Kantoor

VodafoneZiggo legt beleid voor meer thuiswerken vast voor lange termijn

Eerste Nederlands bedrijf dat hybride werken ook op de lange termijn vastlegt

27 oktober 2020

VodafoneZiggo heeft als eerste organisatie van Nederland een hybride beleid ontwikkeld voor de lange termijn, waarbij thuiswerken op gelijke voet staat met werken op kantoor. Iedereen die wil, mag de helft van de tijd thuis werken, ook als alles weer normaal wordt. Het beleid is nadrukkelijk bedoeld voor alle kantoormedewerkers, onafhankelijk van positie of functie. De ondernemingsraad is inmiddels akkoord met het nieuwe beleid.

Om de werkplek thuis ergonomisch in te richten, komen van alle 7.500 VodafoneZiggo-medewerkers die niet in een winkel staan of als monteur hun klanten helpen, in aanmerking voor een beeldscherm, toetsenbord of laptopstandaard. Medewerkers krijgen in totaal 1000 euro aan fiscale ruimte om te investeren in kantoormeubelen. Dit houdt in dat een medewerker die voor 1000 euro aan kantoormeubelen aanschaft, daarover een belastingvoordeel ontvangt.

VodafoneZiggo geeft hiermee gehoor aan de wensen van medewerkers, die thuis werken sinds de coronacrisis. Ook verwacht het bedrijf dat de maatregelen bij zullen dragen aan een duurzamere bedrijfsvoering. Het nieuwe beleid past in een reeks beleidswijzigingen die VodafoneZiggo al eerder heeft doorgevoerd. Leaseauto's werden vervangen door ov-kaarten en afgelopen zomer kregen alle medewerkers toegang tot Unlimited Learning, een platform waarmee zij onbeperkt opleiding en training kunnen volgen.

"Thuiswerken is geen wondermiddel. Niet iedereen is in een positie om thuis te werken. Daarom gebeurt het thuiswerken bij VodafoneZiggo enkel op vrijwillige basis", zegt Thomas Mulder, executive director Human Resources. "Medewerkers die vijf dagen per week op kantoor willen werken, kunnen dat straks gewoon blijven doen".

VodafoneZiggo voorziet twee veranderingen om het nieuwe beleid tot een succes te maken:

Naast het individu komt het team centraal te staan
Waar bij het flexibel werken, zoals veel bedrijven dat kennen, het individu centraal stond, wordt in het nieuwe hybride werken het team net zo belangrijk als het individu. Alle teams krijgen een training, zodat zij goed afspraken kunnen maken over de manier waarop zij met elkaar samenwerken. "Teams werken het beste als alle teamleden virtueel werken óf alle teamleden fysiek bij elkaar zitten. Als het ene deel van het team thuiswerkt, terwijl de rest op kantoor zit, maakt dat de onderlinge band minder sterk en de werkwijze minder effectief. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat teams dit zelf invullen. We hebben tijdens de corona-periode geleerd dat teams zelf het beste met elkaar kunnen afspreken hoe ze dat doen", aldus Mulder.

Werkzaamheden bepalen virtuele of fysieke aanwezigheid
In een omgeving waar werken op kantoor de standaard is, worden automatisch alle werkzaamheden op kantoor afgehandeld. In het hybride werken, bedenk je eerst wat je gaat doen om vervolgens te bepalen hoe dat gebeurt. "In deze corona-tijd zien we dat nagenoeg al het werk goed virtueel gedaan kan worden, maar we voor bepaalde werkzaamheden toch liever bij elkaar in dezelfde ruimte zouden zijn. Juist voor die werkzaamheden die beter gaan door met elkaar in dezelfde ruimte te zijn, ontmoeten teams elkaar in persoon. Denk aan creatieve sessies, complexe uitdagingen of feedback gesprekken. Ook is het belangrijk om op kantoor te zijn om de verbinding met het bedrijf en collega’s sterk te houden. Daarbij horen ook toevallige ontmoetingen bij de koffieautomaat", aldus Mulder. "In deze corona-crisis missen onze mensen dát nog het meest."

Luister ook naar het interview op BNR nieuwsradio waarin Thomas Mulder over het beleid bij VodafoneZiggo sprak.