VZ Experience Center

Resultaten tweede kwartaal: Groei mobiele en zakelijke diensten zet door

29 juli 2022

De financiële resultaten van VodafoneZiggo zijn volgens verwachting in het tweede kwartaal van 2022. Dat maakte het telecombedrijf vandaag bekend. Het bedrijf rapporteert groei op haar mobiele en zakelijke onderdelen. De omzet is nagenoeg stabiel met 1,001 miljard euro in vergelijking met het tweede kwartaal een jaar eerder. VodafoneZiggo ligt op schema om de financiële doelstellingen voor 2022 te behalen.

Klanten van VodafoneZiggo hebben toegang tot het beste vaste netwerk van Nederland en een van de beste mobiele netwerken ter wereld. Dit kwartaal werden 500.000 huishoudens aangesloten op Gigabit snelheden van Ziggo, waardoor nu bijna 90% van Ziggo's verzorgingsgebied toegang heeft tot 1 Gigabit downloadsnelheid. Dit jaar wordt 22 tot 24% van de totale omzet terug geïnvesteerd in het netwerk en de diensten van VodafoneZiggo.

Beleving en klanttevredenheid
In april lanceerde Ziggo de nieuwe en energiezuinige mediabox Next Mini. In drie maanden tijd hebben 55.000 klanten de mediabox in gebruik genomen. Hiermee hebben zij toegang tot ultrascherpe 4K-beeldkwaliteit, stembediening, en toegang tot streamingdiensten. De eerste NPS-metingen tonen aan dat klanten positief zijn over het gebruik van de mediabox.

Ook buitenshuis biedt VodafoneZiggo klanten meer entertainment. Recent verlengde het bedrijf de samenwerking met de Ziggo Dome voor nog eens tien jaar. Het klantprogramma Priority krijgt een prominentere rol in de samenwerking met de Ziggo Dome. Zo krijgen klanten via Priority bij bepaalde evenementen voorrang bij de aanschaf van concerttickets en genieten zij andere voordelen, zoals een speciale Priority-ingang en garderobe.

Investeren in GigaNet
Dit jaar sluit VodafoneZiggo 100% van het verzorgingsgebied aan op 1 Gigabit downloadsnelheden. Tegelijkertijd bereidt het bedrijf zich voor op DOCSIS 4.0. Dat is de volgende generatie technologie die hogere gigabit snelheden, hoge betrouwbaarheid, hoge beveiliging, en ultra-korte latency (vertraging) ondersteunt. Met DOCSIS 4.0 worden toepassingen mogelijk die in de toekomst meer van het netwerk vragen qua snelheid en klantervaring. Denk bijvoorbeeld aan holographics, virtual reality en artificial intelligence.

Ritchy Drost, Chief Financial Officer VodafoneZiggo: “Met ons GigaNet leveren we essentiële connectiviteit en entertainment. Het afgelopen kwartaal hebben we dat echt waargemaakt voor onze klanten. Met verhoogde internetsnelheden, de uitrol van de nieuwe mediabox Next Mini, en SmartWifi-pods bij bijna 50% van onze klanten maken we de beste klantervaring mogelijk.”

Hoogtepunten tweede kwartaal

  • Het aantal vaste klanten stabiliseerde. Dit is een significante verbetering t.o.v. vorige kwartalen.
  • Klanten die Vodafone en Ziggo combineren nemen steeds meer producten af. Dit kwartaal steeg het aantal mobiele simkaarten onder de zogeheten ‘converged’ klantengroep met 16.200 simkaarten.
  • De mobiele omzet liet de hoogste groei zien van de afgelopen vijf jaar. De omzet groeide met 4,3% t.o.v. het tweede kwartaal een jaar eerder.
  • Voor het zesde kwartaal op een rij steeg de omzet in het zakelijke segment met 4,5% en groeide zowel op vast (7.100 nieuwe internetaansluitingen) als op mobiel (22.700 nieuwe mobiele aansluitingen).
  • Dit kwartaal daalde EBITDA met 2,4%. Dit als gevolg van een licht dalende omzet van 0,7%. Ook de stijgende kosten door aanhoudende inflatie zorgden voor een daling van EBITDA.
  • Het aantal klanten dat gebruik maakt van de SmartWifi-pods steeg met 100.000, zodat bijna 50% van de Ziggo-klanten deze pods gebruikt voor de optimale in-home WiFi-ervaring.
  • In juli verhoogde Ziggo de internetsnelheden voor veel (zakelijke) abonnementen. De downloadsnelheid steeg gemiddeld 30% en de uploadsnelheid met 50%.
  • Ajax kondigde aan dat vanaf het aankomende seizoen de naam van het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo GigaNet, een prominente plaats krijgt op het nieuwe Ajax-shirt.
  • Ziggo Sport legde in het tweede kwartaal de rechten van de Spaanse voetbalcompetitie LaLiga vast tot 2029. Ook breidt het succesvolle Ziggo Sport Race Café de programmering uit voor de rest van het jaar met een extra voorbeschouwing in de raceweekenden.
  • In juni legde het Instant Network team van de Vodafone Foundation in samenwerking met Movement on the Ground een wifi-netwerk aan in een Pools weeshuis waar 120 Oekraïense weeskinderen worden opgevangen. Ook maakte Ziggo de zender Nickelodeon Ukraine tijdelijk beschikbaar. Vanaf juni vangt VodafoneZiggo in samenwerking met de gemeente Gooise Meren ongeveer 130 collega's van Vodafone Oekraïne en hun families op in een tijdelijk vluchtelingenverblijf. Op uitnodiging van VodafoneZiggo waren zij aanwezig bij de benefietwedstrijd Ajax-Shakthar Donetsk op 26 juli.
VodafoneZiggo Q2 2022