kantoor

Datagebruik op netwerken omhoog, terwijl elektriciteitsgebruik daalt

VodafoneZiggo publiceert Impact Report 2021

22 april 2022

Het datagebruik op VodafoneZiggo’s netwerken brak opnieuw records in 2021. Opvallend is dat het elektriciteitsgebruik afgelopen jaar daalde met 9%. Dit blijkt uit het Impact Report 2021 dat het telecombedrijf vandaag publiceert. VodafoneZiggo zet hiermee opnieuw grote stappen om haar milieu-impact te verkleinen. Ook focust het bedrijf op innovatieve oplossingen die de samenleving vooruithelpen.

Afgelopen jaar heeft Nederland thuiswerken omarmd, meer ontspanning gezocht op mobiele apparaten en veelvuldig gebruik gemaakt van Internet of Things-oplossingen, zoals een slimme thermostaat. Dat leidde tot 15% meer dataverbruik. De netwerken van VodafoneZiggo konden deze veranderende klantbehoefte goed aan.

Ondanks de stijging in het datagebruik daalde het elektriciteitsgebruik. Hiervoor nam VodafoneZiggo allerlei energiebesparende maatregelen, waaronder energiezuinige apparatuur en slimmere koelsystemen. Daarnaast beperkt het bedrijf de CO2-uitstoot door het gebruik van groene voertuigen, zoals e-scooters en bakfietsen voor hun monteurs. Ook zijn de mediaboxen voor televisiekijken steeds kleiner, duurzamer en energiezuiniger door gebruik van nieuwe technologieën.

People Planet Progress
In het Impact Report 2021 maakt VodafoneZiggo een tussenbalans op met betrekking tot haar maatschappelijke en duurzame doelstellingen. Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo: “We zijn goed op weg om onze People Planet Progress-doelstellingen te halen. We werken aan een duurzame verbetering van de hele organisatie, operatie en keten. De kracht van ons netwerk zit hem in hoe technologie mensen, bedrijven en de samenleving kan verbinden en vooruit kan helpen.”

Duurzame obligaties
De CO2-uitstoot van het bedrijf is met 27% gedaald ten opzichte van 2018. Het bedrijf streeft naar 50% vermindering in 2025. Daarbij bouwt VodafoneZiggo ook verder aan een duurzame kapitaalstructuur. Onder een nieuw financieringsraamwerk gaf het bedrijf afgelopen jaar 2,1 miljard euro uit aan duurzame obligaties. Daarmee verbindt VodafoneZiggo haar financieringsstrategie rechtstreeks aan haar klimaatambities.

Digitale inclusie
Daarnaast wil VodafoneZiggo twee miljoen mensen digitaal vooruithelpen met technologie in de periode 2020 tot 2025. Afgelopen jaar is reeds 20% van deze ambitie bereikt. Met het gratis lesprogramma Online Masters leerden 140.000 scholieren afgelopen jaar digitale vaardigheden om veilig, vaardig en bewust online te zijn. Al 22% van de basisscholen en 63% van de scholen in het voortgezet onderwijs meldden zich aan voor het Online Masters lesprogramma. In 2021 organiseerde VodafoneZiggo ook een rondetafel met beleidsmakers en experts over het belang van digitale vaardigheden als vast onderdeel van het lespakket op scholen.

Innovatie
VodafoneZiggo ondersteunde de versnelling van de digitale transformatie in 2021 en hielp klanten innoveren. Nieuwe technologieën zoals 5G dragen bij aan de oplossing van maatschappelijke en milieu-uitdagingen. Het Impact Report benoemt cases die VodafoneZiggo samen met klanten ontwikkelde om de zorgsector, het bedrijfsleven en de entertainmentindustrie van morgen vorm te geven. Zo testte het bedrijf in 2021 de Odd.bot, een zelflerende 5G-robot die onkruid herkent en verwijdert van akkers. Dankzij een snelle 5G-verbinding werkt de robot veel sneller en wordt onkruidverwijdering efficiënter, goedkoper én beter voor het milieu omdat het pesticiden overbodig maakt. De Odd.bot is momenteel te zien op de Floriade Expo met als thema Growing Green Cities.

Samen digitaal vooruit
Het afgelopen jaar heeft VodafoneZiggo fors geïnvesteerd in klanttevredenheid. Zo kunnen inmiddels driekwart van de klanten kiezen voor 1 Gigabit per seconde internetsnelheden. Het bedrijf investeerde verder in landelijke 5G-dekking en hielp 1,2 miljoen klanten aan SmartWifi-pods voor een verbeterde wifi dekking in huis.

“Onze netwerken zijn robuust en veerkrachtig. Klanten kunnen op onze netwerken en onze mensen vertrouwen. Zo boden we klanten in overstroomde gebieden in Limburg extra data en monteurs die hun internet- en tv-aansluiting zo snel mogelijk herstelden”, aldus Jeroen Hoencamp.

2021 oogopslag