Ipadfoto SharedShop

Vodafone Business opent Shared Shop en brengt virtueel en fysiek shoppen samen via AR-technologie

Webshops geven unieke fysieke shopervaring aan consument

30 november 2023

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat online winkels afgelopen september minder omzetten dan vorig jaar (CBS, 20231). Een beeld dat online ondernemers niet graag zien, wanneer zij dag in dag uit door middel van efficiënt werken en optimalisatie omzet voor hun bedrijf proberen te realiseren. Daarbij zijn de benodigde IT-werkzaamheden om de boel draaiende te houden vaak een ’moetje’, in plaats van een middel om mee te experimenteren, wat de gewenste groei voor hun shop kan opleveren. Vodafone Business helpt de online ondernemer een groter publiek te bereiken door ze een fysieke winkelervaring aan te bieden. In samenwerking met de online winkels laat Vodafone Business zien welke mogelijkheden AR-technologie nu biedt. Het eindresultaat: de Shared Shop die de consument een blended winkelervaring biedt.

Shared Shop
Van 29 november tot en met 3 december biedt Vodafone Business op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam de consument een unieke shopervaring. Hierbij wordt er samengewerkt met duurzaam modemerk Studio Subtl, FairChain koffiebedrijf Moyee Coffee en vitaminemerk Yummygums. Via de AR-technologie, door het scannen van vloerstickers in het winkelpand, krijgen consumenten toegang tot een virtuele laag die de producten en achtergrondverhalen van de verschillende shops laat zien. Op de aanwezige iPads kan men rondkijken in het assortiment van deze online winkels, de verhalen achter de verschillende producten leren kennen en overgaan tot aankoop. Zo belicht Studio Subtl in de Shared Shop dat het modemerk alleen de duurzaamst geproduceerde stoffen koopt en gebruikt. Daarnaast produceert het merk uitsluitend in Europa om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Middels de virtuele shopervaring laat Moyee consumenten zien hoe zij met ieder kopje van hun specialty koffie meewerken aan een toekomst zonder armoede en ontbossing. Yummygums laat bezoekers zien hoe makkelijk het is om een gezonde routine aan te leren en wat de positieve effecten hiervan zijn.

John van Vianen, Executive Director Zakelijke Markt bij Vodafone: ‘In ons trendrapport over de retailsector zien we een beweging richting bewust consumeren en produceren. We zien daarbij dat de betrokken consument hier steeds meer invloed op heeft. Deze consumenten zijn tijdens het winkelen op zoek naar verschillende ervaringen en verwachten daarbij zoveel mogelijk informatie. Samen met online ondernemers Studio Subtl, Moyee Coffee en Yummygums kunnen wij de winkelende consument een blended winkelervaring bieden, die zowel het merk als de producten leren kennen. Onze ambitie is duidelijk: al onze zakelijke klanten ondersteunen bij het ontdekken en volledig benutten van de concrete voordelen die digitalisering te bieden heeft, met daarbij een grote rol voor veiligheid en betrouwbaarheid. De Shared Shop laat zien welke kansen er zijn voor ondernemers en hoe wij helpen die te benutten.’

Jorn van het Hof, eigenaar van Studio Subtl: ‘Wij geloven heel erg in de combinatie van online en fysiek. Het is de beste manier om het merk te positioneren en de merkbekendheid te vergroten. Zodoende kunnen consumenten de producten en het merk ervaren en geeft het ons de mogelijkheid om ons verhaal te vertellen. Onze droom is om zowel nationaal als internationaal een aantal unieke stores met een ultieme brand experience te openen, waarmee we de vastgeroeste patronen van de mode-industrie willen doorbreken.’

Frank van Driel, Co-owner en CMO Yummygums: ‘ De Shared Shop is een interessante variant op klassieke retail, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste trends - in dit geval in technologie - wat heel goed aansluit op Yummygums. Wij proberen met ons merk een stukje verbazing en vernieuwing te brengen, en dat zien consumenten hier goed terug.’

Guido van Staveren van Dijk, oprichter Moyee Coffee: ‘Dit biedt een fantastische mogelijkheid om onze FairChain visie met zoveel mogelijk mensen te delen en met Moyee Coffee te laten zien hoe dat werkt. Hopelijk inspireert het anderen om ieder product te gaan veranderen in een catalyst of positive change en gezamenlijk te werken aan een economie waarin iedereen wint.’

persbeeld_adjustedsize