Vodafone Business - Aerial View Crowd At Rock Concert.jpg

Vodafone lanceert Network Slicing voor zakelijke klanten

Bedrijven reserveren deel van mobiel netwerk voor eigen gebruik

13 september 2022

Een deel reserveren op het openbare mobiele netwerk. Dat kunnen bedrijven en organisaties vanaf deze maand. Vodafone introduceert namelijk als eerste Nederlandse telecombedrijf Network Slicing. Zo is er altijd voldoende capaciteit voor bedrijfskritische toepassingen, ook als het druk is op het mobiele netwerk.

Network Slicing is een technologie die de beschikbaarheid van het publieke mobiele netwerk in meerdere 'plakken' verdeelt. Zakelijke klanten van Vodafone kunnen zo'n 'slice' aan capaciteit reserveren voor hun essentiële bedrijfsprocessen. Daarmee krijgen zij de garantie dat hun mobiele connectie stabiel blijft functioneren. Het maakt dus niet uit hoe druk het op het netwerk is, de slices zorgen dat het belangrijkste dataverkeer verzekerd is van een stabiele, snelle netwerkverbinding. We bieden slicing in aanvulling op de bestaande dienstverlening en zorgen ervoor dat de capaciteit van ons mobiele netwerk ruim voldoende blijft om beide diensten te kunnen faciliteren.

Real-time beveiligingsbeelden
Uiteenlopende organisaties hebben baat bij deze technologie, volgens Juan Pablo Nieto van Vodafone Business. "Denk aan hulpverleners in ambulances die onderweg contact moeten leggen met het ziekenhuis. Ook voor organisatoren van grote evenementen is het extreem belangrijk dat de beelden van de beveiligingscamera real-time binnenkomen. Vertraging of storing kan daar gigantische impact hebben op de gezondheid of veiligheid. Network Slicing zorgt dat over een gegarandeerde en veilige verbinding, voldoende capaciteit is, ook in situaties met grote drukte.

Peppers-concert, hockeytoernooi, Pride Amsterdam
De afgelopen tijd voerde VodafoneZiggo drie succesvolle tests uit waarbij de slicing-technologie is toegepast. Zo liet het telecombedrijf tijdens een concert in Nijmegen zien hoe network slicing bijdraagt aan de veiligheid van bezoekers. De technologie maakte het mogelijk om live beelden van de camera direct te analyseren, waardoor de gemeente Nijmegen de toenemende verkeersstroom van automobilisten, fietsers en voetgangers tijdig kon omleiden en kon voorkomen dat er een oncontroleerbare drukte ontstond. Ook tijdens het EK hockey en Pride Amsterdam experimenteerde Vodafone Business succesvol met deze techniek.