VodafoneZiggo heeft de Platinum-Medaille behaald van EcoVadis, een internationale autoriteit op het gebied van duurzaamheidsbeoordelingen. Dit plaatst de telecomprovider in de top 1% van best presterende bedrijven ter wereld op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het resultaat benadrukt VodafoneZiggo’s voortdurende inzet voor een eerlijke en duurzame keten, met aandacht voor arbeids- en mensenrechten, het milieu en duurzaam inkopen.
In de meest recente beoordeling behaalde VodafoneZiggo een score van 82 van de 100, een stijging van 10 punten ten opzichte van de beoordeling in 2023. EcoVadis beoordeelt bedrijven op de thema’s arbeids- en mensenrechten, milieu, ethiek en duurzaam inkopen.
Grote Stappen
VodafoneZiggo zet de afgelopen jaren grote stappen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. In 2021 werd het bedrijf beoordeeld met een Zilveren Medaille en nu, drie jaar later, met een Platinum Medaille.
VodafoneZiggo's drie doelen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen:
- halveren van de milieu-impact tegen 2025 (klimaatneutraal in 2050);
- niemand blijft achter in een snel veranderende (digitale) samenleving;
- bevorderen van diverse, rechtvaardige en inclusieve werkplekken.
Duurzaam Inkopen
Bij het behalen van de CSR-doelstellingen spelen leveranciers een belangrijke rol. VodafoneZiggo maakt met hen afspraken hoeop een verantwoorde en duurzame manier deze doelstellingen worden behaald. Daarbij kijkt VodafoneZiggo met iedere leverancier naar de gehele keten, van veilig werken tot het verminderen van de milieu-impact. De minimale voorwaarden waar leveranciers aan moeten voldoen staan in de duurzame en ethische inkoopcode van VodafoneZiggo.
Naast deze afspraken worden leveranciers ook gestimuleerd om zelf minimaal een Bronzen Medaille van EcoVadis te behalen. In 2023 beoordeelde VodafoneZiggo 299 van zijn belangrijkste leveranciers op hun EcoVadis-rating. De doelstelling voor 2024 is het aantal beoordeelde leveranciers uit te breiden naar 325. In 2025 dient het aantal beoordeelde leveranciers verder te groeien naar 350.
Sociale betrokkenheid
De ambitie om “niemand achter te laten” (zoals verwoord in de ondernemingsstrategie) heeft onder andere geleid tot de introductie van de Digitale Inloopspreekuren in de VodafoneZiggo-winkels aan het begin van dit jaar. Tijdens deze spreekuren kunnen (niet) klanten met vragen terecht bij winkelmedewerkers van het telecombedrijf.
Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie
Ook medewerkers van VodafoneZiggo worden betrokken bij de ambitie om niemand achter te laten. Elk jaar wordt er een onderzoek onder medewerkers uitgevoerd, waarbij diversiteit en inclusie centraal staan. De resultaten geven inzicht in wat nodig is om een veilige werksfeer te creëren. Daarnaast zijn er verschillende medewerkersgroepen actief die advies geven over onder andere de gelijke behandeling van vrouwen en mensen uit de LHBTIQ+-gemeenschap.
In mei 2024 ondertekende Thomas Mulder (HR-director) namens VodafoneZiggo de Verklaring Gelijke Kansen, een initiatief van minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, om te streven naar een inclusievere arbeidsmarkt.
Dit alles heeft geresulteerd in het behalen van de EcoVadis Platinum Medaille.