Smartphonegebruik zorgt in veel gezinnen voor spanningen tussen jongeren en hun ouders. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Vodafone onder bijna 1.000 jongeren en 1.000 ouders. Toch hebben ouders (49%) én jongeren (76%) behoefte aan meer persoonlijk contact. Maar hoe zorg je ervoor dat een goed gesprek over schermtijd minder frictie veroorzaakt en meer digitale balans brengt in het gezin?
Jongeren voelen zich vaak onbegrepen, zo blijkt uit het onderzoek, ondanks dat 56% van de ouders precies denkt te weten wat hun kinderen op hun smartphone doen. Tegelijk zien ouders een open en eerlijke dialoog zonder oordeel als de beste manier om de communicatie met jongeren over smartphonegebruik te verbeteren (38%). Samen tijd doorbrengen zonder smartphones (37%) en duidelijke afspraken maken over gebruik (36%) worden ook als effectief gezien.
Samen in gesprek
De prominente rol van smartphones maakt digitaal opvoeden een complexe uitdaging. Veel ouders voelen zich verantwoordelijk voor het aanleren van verantwoord smartphonegebruik. Ongeveer de helft van de ouders vindt dat ook scholen en sociale mediabedrijven een rol moeten spelen in het bevorderen van digitaal verantwoord gedrag. 38% ziet ook een ondersteunende rol voor telecomproviders.
Lisa (38 jaar): “Ik wil meer leren over hoe ik mijn dochter kan helpen haar smartphone goed te gebruiken. Er is weinig hulp voor nieuwe smartphonegebruikers, en ik zie dat weinig ouders hun kinderen goed begeleiden en controleren.”
Guido (49 jaar): “Het is een glijdende schaal waarin we terecht zijn gekomen. De smartphone is een prachtige uitvinding en tegelijkertijd een middel waarvan we te afhankelijk zijn. Als ik moet kiezen tussen de tijd zonder en de tijd met een smartphone, dan kies ik toch voor zonder. Kinderen van twaalf jaar oud hebben die tijd nooit meegemaakt.”
Stefan van der Stigchel, hoogleraar Cognitieve Psychologie aan de Universiteit Utrecht, legt uit: “Een smartphone zorgt voor afleiding bij zowel kind als ouder, wat het moeilijk maakt om focus te houden. De impact van deze continue afleiding is nog onbekend. Daarom zijn de zorgen van ouders terecht en moet er meer onderzoek worden gedaan naar de impact van de smartphone.”
Robin Kroes, Executive Director Consumentenmarkt bij VodafoneZiggo, zegt: “Helemaal tijdens de feestdagen draait het om samen mooie momenten beleven, maar smartphones kunnen ervoor zorgen dat we die momenten missen. Uit ons onderzoek blijkt echter dat ouders én jongeren op zoek zijn naar een digitale balans. Dat is hoopgevend, maar het is niet gemakkelijk voor gezinnen. Met Vodafone willen we daarbij helpen.”
Ouders en jongeren die samen het gesprek willen aangaan over schermtijd kunnen meer informatie vinden op vodafone.nl/schermtijd [link]. In de eerste helft van volgend jaar lanceert Vodafone bovendien een nieuw initiatief dat ouders verder helpt bij digitale opvoeding. Daarnaast helpt het telecombedrijf jongeren al jaren om de juiste digitale vaardigheden te leren. Dat gebeurt onder andere vanuit de Vodafone Foundation met gratis lesprogramma's zoals Online Masters.
Overige bevindingen
Uit het onderzoek blijkt verder onder andere het volgende.
- 93% van de ouders begrijpt dat smartphones belangrijk zijn voor hun kinderen.
- Tegelijk maken zij zich zorgen over te veel schermtijd (56%), verslaving (47%) en een slechte nachtrust door smartphonegebruik later op de avond (32%).
- 56% van de ouders vindt dat hun kinderen te veel waarde hechten aan hun mobiele telefoon en 64% ergert zich aan hoe vaak kinderen hun mobieltje gebruiken.
- 72% van de ouders stelt daarom regels op voor het smartphonegebruik van hun kind. Hoe jonger het kind, hoe meer ouders zich zorgen maken over wat ze zien op hun smartphone.
- Ouders besteden zelf gemiddeld één tot drie uur per dag op hun smartphone. Bijna de helft (48%) maakt zich zorgen over de invloed hiervan op hun kinderen.
Lees hier meer: www.vodafone.nl/schermtijd