Vandaag organiseerde de Alliantie Digitaal Samenleven, waar VodafoneZiggo, prinses Laurentien van Oranje en het Ministerie van Binnenlandse Zaken deel van uitmaken, de eerste Dag van Digitale Inclusie. In totaal gingen 300 bedrijven en organisaties op deze dag met elkaar in gesprek over wat er nodig is om de digitale kloof te dichten.

“Nederland digitaliseert in rap tempo. Daar zitten hele mooie kanten aan, want digitalisering maakt processen vaak efficiënter en eenvoudiger. Tegelijkertijd hebben ruim twee miljoen Nederlanders geen digitale basisvaardigheden en heeft bijna vier procent van de Nederlanders nog geen internettoegang thuis,” licht Prinses Laurentien toe. "Dat ook nog 17 procent van de mensen geen toegang heeft tot een digitaal apparaat omdat het niet betaalbaar is, is nog steeds niet breed bekend. Veel mensen beseffen niet of te weinig dat er mensen zijn die zich in een compleet andere situatie bevinden. Er is nog heel veel werk te doen. En alleen samen kunnen we de digitale kloof dichten."

Digitale toegang
Om de digitale kloof te dichten wil de Alliantie dat iedereen toegang krijgt tot een digitaal apparaat én internet. Zo onderzoekt ze bijvoorbeeld samen met de telecomsector de mogelijkheden om een 'sociaal meedoen-pakket' te ontwikkelen. Dat is bedoeld voor mensen in een sociaal economisch zwakkere positie, die geen internetabonnement kunnen betalen.

Digitale Inclusie

Toegankelijke hulp
De Alliantie werkt aan het bundelen van de beschikbare hulp, zodat dit makkelijker te vinden is voor de mensen die dat nodig hebben. VodafoneZiggo zet zich hier op verschillende manieren voor in. Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo: “Plezier en vooruitgang met elke verbinding. Daar staan we voor bij VodafoneZiggo. Daarmee bedoelen we vooruitgang voor iedereen waarbij we niemand achterlaten. Samen met partners ontwikkelen we verschillende programma’s om mensen digi-vaardig te krijgen en kijken we continu hoe we onze producten en diensten toegankelijker kunnen maken.’’

De telecomprovider heeft aangekondigd dat het medewerkers van haar 105 winkels gaat trainen, om klantvragen over digitale middelen nog beter te kunnen beantwoorden. VodafoneZiggo gaat samenwerken met lokale instanties zoals het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek en de DigiHulplijn en zal, waar nodig, ook klanten naar hen doorverwijzen. ''Vandaag hebben we weer gehoord hoeveel er al gebeurt, maar ook hoeveel er nog moet gebeuren om mensen online te helpen. Om landelijke impact te creëren hebben we elkaar nodig. We zetten daarvoor graag onze winkels in,’’, aldus Jeroen.

Kracht van samenwerking
VodafoneZiggo nodigde vandaag, samen met de Alliantie, alle partijen uit die aanwezig waren voor een bijeenkomst op 30 januari. ‘’Om iets voor elkaar te krijgen en ervoor te zorgen dat iedereen digitaal kan meekomen, moeten we samenwerken,’ vertelt Jeroen Hoencamp. ‘’Ook iedereen die er vandaag niet was, maar bij kan dragen is uiteraard van harte welkom; om met elkaar op lokaal niveau hulp te bieden, onze kennis te delen en om ervoor te zorgen dat iedereen digitaal kan meekomen.’’

Aanmelden voor 30 januari kan via events@digitaalsamenleven.nl

Digitale Inclusie


Fotografie: Patrice Börger