VODAFONEZIGGO-bartjansen-1.jpg

VodafoneZiggo behaalt financiële doelstellingen 2024

19 februari 2025

  • VodafoneZiggo sluit 2024 volgens verwachting af
  • VodafoneZiggo versterkt positie verder in entertainment door exclusieve UEFA-uitzendrechten
  • VodafoneZiggo herinvesteert 21% van de omzet in verbetering netwerk en diensten

VodafoneZiggo heeft zijn financiële doelstellingen voor 2024 gerealiseerd. Het operationeel bedrijfsresultaat (Adjusted EBITDA) voor 2024 steeg met 3,1 procent tot €1.880,1 miljoen, mede door de verdere omzetgroei in het mobiele en zakelijke segment. De totale jaaromzet bleef stabiel in vergelijking met het voorgaande jaar. Sportzender Ziggo Sport, inclusief het unieke UEFA-voetbal aanbod, leverde een positieve bijdrage aan de omzet en blijft een belangrijke onderscheidende factor voor het telecombedrijf.

Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo, over de resultaten: “Het jaar 2024 verliep volgens planning. Ondanks de uitdagende markt waren er geen onverwachte wendingen. Onze omzet bleef stabiel en de EBITDA groeide. In het laatste kwartaal hebben wij succesvol een tweede groene obligatie uitgegeven wat onze financiële positie voor de toekomst verder heeft versterkt. Daar ben ik blij mee. Onder andere hierdoor kunnen we in 2025 weer extra investeren in strategische initiatieven die zich richten op de klantbeleving, naast onze exclusieve UEFA-content. Zo kunnen we onze marktpositie verder versterken en de klanttevredenheid vergroten.”

Consumentenmarkt
Het totaal aantal internetklanten daalde in het vierde kwartaal met 30.200. Hoewel het aantal klanten op de zakelijke markt steeg met 5.800, nam het aantal klanten in de consumentenmarkt af met 36.000. Dat kwam door een zeer competitieve markt en veel diepe prijs- en productpromoties.

Het aantal nieuwe mobiele klanten (post-paid) nam daarentegen toe met 2.100 in het laatste kwartaal. Hierdoor kwam het totaal aantal nieuwe mobiele abonnementen voor 2024 uit op 26.700. Mede daardoor steeg de mobiele omzet voor consumenten met 3,2% over het hele jaar. In het laatste kwartaal was er sprake van een lichte daling van de mobiele omzet in dit segment, voornamelijk door een afname in toestelverkopen.

Zakelijke markt
VodafoneZiggo laat voor het zesde opeenvolgende jaar een groei zien op de zakelijke markt. In het laatste kwartaal steeg de omzet met 0,5%. Hiermee kwam het totaal uit op een stijging van 1,1% in 2024, vooral in het klein-zakelijke segment.

In het laatste kwartaal van 2024 voegde VodafoneZiggo 5.800 internetaansluitingen toe in de zakelijke markt. Het totaal aantal nieuwe zakelijke internetaansluitingen kwam daarmee in 2024 uit op 18.800.

De mobiele omzet op de zakelijke markt bleef stabiel in het vierde kwartaal en daalde licht over heel 2024 met 0,9% door een afname in toestelverkopen.

Ziggo Sport
VodafoneZiggo kijkt met tevredenheid terug op de afgelopen maanden, waarin het bedrijf een aanzienlijke toename zag in het aantal kijkers en nieuwe klanten die voor het UEFA-clubvoetbal van Ziggo Sport kiezen.

Ritchy Dost over de UEFA-uitzendingen van Ziggo Sport: "We zijn heel blij met de behaalde resultaten tot nu toe. We hebben meer dan 1,5 miljoen kijkers bij topwedstrijden en een sterke stijging van het aantal abonnees voor Ziggo Sport Totaal. Daarnaast zien we veel waardering van kijkers voor de uitzendingen, presentatoren en analisten. Deze prestaties bevestigen de waarde van ons UEFA-aanbod en de kracht van het entertainmentaanbod van VodafoneZiggo."

Klantgericht
Voortdurende innovatie en digitale transformatie zijn belangrijk voor VodafoneZiggo. In 2024 heeft het bedrijf zo’n 21% van de omzet (850 miljoen euro) geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van zijn netwerken, producten en dienstverlening. Mede door het verwerven van 5G-spectrum in 2024 vergroot VodafoneZiggo zijn capaciteit voor klanten en maakt het de inzet van nieuwe technologieën mogelijk, zoals extended reality (XR) en innovaties binnen de logistieke en medische sectoren.

In 2025 gaat het bedrijf verder investeren in het lanceren van verschillende nieuwe commerciële proposities om nog beter in te spelen op de veranderende klantbehoefte. Tot slot blijft VodafoneZiggo ook dit jaar inzetten op snelle, betrouwbare en veilige verbindingen via zijn vaste en mobiele netwerk.

VodafoneZiggo in 2024

VodafoneZiggo in 2024 NL FINAL