterkt. Zo voorzien we onze klanten van kwalitatieve verbindingen, kijkervaringen en verschillende vormen van entertainment.”
Met de upgrade van de Mediabox XL is ook de tv-ervaring verder verbeterd. Bovendien is het mogelijk om sportwedstrijden in 4K te kijken, zoals nu bijvoorbeeld de Olympische Spelen. Binnen de zakelijk markt is het aanbod van zakelijke apps uitgebreid in de Vodafone Business Marketplace. Daarnaast is er een groeiende vraag naar oplossingen die VodafoneZiggo biedt voor hybride werken en IoT oplossingen. Dat klanten deze initiateven waarderen, vertaalt zich door in een hoger klanttevredenheidscijfer.
[Lees verder onder de video]
Hoogtepunten voor Q2 2021
- Steeds meer huishoudens combineren vaste en mobiele diensten bij VodafoneZiggo met 14.000 nieuwe geconvergeerde huishoudens en 50.000 nieuwe geconvergeerde SIMs
- De groei van het aantal nieuwe mobiele en zakelijke klanten houdt stevig aan en het internetklantenbestand is stabiel
- Groei van 56.000 nieuwe mobiele klanten, waardoor het halfjaartotaal op 117.000 netto toevoegingen komt
- Een stabiel internetklantenbestand. Per saldo daalde het totaal aantal internet RGU's met 6.000 vergeleken met een daling van 9.000 in het vorige kwartaal, tot een totaal van 3,35 miljoen internetklanten
- Groei zakelijke markt met 7.000 internetklanten en 19.000 mobiele klanten - Een omzetgroei van 3%, wat de negende opeenvolgende kwartaalgroei betekent. Herstel in de roaming-inkomsten
- Op een vergelijkbare basis steeg het onderliggende operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) met 2% tot €473 miljoen, dankzij de omzetgroei en een gedisciplineerde kostenbeheersing
- €229 miljoen (€423 miljoen in H1) of 23% van de omzet terug investeren in de netwerken, systemen en klantaansluitingen, om zo te garanderen dat de klanten de beste diensten geleverd krijgen op GigaNet
- Goed op koers om de financiële doelstellingen dit jaar te realiseren
- Tussen 1%-3% groei van het operationele bedrijfsresultaat
- Tussen 19-21% van de omzet terug investeren in de netwerkinfrastructuur, bestaande en nieuwe producten en in het verbeteren van de dienstverlening