VodafoneZiggo is positief over de financiële prestaties in het derde kwartaal van 2023. Ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar zijn zowel de omzet als het operationele bedrijfsresultaat (EBITDA) gestegen. Door deze resultaten blijft VodafoneZiggo op koers liggen om de gestelde doelen op het gebied van omzet en EBITDA te behalen. De omzet in het derde kwartaal was nagenoeg gelijk aan die van hetzelfde kwartaal van 2022. Op de mobiele markt én zakelijke vaste markt groeide het aantal klanten opnieuw. .
De EBITDA was in het derde kwartaal € 477 miljoen op een totale omzet van € 1.034 miljoen. In het tweede kwartaal van 2023 was de EBITDA nog € 445 miljoen bij een omzet van € 999 miljoen. De EBITDA daalde met 4,1% vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar. Dit is in lijn met de verwachting dat dit jaar de EBITDA ruwweg € 100 miljoen lager uitvalt door hogere energie- en salariskosten.
Commerciële resultaten
Het aantal mobiele abonnementen groeit in zowel de zakelijke- als de consumentenmarkt. Ook het aantal zakelijke klanten voor breedband is afgelopen kwartaal weer toegenomen. Op de consumentenmarkt blijft de stevige concurrentie aanhouden tussen aanbieders van vast internet.
Dit kwartaal zijn de inkomsten vanuit het vaste netwerk gestegen. Ziggo introduceerde recent nieuwe aantrekkelijke internetpakketten voor nieuwe klanten en een extra snelheidsverhoging voor álle klanten. Dit geldt zowel voor de consumenten- als SOHO-markt.
CFO Ritchy Drost: “Ook in het derde kwartaal van dit jaar ligt VodafoneZiggo op koers om onze financiële doelen over 2023 te halen. Als je kijkt naar onze omzet en EBITDA in het derde kwartaal dan stijgen beide mooi ten opzichte van het vorige kwartaal. In vergelijking met het derde kwartaal van 2022 is de omzet stabiel bij een licht dalende EBITDA. Ook dat is in lijn met onze eerdere verwachtingen rond de stijging van energie- en salariskosten. Als we corrigeren voor dit kosteneffect is het operationele bedrijfsresultaat stabiel. VodafoneZiggo blijft het ook goed doen op de mobiele en zakelijke markt. Op de vaste consumentenmarkt stijgt ook de omzet weer.
De consumentenmarkt voor breedband internet is onverminderd uitdagend en concurrerend. We blijven voor onze klanten doelgericht werken aan het uitvoeren van onze strategie om maximale waarde te bieden met onze producten. Onze klanten beschikken over netwerken van wereldklasse en het allerbeste content-aanbod van Nederland. Om dat steeds verder te verbeteren investeren we dit kwartaal opnieuw meer dan 20% van onze inkomsten terug in onze dienstverlening en productinnovaties”.
Nieuwe internetpakketten en snelheidsverhoging
In oktober van dit jaar stegen voor alle klanten opnieuw de internetsnelheden. In mei 2023 werd de uploadsnelheid voor de klant ook al verhoogd met 40-50%. Ziggo heeft aansluitend per 1 oktober 2023 voor nieuwe klanten de internetpakketten flink aangepast. Heel Nederland kan nu kiezen voor aantrekkelijk geprijsde pakketten met downloadsnelheden tussen de 100 Mbps en 1 Gbps - zonder dat de straat opengebroken hoeft te worden.
Ritchy Drost hierover: “Wij willen klanten altijd een buitengewone klantervaring bieden. Daar hoort ook bij dat het netwerk met klanten meegroeit. Zo zorgt Ziggo dat zij altijd de snelheid hebben die nodig is voor allerlei toepassingen, zoals thuiswerken, online leren, 4K-streamen en het verbinden van “Internet of Things”-producten”.
Zakelijk contract Gemeentelijke Telecommunicatie
Begin dit kwartaal sloot VodafoneZiggo een belangrijk contract met de overheid. Vodafone Business levert ook de komende vijf jaar vaste diensten aan gemeenten onder het contract Gemeentelijke Telecommunicatie (GT) voor vaste communicatie. Samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten draagt Vodafone Business bij aan de ambitie van de gemeenten om lokale overheidsinstellingen verder te digitaliseren, en brengt ze hiermee verder in de digitale toekomst van Europa. Dit betekent dat VodafoneZiggo vaste diensten verzorgt voor meer dan 200 gemeenten en veiligheidsregio’s in Nederland, om zo een gezamenlijk netwerk te hebben. Het GT Vaste Communicatie contract is verlengd tot eind 2027.
Pathé Thuis en SkyShowtime
VodafoneZiggo verrijkt continu het entertainmentaanbod voor klanten. Aanbod dat gebruikersvriendelijk te vinden is in de vertrouwde Ziggo TV of Ziggo Go omgeving. Ziggo biedt sinds afgelopen kwartaal in een exclusief partnership de streamingdienst SkyShowtime aan op Ziggo's TV-platform als opvolger van het Movies & Series-aanbod.
Sinds begin juli breidt Ziggo via Pathé Thuis het huurfilmaanbod uit van 800 naar meer dan 5000 films, die direct beschikbaar zijn voor Ziggo TV-klanten met een Mediabox Next Mini, Next en XL. Zo biedt Pathé Thuis filmliefhebbers toegang tot de filmwereld vanaf thuis op de bank. Doordat klanten per film betalen, is een abonnement niet nodig.
Ook Ziggo Sport blijft zijn aanbod onderhouden en versterken. Zo heeft de grootste sportzender van Nederland zich verzekerd van de exclusieve uitzendrechten van drie grote atletiektoernooien. Hiermee blijft Ziggo Sport in ieder geval tot en met 2029 de rechtenhouder voor de Diamond League, Continental Tour en de World Indoor Tour.
Let me Hear you say Yeah
VodafoneZiggo blies afgelopen kwartaal de bekende 90's klassieker “No Limit” van 2Unlimited nieuw leven in voor haar allereerste arbeidsmarktcampagne sinds de start van de joint venture in 2016. In de huidige krappe arbeidsmarkt zoekt het bedrijf bijna continu naar nieuwe collega's van alle opleidingsniveaus en in alle leeftijdscategorieën. Vooral technici, ICT-specialisten, winkel- en helpdeskmedewerkers zijn altijd welkom als nieuwe collega naast de 7000 toegewijde collega's bij VodafoneZiggo.
Dichten kloof met Digitaal Meedoen
VodafoneZiggo is samen met gemeenten, telecomproviders en maatschappelijke organisaties een proef gestart om de groeiende digitale kloof te verkleinen. 3% van de Nederlandse huishoudens heeft namelijk thuis geen vaste internetverbinding, 11% geen goedwerkende apparatuur en bijna 23% ervaart uitdagingen om deel te nemen in de digitale wereld. Met het Digitaal Meedoen Pakket voorzien ze financieel kwetsbare huishoudens van internet, een apparaat en begeleiding.
Huiskamer van Toen op 50+ beurs
Afgelopen kwartaal is VodafoneZiggo langs woonzorgcentra in het hele land getrokken met de bekende Huiskamer van Toen. Hierin herbeleven ouderen de mooiste tv-momenten van vroeger. Hoogtepunt van de tournee was de 50+ beurs in Utrecht. Met de Huiskamer van Toen brengt VodafoneZiggo ook het gratis lesprogramma “Welkom Online” onder de aandacht om (vooral) ouderen kennis te laten maken met de digitale wereld.