VODAFONEZIGGO-bartjansen-17-min.jpg

Resultaten tweede kwartaal: stabiele omzet, groei zakelijke markt en mobiel, op koers behalen financiële doelen

25 juli 2023

De financiële resultaten van VodafoneZiggo over het afgelopen kwartaal zijn volgens verwachting. Op de mobiele markt én vaste zakelijke markt werd opnieuw klantgroei gerealiseerd. De omzet is vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar nagenoeg stabiel. VodafoneZiggo bevestigt ook na dit kwartaal dat het de financiële doelstellingen voor 2023 zal realiseren.

Het aantal mobiele abonnementen groeit nog altijd en ook op de zakelijke breedbandmarkt heeft VodafoneZiggo afgelopen kwartaal weer nieuwe klanten aan zich weten te binden. Op de consumentenmarkt zien we sterke concurrentie tussen aanbieders van snel internet. Hierdoor liep het aantal huishoudens dat bij Ziggo televisie, internet en telefonie afneemt dit kwartaal licht terug.

Bij de presentatie van de jaarcijfers voor 2022 voorspelde VodafoneZiggo al dat dit jaar de EBITDA zou dalen door hogere operationele kosten ter grootte van ongeveer € 100 miljoen. De EBITDA was in het afgelopen kwartaal € 445 miljoen, op een totale omzet van € 999 miljoen. Dit is 3,6% daling vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. Daarmee realiseert VodafoneZiggo een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023 waarin sprake was van 8,2% daling.

Oorzaken zijn de inflatie gedreven hogere energiekosten in de markt en de kosten voor uitvoering van de eind vorig jaar afgesloten CAO voor medewerkers. VodafoneZiggo houdt vast aan de doelstelling van begin dit jaar rond de EBITDA-ontwikkeling.

VodafoneZiggo heeft afgelopen kwartaal 23,6% van de omzet opnieuw geïnvesteerd in netwerken, producten en diensten.

CFO Ritchy Drost: “VodafoneZiggo ligt op koers om de financiële doelen voor 2023 te realiseren. De omzet is ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar stabiel gebleven op precies 999 miljoen. Het gerapporteerde bedrijfsresultaat is licht gedaald, één op één het gevolg van veel hogere energie- en salariskosten. De daling was in afgelopen kwartaal 3,6% - een flinke verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal.

We houden focus op het uitvoeren van onze strategie van het bieden van meerwaarde aan klanten. Dit doet VodafoneZiggo door consequent op hoog niveau te investeren in onze netwerken én in klantervaring. Zowel op het mobiele Vodafone-netwerk als het vaste Ziggo-netwerk. Beide netwerken zijn van wereldklasse. Onze klanten beschikken ook over het beste content-aanbod van Nederland.

De succesvolle test met Docsis 4.0 in het afgelopen kwartaal is ook het resultaat van onze investeringsstrategie. We bieden sinds eind vorig jaar als eerste provider een landelijk 1 Gbit/s netwerk met 7,3 miljoen aansluitingen aan. We willen tot in de verre toekomst de snelheid en netwerkcapaciteit bieden waaraan onze klanten behoefte hebben. Zonder dat de straten daarvoor opengebroken hoeven te worden.

Ook het bieden van Endless Entertainment en kijkplezier aan onze klanten nemen we serieus. Zo hebben we zowel Pathé Thuis als SkyShowtime aan ons aanbod toegevoegd. ZiggoSport is dé sportzender van Nederland, voor alle sportliefhebbers. We hebben hier rechten verlengd en nieuwe rechten binnengehaald. Denk bijvoorbeeld aan het Portugese voetbal, het Belgische voetbal maar ook het EK handbal voor mannen én vrouwen”.

Highlights tweede kwartaal

Het aandeel van VodafoneZiggo in de zakelijke markt groeit voor het tiende kwartaal op rij: binnen het B2B portfolio is in het tweede kwartaal van 2023 een omzetgroei gerealiseerd van 2,1% ten opzichte van 2022. VodafoneZiggo blijft groeien in de markt van SOHO- en MKB-klanten.

Het totaal aantal Ziggo-klanten in de consumentenmarkt liep afgelopen kwartaal iets terug, opnieuw deels gecompenseerd door nieuwe klanten op de zakelijke markt voor breedband internet. Op de consumentenmarkt bediende VodafoneZiggo 35.400 vaste internetklanten minder, terwijl er 4.400 zakelijke klanten bij kwamen. Daarmee komt de netto daling uit op 31.000. VodafoneZiggo bedient via het Ziggo netwerk 3,3 miljoen klanten met snel internet en 3,6 miljoen klanten met televisie. 1,7 miljoen klanten gebruiken nog altijd vaste telefonie.

Het aantal zogeheten ‘converged’ klanten dat zowel producten en diensten van Vodafone als Ziggo combineert, stijgt licht in het tweede kwartaal. Het aantal Ziggo-klanten dat ook een mobiel abonnement bij Vodafone heeft, kwam uit op een totaal van ruim 1,5 miljoen. Inmiddels is 47% van de huishoudens met Ziggo-abonnement ook klant van Vodafone.

De mobiele omzet in de consumentenmarkt groeide met 3,3% ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Dit komt vooral door de toenemende klantaantallen. Ook stegen de inkomsten per klant (ARPU) licht met 0,8%.

Het totale aantal post-paid mobiele SIM-kaarten steeg net als vorig kwartaal met 38.000, waarvan 23.000 in de zakelijke markt. VodafoneZiggo heeft daarmee ruim 5,5 miljoen klanten voor haar mobiele diensten.

Sneller internet sinds mei
Het internet van Ziggo groeit mee met de behoefte van de klant. Sinds mei 2023 is daarom de uploadsnelheid voor de klant verhoogd met 40-50%. Dit omdat klanten bijvoorbeeld steeds meer online thuiswerken en gamen.

Endless entertainment: SkyShowtime, Pathé Thuis en Pro League
Ziggo biedt SkyShowtime aan op Ziggo's TV-platform. Klanten kunnen zich abonneren en alle films en series op de Mediabox Next en Next Mini bekijken. Ziggo-klanten genieten via SkyShowtime van nieuwe en exclusieve films en series, waaronder de nieuwste bioscoopreleases van Universal, Paramount en andere toonaangevende series.

Via Pathé Thuis breidt Ziggo het huurfilmaanbod uit van 800 naar meer dan 5.000 films, die direct beschikbaar zijn voor Ziggo TV-klanten met een Mediabox Next Mini, Next en XL. Zo biedt Pathé Thuis filmliefhebbers toegang tot de filmwereld vanaf thuis op de bank. Doordat klanten per film betalen, is een abonnement niet nodig.

Door het verlengen van het contract met de Belgische Pro League is deze voetbalcompetitie in ieder geval tot en met seizoen 2024/2025 exclusief te zien bij Ziggo Sport, de sportzender van Nederland.

Succesvolle test Docsis 4.0
VodafoneZiggo heeft landelijk ruim 40.000 km glasvezel. De afstand die het internetsignaal aflegt, gaat voor het grootste deel via dit netwerk. Het laatste stuk naar de klant gaat via de kabel. Daarvoor gebruikt VodafoneZiggo al jaren Docsis-technologie. Met deze techniek biedt Ziggo landelijk al snelheden aan tot 1 Gbit per seconde. In mei 2023 deed VodafoneZiggo een succesvolle proef met Docsis 4.0 – de nieuwst beschikbare versie. Met deze upgrade kunnen de capaciteit en snelheid van het Ziggo-netwerk de komende jaren nog verder omhoog. Voor klanten komt dit de komende jaren beschikbaar, waardoor VodafoneZiggo tot in de verre toekomst de internetsnelheid kan leveren die de klant nodig heeft.

Huiskamer van Toen
Eén van de meest in het oog springende initiatieven van VodafoneZiggo in het afgelopen kwartaal was de lancering van de Huiskamer van Toen. Op de muren worden verschillende entertainment-hoogtepunten geprojecteerd uit 70 jaar tv-geschiedenis, zoals de maanlanding van NASA in 1969, de sketches van de Film van Ome Willem in de jaren ‘70 en de EK uitreiking in '88. De Huiskamer van Toen gaat bij woonzorgcentra langs om ouderen een fantastische dag te bezorgen. De huiskamer staat symbool voor wat moderne techniek voor ouderen - voor wie het gebruik ervan soms een uitdaging is - kan betekenen. Wie dit wil kan een speciale les volgen over het maken, opslaan en versturen van foto’s, waarbij de ouderen hulp krijgen met het gebruiken van hun mobiele telefoon.

VodafoneZiggo Q2 2023