- De omzet van VodafoneZiggo blijft nagenoeg stabiel in derde kwartaal
- Het operationeel bedrijfsresultaat (Adjusted EBITDA) groeide licht met 0,8 procent in vergelijking met Q3 2023
- Het bedrijf ligt op koers om de financiële doelstellingen voor 2024 te realiseren
- Forse verbetering van klantverloop ten opzichte van vorig jaar
- Duurzaamheid: EcoVadis kent VodafoneZiggo Platinum medaille toe
VodafoneZiggo heeft een stabiel derde kwartaal achter de rug. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar bleef de omzet nagenoeg stabiel, op € 1,029 miljard. Het operationeel bedrijfsresultaat (Adjusted EBITDA) steeg met 0,8 procent tot € 480 miljoen. Dit kwam voornamelijk door solide kostenbeheersing, ondanks de uitzendkosten van de voetbalwedstrijden in het UEFA Europees voetbal en collectieve salarisverhogingen. Met de sterke resultaten in de eerste negen maanden van dit jaar ligt het telecombedrijf volledig op koers om de financiële doelstellingen voor 2024 te halen.
Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo, over het derde kwartaal: “In september hebben we een vliegende start gemaakt met de uitzendingen van het UEFA-clubvoetbal via ons sportkanaal Ziggo Sport. Daarvan zien we inmiddels een positieve impact op onze merkvoorkeur. Verder zien we geen verrassingen in het derde kwartaal. Onze omzet en EBITDA zijn stabiel. Tegelijk zien we al een paar jaar een zeer concurrerende telecommarkt met veel diepe prijs- en productpromoties. Desondanks zien we een forse verbetering van ons klantverloop ten opzichte van vorig jaar.”
Consumentenmarkt
Het aantal mobiele klanten (post-paid) op de consumentenmarkt steeg dit kwartaal met
12.000 en het aantal internetklanten op de vaste consumentenmarkt nam af met 25.500. De daling is daarbij minder dan in het afgelopen kwartaal en ten opzichte van 2023.
VodafoneZiggo voert een uitgebreid programma uit om de gebruikservaring van klanten verder te verhogen. Dit omvat onder andere voortdurend toevoegen van aantrekkelijke content en hogere internetsnelheden. Tegelijk neemt het bedrijf stappen om de kwaliteit en service verder te optimaliseren. Dat resulteert inmiddels in een steeds hogere klanttevredenheid.
Zakelijke markt
In het zakelijke segment kwamen er in het derde kwartaal 5.000 internetaansluitingen bij, met name in het klein-zakelijke segment. Tegelijk daalde het aantal mobiele klanten met
9.000 door het verlopen van lokale overheidscontracten in 2023. Desondanks steeg de
mobiele omzet op de zakelijke markt met 3,3 procent ten opzichte van vorig jaar.
Overige resultaten
VodafoneZiggo zag in het derde kwartaal een stijging van de gemiddelde omzet (ARPU) per klant. Bij de vaste diensten bedroeg de stijging 0,7 procent, bij de mobiele diensten was deze 2,6 procent.
De investeringen (CAPEX) van VodafoneZiggo bedroegen in het derde kwartaal 19,0 procent van de omzet. Het bedrijf investeerde onder andere in zijn infrastructuur, waaronder het videoplatform voor de meer dan 500 wedstrijden in het Europees voetbal die vanaf september via Ziggo Sport en Ziggo GO app worden uitgezonden. Ook investeerde VodafoneZiggo flink door in apparatuur bij klanten thuis, zoals de verdere uitrol van de mediabox Next Mini en SmartWifi Pods.
Duurzaamheid
EcoVadis, een internationale autoriteit op het gebied van duurzaamheidsbeoordelingen, heeft VodafoneZiggo afgelopen kwartaal een Platinum medaille toegekend. Daarmee bevindt het bedrijf zich in de top 1% van best presterende bedrijven ter wereld op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Daarnaast heeft VodafoneZiggo recent succesvol een tweede groene obligatie gelanceerd. Onder de vlag van deze zogenaamde 'Green Bond' blijft het bedrijf zich inzetten voor de financiering van duurzame projecten. Tegelijk heeft VodafoneZiggo met deze transactie een oude lening kunnen herfinancieren tegen scherpe rentes.