• VodafoneZiggo noteert in tweede kwartaal 1,5 procent omzetgroei op jaarbasis.
  • Het operationeel bedrijfsresultaat (Adjusted EBITDA) groeide met 8,2 procent in vergelijking met Q2 2023.
  • VodafoneZiggo ligt op koers om de financiële doelstellingen voor 2024 te realiseren. 

VodafoneZiggo heeft een robuust tweede kwartaal achter de rug. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar steeg de omzet met 1,5 procent tot € 1,014 miljard. Het operationeel bedrijfsresultaat (Adjusted EBITDA) steeg met 8,2 procent tot € 482 miljoen. Met deze resultaten ligt het telecombedrijf volledig op koers om de financiële doelstellingen voor 2024 te realiseren.

In het zakelijke segment kwamen er in het tweede kwartaal 4.800 internetaansluitingen bij, met name in het klein-zakelijke segment. De vaste consumentenmarkt blijft zeer concurrerend en het aantal internetklanten daalde met 27.400. Deze daling is in lijn met de afname in het afgelopen kwartaal.

Het aantal mobiele klanten op de consumentenmarkt (post-paid) blijft stabiel op 3,3 miljoen klanten. Op de zakelijke markt daalde het aantal mobiele klanten met 18.500 door uitporteringen als gevolg van het verlopen van lokale overheidscontracten in 2023. Desondanks steeg de omzet op de zakelijke mobiele abonnementen met 1,5 procent ten opzichte van vorig jaar.

Het aantal zogeheten ‘converged’ klanten dat producten en diensten van zowel Vodafone of hollandsnieuwe als Ziggo combineert, bleef dit kwartaal stabiel met 48 procent.

VodafoneZiggo zag in het tweede kwartaal een stijging van de gemiddelde omzet (ARPU) per klant. Bij de vaste diensten bedroeg de stijging 5,0 procent, bij de mobiele diensten was deze 2,6 procent.

Op 1 juli heeft het bedrijf voor bestaande consumenten en klein-zakelijke klanten (SOHO) de jaarlijkse inflatiecorrectie doorgevoerd. De prijzen stegen met gemiddeld 2,5 procent. Dat is ruim onder het inflatiecijfer van het CBS, dat over 2023 is vastgesteld op 3,8 procent.

Operationeel bedrijfsresultaat
Voor het tweede kwartaal op rij steeg de Adjusted EBITDA. De groei van 8,2 procent kwam onder andere door een hogere brutomarge en lagere operationele kosten, waaronder energiekosten, ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. Voor heel 2024 is de verwachting dat VodafoneZiggo uitkomt op een lichte EBITDA-groei ten opzichte van 2023.

Investeringen
De investeringen (CAPEX) bedroegen dit tweede kwartaal 23,3 procent van de omzet. VodafoneZiggo investeerde onder andere in de verdere uitrol van de mediabox Next Mini en SmartWifi Pods. Ook investeerde het bedrijf in haar netwerken en in de uitbreiding van het videoplatform voor de meer dan 500 wedstrijden in het Europees voetbal die vanaf september worden uitgezonden.

Entertainmentstrategie
Ritchy Drost, CFO en interim CEO van VodafoneZiggo kijkt tevreden terug op het tweede kwartaal: “We zien kwartaal in, kwartaal uit een zeer concurrerende telecommarkt met veel diepe prijs- en productpromoties. Daar tegenover staat onze entertainmentstrategie en de uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding van onze producten. Bovendien blijven we investeren in onze netwerken, producten, content en dienstverlening.”

VodafoneZiggo Q2 2024 NL v4

Operationele highlights tweede kwartaal
In het tweede kwartaal kondigden Vodafone Group Plc en Liberty Global Ltd. aan dat Stephen van Rooyen is benoemd tot de nieuwe CEO van VodafoneZiggo. Van Rooyen was de CEO van Sky UK en Ierland en Chief Commercial Officer voor Sky Group. Hij brengt meer dan twintig jaar ervaring in media en telecom met zich mee. Van Rooyen start op 1 september 2024.

Daarnaast heeft VodafoneZiggo kortgeleden een grote aanbesteding van de Rijksoverheid gewonnen voor mobiele communicatie. Het contract heeft een looptijd van zes jaar en omvat onder andere alle ministeries, uitvoeringsorganisaties en de rechterlijke macht.

De voorbereidingen voor de meer dan 500 live uitzendingen van het UEFA Europees clubvoetbal lopen op schema. De Ziggo GO app voor niet-klanten is live, de eerste voetballiefhebbers hebben zich aangemeld en de eerste oefenwedstrijden zijn uitgezonden. Ook heeft Ziggo Sport inmiddels een nieuwe, state-of-the-art studio gebouwd voor alle uitzendingen.

Tegelijkertijd heeft de sportzender de exclusieve MotoGP-rechten voor Nederland verlengd. Ziggo Sport heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met rechtenhouder Dorna Sport S.L. voor een periode van vijf jaar.

Om de klantbeleving verder te verbeteren kunnen klanten van VodafoneZiggo voortaan terecht in de nieuwe, geïntegreerde Vodafone & Ziggo app terecht. Op één centrale plek vinden ze alle informatie over producten, facturen en dienstverlening. Daarnaast vinden klanten in de app tips voor films, series en tv-programma’s en kunnen ze doorklikken naar het Priority-aanbod. Hiermee profiteren zij van voorrang en voordeel bij concerten, sportwedstrijden en uitjes en kunnen zij meedoen aan winacties. Ook is het mogelijk om 24/7 te chatten met de klantenservice. Als er onverhoopt een storing is, dan volgt een melding in de app.

Ook de app van hollandsnieuwe werd intuïtiever, sneller en gebruiksvriendelijker gemaakt. Bovendien kreeg de app een nieuw, fris design. Klanten kunnen hun bundel nu nog eenvoudiger wijzigen. Ook de opwaardering van beltegoed is veel makkelijker.

VodafoneZiggo heeft in de recente 5G frequentieveiling 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Het nieuwe spectrum biedt meer capaciteit en kortere reactietijden. Daarmee kan het telecombedrijf het bestaande 5G netwerk verder ontwikkelen om de huidige én toekomstige behoeften van klanten te ondersteunen. De nieuwe vergunning loopt tot 2040. VodafoneZiggo betaalde € 57,5 miljoen.

Een voorbeeld van innovatie op het 5G netwerk van Vodafone is de pilot die het telecombedrijf tijdens de Vierdaagse in Nijmegen heeft gedaan. Dankzij network slicing van Vodafone Business kregen hulpdiensten voorrang op het netwerk, zelfs tijdens piekdrukte. Dit draagt bij aan de veiligheid van bezoekers tijdens grote evenementen.

VodafoneZiggo en nlgroeit kondigden afgelopen kwartaal een samenwerking aan om ondernemers te helpen met groei en innovatie via geavanceerde technologieën en kennisuitwisseling. Partijen willen gezamenlijk ondernemers inspireren en bewust maken van groeikansen, investeringen stimuleren en faciliteren met evenementen en content.

Ook andere partnerships vielen op in het tweede kwartaal. Tijdens Utrecht Pride en Groningen Pride stond verbinding centraal. Als hoofdsponsor introduceerde VodafoneZiggo daarom de Belong(r)ing, een krachtig symbool van verbondenheid en een makkelijke ‘conversation starter’ tijdens beide evenementen.

Tenslotte heeft VodafoneZiggo dit kwartaal het hoofdsponsorschap met Ajax verlengd. Het huidige contract loopt af in 2025; het nieuwe duurt tot medio 2027, met een optie op verlenging tot medio 2029. De samenwerking richt zich op zichtbaarheid rondom wedstrijden en entertainment. Daarnaast zullen partners samen maatschappelijke projecten ontwikkelen. Zo komt er een vervolg op Silence Social Hate, de succesvolle campagne van vorig jaar tegen haatuitingen op social media.